Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Elektromobily už dávno nie sú len odpoveďou na výfukové emisie. Nová analýza ukazuje, že pomáhajú čistiť vzduch aj znížením iných druhov znečistenia, konkrétne prachových častíc vznikajúcich pri brzdení. A hoci sa pre ekologickejšie mestá odporúča najmä verejná doprava, bicyklovanie a chôdza, elektrické vozidlá majú v tejto skladačke svoje pevné miesto. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Nepriestrelné výsledky
Téma brzdového prachu sa stala obľúbeným argumentom odporcov elektromobility. Tvrdia, že aj keď EV nemajú výfuk, stále znečisťujú prostredie prachom z pneumatík a bŕzd. Až doteraz to bola diskusia prevažne založená na predpokladoch, no teraz prichádza dôkaz s tvrdými číslami.
Štúdia vypracovaná EIT Urban Mobility – organizáciou podporovanou Európskou úniou – v spolupráci s Transport for London, analyzovala ne-výfukové emisie v mestách ako Londýn, Miláno a Barcelona. Výsledok? Čistý triumf elektromobilov, ktoré produkujú až o 83 % menej brzdového prachu v porovnaní s klasickými spaľovacími autami.
Hlavným dôvodom tohto dramatického poklesu je rekuperačné brzdenie. To umožňuje elektromobilom spomaľovať bez potreby používania klasických brzdových doštičiek, ktoré sa pri trení opotrebovávajú a uvoľňujú do vzduchu drobné, zdraviu škodlivé častice. Hybridné vozidlá, ktoré tiež do určitej miery využívajú rekuperáciu, znižujú emisie brzdového prachu o 10 – 48 %, zatiaľ čo plug-in hybridy ich redukujú o 66 %. No čisto batériové elektrické vozidlá (BEV) stále dominujú.
Menej škodlivého prachu
Štúdia sa pozrela aj na ďalšie zdroje ne-výfukového znečistenia, ako je opotrebovanie pneumatík a vozoviek. Vzhľadom na to, že elektromobily sú v priemere o 20 % ťažšie než benzínové autá (kvôli batériám a toho, že sú prevažne SUV) by mohli spôsobovať väčšie opotrebenie pneumatík. No porovnanie konkrétnych modelov, napríklad Tesla Model 3 a BMW 3 Series, ukazuje rozdiel hmotnosti len okolo 5 %, teda zhruba 90 kg.
Aj keby sme akceptovali vyššiu záťaž na pneumatiky, rozdiel v škodlivosti je podstatný. Brzdový prach je totiž omnoho náchylnejší na šírenie vzduchom keďže viac ako 40 % týchto častíc sa dostáva do ovzdušia, zatiaľ čo pri prachu z pneumatík je to len 1 – 5 %. Z tohto pohľadu sú elektrické vozidlá výhodnejšie. Produkujú totiž výrazne menej škodlivého prachu a len mierne viac toho menej nebezpečného. Celkovo tak elektromobily znižujú kombinované emisie z bŕzd, pneumatík a ciest o 38 %, a to bez zarátania výfukových emisií, ktoré sú pri EV nulové.
Jasní víťazi
Štúdia obsahuje aj interaktívny nástroj, pomocou ktorého si možno porovnať rôzne druhy dopravy z hľadiska produkovaných emisií. A ako sa dalo čakať, elektrické vozidlá dominujú. Pri porovnaní všetkých typov emisií (brzdových, pneumatík, ciest a výfukových) sa elektrické autá priblížili dokonca aj ku klasickým motocyklom. Hoci EV generujú o 57 % viac emisií na míľu (1,6 km) ako benzínové motocykle, ak vezú viac osôb, vychádzajú lepšie v prepočte na osobu.
Čo sa však ukazuje ako ešte účinnejší krok, je tzv. „mode shifting“, teda presun ľudí z áut na iné formy dopravy, najmä verejnú dopravu, chôdzu a bicyklovanie. Autobusy síce vytvárajú viac emisií než autá na míľu, no keď sa započíta ich kapacita, výsledné emisie na osobu sú oveľa nižšie. Elektrické autobusy sú pritom ekologickejšie ako ich spaľovacie verzie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Košická nemocnica uskutočnila medicínsku raritu: Pacientka po transplantácii obličky patrí medzi 2 ľudí na svete
„Chcem vedieť, kam idú milióny eur.“ Rudolf Huliak žiada kontrolu Slovenského zväzu ľadového hokeja
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
Boeing šliape na plyn. 737 MAX pôjde do výroby aj napriek kritike
Rusko má silného spojenca. Zelenskyj tvrdí, že nastala dronová kríza
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Košická nemocnica uskutočnila medicínsku raritu: Pacientka po transplantácii obličky patrí medzi 2 ľudí na svete
„Chcem vedieť, kam idú milióny eur.“ Rudolf Huliak žiada kontrolu Slovenského zväzu ľadového hokeja
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené