V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilka Ford urobila dôležitý krok smerom k elektrickej budúcnosti, keď oficiálne otvorila svoj závod na montáž batérií v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Práve tu budú po novom vznikať batériové systémy pre elektrické verzie modelov Ford Explorer a Capri, ktoré americký výrobca uviedol na trh už vlani. Kým doteraz zabezpečoval ich montáž partner z aliancie – skupina Volkswagen, odteraz prechádza Ford na vlastnú sériovú výrobu.

Závod je vybavený modernými technológiami a podľa aktuálnych údajov v ňom pracuje 180 zamestnancov, ktorým sekunduje 190 robotov. Ide teda o silne automatizovaný proces, ktorý má pomôcť nielen zvýšiť efektivitu, ale aj posilniť nezávislosť automobilky v oblasti elektromobility. Dôležitým faktorom zostáva aj spolupráca s Volkswagenom, ktorý dodáva kľúčové komponenty vrátane platformy MEB.

Ťažké časy a štrajky v pozadí inovácií

Napriek pozitívnemu míľniku v oblasti elektromobility sa Ford stále vyrovnáva s vážnymi problémami, najmä v Nemecku. Spoločnosť tu dlhodobo vykazuje straty, ktoré už vyústili do zásadných reštrukturalizačných krokov. V roku 2018 zamestnávala automobilka v Kolíne nad Rýnom približne 20 000 ľudí. Dnes ich je len 11 500 a podľa plánov má do konca roka 2027 ubudnúť ďalších 2900 pracovných miest.

Znižovanie stavu zamestnancov a nejasná budúcnosť viacerých prevádzok sa nedávno prejavili aj na nálade medzi pracovníkmi. Viedli dokonca k historicky prvému štrajku v nemeckej pobočke Fordu, ktorú americký výrobca založil ešte pred takmer sto rokmi. Protesty zamestnancov upozornili nielen na napäté pracovné prostredie, ale aj na potrebu jasnej vízie firmy v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá.

Ford

Opatrný optimizmus v predaji elektromobilov

Hoci dopyt po nových modeloch Explorer a Capri spočiatku nenaplnil očakávania vedenia, v posledných mesiacoch predaj začal naberať pozitívnejší trend. Podľa údajov Spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA) sa v máji 2025 zaregistrovalo v Nemecku o 12,9 % viac nových vozidiel značky Ford ako v rovnakom období minulého roka. To je pre automobilku povzbudivý signál, že by nové elektrické modely mohli získať stabilnejšie miesto na európskom trhu, a to aj v čase silnej konkurencie zo strany domácich výrobcov aj čínskych značiek.

Závod v Kolíne má preto nielen technologický, ale aj symbolický význam. Ford ním vysiela signál, že aj napriek zložitej ekonomickej situácii, škrtoch a neistote, má záujem zotrvať na európskom trhu a stať sa relevantným hráčom v oblasti elektromobility. S výhodou domácej výroby batérií si navyše automobilka posilňuje kontrolu nad nákladmi aj kvalitou komponentov, čo môže byť rozhodujúce pri ďalšom boji o zákazníka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP