V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Svetový automobilový priemysel sa ocitol v bode zlomu. V čase, keď sa trh prepadáva pod vlastnou váhou nadprodukcie a cenovej vojny, čínska automobilka Geely oznámila, že sa do ďalšej expanzie zatiaľ nepustí. Jej zakladateľ Li Šu-fu totiž označil situáciu na globálnom trhu za stav „vážnych prebytočných kapacít“. Vyhlásenie zaznelo na automobilovom fóre v čínskom meste Čchung-čching.

Li Šu-fu sa v automobilovom svete považuje za jedného z najvplyvnejších vizionárov. Geely Holding totiž nevlastní len domáce značky ako Geely Auto a prémiový Zeekr, ale aj švédsku Volvo Cars a má podiel aj vo Volvo Group, ktorá vyrába nákladné vozidlá, a v Polestare, značke elektromobilov. Aj napriek tomu firma momentálne nebude stavať nové továrne ani zvyšovať výrobu vo svojich existujúcich kapacitách.

Trh preplnený, cenová vojna pokračuje

Liho rozhodnutie prichádza v čase, keď čínsky automobilový priemysel, najväčší na svete, čelí prudkej cenovej vojne. Výrobcovia sa navzájom predbiehajú v znižovaní cien, aby si udržali podiel na trhu. Tento tlak na marže však núti viaceré značky znižovať zisky, prepúšťať alebo hľadať nové trhy v zahraničí. Situácia sa stala natoľko znepokojujúcou, že čínske regulačné orgány vyzvali automobilky, aby cenovú vojnu ukončili. No keďže výrobných kapacít je viac, než je dopyt, najmä v oblasti elektrických vozidiel, napätie na trhu stále rastie.

Zatiaľ čo Geely signalizuje opatrnosť, iné čínske automobilky v expanzii pokračujú. Napríklad BYD, Chery Auto a Great Wall Motor investujú do zahraničných výrobných závodov, aby si zabezpečili prístup na kľúčové trhy a obchádzali potenciálne obchodné bariéry. Takéto kroky majú znížiť závislosť na domácom čínskom trhu, kde je konkurencia čoraz tvrdšia.

Nemecké sklady sú preplnené nepredanými autami. Pixabay

Napriek tomu vyjadrenia Li Šu-fua môžu znamenať nový tón v čínskej automobilovej stratégii. Môže ísť o začiatok racionalizácie, ktorá bude nevyhnutná pre udržateľnosť celého sektora. Už teraz sa ukazuje, že ani silné značky nie sú imúnne voči dôsledkom globálneho presýtenia výrobných kapacít.

Signál pre celý svet

Postoj Geely je dôležitým signálom aj pre zahraničných výrobcov, najmä tých v Európe či USA. Aj v týchto regiónoch totiž rastie tlak na zníženie emisií, rastie dopyt po elektromobiloch, no zároveň sa objavujú podobné riziká preplneného trhu a neudržateľnej cenovej konkurencie.

Ak Geely, jedna z najambicióznejších a najrýchlejšie rastúcich automobiliek na svete, volí cestu brzdenia expanzie, ostatní hráči budú musieť veľmi dôsledne zvážiť svoje ďalšie kroky. Nadprodukcia a cenové vojny môžu totiž ľahko zlikvidovať aj silné mená, ak sa trh včas nezreguluje a nezreálnia sa očakávania.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP