Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
V Číne sa začína rozbiehať poriadny škandál v automobilovom priemysle. Ide o tzv. „jazdené vozidlá s nulovým počtom kilometrov“. Na prvý pohľad ide o zdanlivo nové autá, ktoré však boli oficiálne registrované ako predané, aj keď ich nikto nikdy nešoféroval. A teraz zaplavujú trh s ojazdenými autami, čím vyvolávajú zmätok medzi spotrebiteľmi, investormi aj samotnými automobilkami.
Celý trik spočíva v tom, že výrobcovia automobilov – často cez pridružených dílerov alebo tretie platformy – zaregistrujú nové vozidlo ako predané, aby si vylepšili predajné čísla. Potom takéto vozidlo posunú do druhej ruky, čím sa z neho stane „jazdené“ auto, aj keď mu na tachometri svieti nula. Týmto spôsobom sa automobilky zbavujú nepredaných zásob, dosahujú stanovené cieľové predaje a v niektorých prípadoch dokonca zneužívajú dotácie viazané na registráciu. Celý prípad rozobral portál CarNewsChina.
Čína má veľký problém
Situácia je dôsledkom hlbších problémov v odvetví. V apríli 2025 dosiahli zásoby osobných áut v Číne 3,5 milióna kusov a mnohé fabriky pracujú pod hranicou 50 % využitia kapacity. Kombinácia nadprodukcie, prudkých cenových vojen a silnej závislosti na štátnych dotáciách (najmä v segmente elektromobilov), vytvára ideálne prostredie pre takéto neprehľadné obchodné taktiky.
Aj keď sú tieto vozidlá často výrazne lacnejšie a niekedy sa predávajú až o 30 % pod oficiálnou cenou, skrývajú viacero rizík. Záruka na takéto auto začína plynúť už dňom registrácie, takže kupujúci môže prísť o niekoľko mesiacov. Niektoré vozidlá môžu byť navyše zaťažené nesplatenými úvermi alebo nejasným vlastníctvom, čo môže viesť k právnym problémom a nečakaným výdavkom.

Podľa analytikov však nejde len o individuálne problémy spotrebiteľov. Falošne nafúknuté predajné čísla skresľujú reálny dopyt, zavádzajú investorov a narúšajú hospodársku súťaž. Ako príklad sa uvádza model BYD Qin L, ktorého cena na trhu s jazdenými vozidlami klesla o 30 až 40 % pod oficiálny cenník. Tento trend spustil reťazovú reakciu, ktorá ovplyvňuje aj konkurenčné modely a podkopáva celkovú dôveru v trh.
Rusi by ich brali
Na túto situáciu zareagovalo aj čínske ministerstvo obchodu, ktoré koncom mája zvolalo krízové rokovanie so zástupcami značiek ako BYD, Dongfeng či platformy Guazi. Diskusia sa zamerala na sprísnenie dohľadu nad predajom jazdených áut a obmedzenie manipulácií s údajmi o predaji.
Experti z branže vyzývajú na zmenu kurzu – namiesto krátkodobých trikov odporúčajú lepšie plánovanie výroby, transparentnosť v údajoch o histórii vozidiel a zárukách, a rozšírenie vývozu jazdených áut do zahraničia, napríklad do Ruska, kde je o tieto vozidlá záujem.
Kým sa trh prispôsobuje novým pravidlám a očakávaným zásahom regulátorov, spotrebitelia zostávajú tí, ktorí nesú najväčšie riziko tejto šedej zóny automobilového biznisu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny
PREMIUMMladí Slováci bojujú s tichou pandémiou. „Oddych vnímajú ako slabosť alebo luxus,“ varuje expertka

Má firmu s tržbami 94 miliónov eur, teraz otvára novú slovenskú „zbrojovku“: Nerobíme nič, čo zabíja človeka

Dvadsať rokov si nevzal ani deň voľna, dnes je z neho milionár. Podarilo sa mu to vďaka týmto dvom radám

„Straší nepriateľa trasúcimi sa zbraňami.“ Ruský Terminátor je podľa expertov skôr do filmov ako do boja
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
Konečne rozumný krok od Google. Chystá sa obnoviť odstavenú jadrovú elektráreň, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny
PREMIUMMladí Slováci bojujú s tichou pandémiou. „Oddych vnímajú ako slabosť alebo luxus,“ varuje expertka

Má firmu s tržbami 94 miliónov eur, teraz otvára novú slovenskú „zbrojovku“: Nerobíme nič, čo zabíja človeka

Dvadsať rokov si nevzal ani deň voľna, dnes je z neho milionár. Podarilo sa mu to vďaka týmto dvom radám

