V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) pokračuje v rozsiahlej redukcii pracovných miest vo svojich domácich závodoch. Podľa šéfa ľudských zdrojov Gunnara Kiliana súhlasilo už viac ako 20 000 zamestnancov s predčasným ukončením pracovného pomeru. Celkovo plánuje automobilka do roku 2030 znížiť počet zamestnancov o 35 000, čo predstavuje približne 27 % z celkového počtu 130 000 pracovníkov v Nemecku.

VW sa snaží dosiahnuť tento cieľ bez hromadného prepúšťania. Spolu s odbormi sa ešte vlani v decembri dohodol, že prepúšťanie z prevádzkových dôvodov bude vylúčené. Namiesto toho bude automobilka motivovať zamestnancov k predčasným odchodom do dôchodku alebo dobrovoľným výpovediam s vyplatením odstupného.

„Prvé opatrenia už nadobúdajú konkrétne kontúry,“ uviedol Kilian s tým, že znižovanie nákladov v závode vo Wolfsburgu a ďalších piatich nemeckých pobočkách sa realizuje v súlade so sociálnymi zmluvami. Podľa neho firma napreduje presne podľa plánu.

Cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť a ziskovosť

Dôvodom tejto rozsiahlej reorganizácie je zlepšenie ziskovosti a zabezpečenie konkurencieschopnosti Volkswagenu v čoraz náročnejšom prostredí globálneho automobilového priemyslu. Firma čelí tlaku najmä v oblasti elektromobility, kde sa musí vyrovnávať nielen s technologickými zmenami, ale aj s rastúcou konkurenciou z USA a Číny.

Finančný riaditeľ David Powels napriek dosiahnutému pokroku zdôraznil, že „VW čaká ešte veľa práce“, aby mohol do roku 2029 naplniť svoju víziu ako plne transformovanej a konkurencieschopnej automobilky. Transformácia sa týka najmä prechodu na digitálne riešenia, elektromobilitu a efektívnejšiu výrobu.

volkswagen
Erik Mclean/Unsplash

Na rozdiel od niektorých iných priemyselných gigantov, Volkswagen zatiaľ nečelí výraznému odporu zamestnancov ani odborov, čo je do značnej miery výsledkom dohody o sociálne citlivom riešení prepúšťania. V rámci tejto dohody sa kladie dôraz na dobrovoľnosť a zachovanie dôstojných podmienok pre tých, ktorí firmu opúšťajú.

Záväzok k budúcnosti

Volkswagen zároveň posilňuje svoje investície do vývoja nových technológií, najmä v oblasti batérií, softvéru a autonómneho riadenia. Očakáva sa, že voľné pracovné kapacity a ušetrené náklady presunie do strategických projektov, ktoré by mali firme zabezpečiť miesto medzi lídrami automobilového priemyslu aj v nasledujúcich dekádach.

Z pohľadu zamestnancov aj trhu práce v Nemecku ide o jeden z najväčších presunov pracovnej sily v automobilovom sektore za posledné desaťročia. Otázkou ostáva, ako sa firma vyrovná s ďalšími výzvami v oblasti zelených technológií, inflácie a globalizácie dodávateľských reťazcov. Volkswagen však zatiaľ vysiela jasný signál: budúcnosť plánuje zvládnuť s menším, no efektívnejším tímom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP