Na čínskych cestách sa objavil nový hráč, ktorý má potenciál výrazne zmeniť spôsob, akým budeme nabíjať elektromobily. Svojim spôsobom v podstate nejde ani o nabíjanie, ale o výmenu batérie. Práve túto technológiu má dostať do povedomia elektromobil Changan Oshan 520, ktorý je vybavený inovatívnou vymeniteľnou batériou Choco-SEB od spoločnosti CATL.

Prvých tisíc kusov tohto EV bolo oficiálne odovzdaných prevádzkovateľovi taxislužby v meste Čchung-čching. Na tému upozornil portál CarNewsChina.

Tankovanie a dlhé dobíjanie sú pre nich minulosťou

Vozidlo, ktorého cena sa pohybuje na úrovni 166 800 jüanov, čo je približne 20-tisíc eur, ponúka dojazd až 515 kilometrov podľa čínskeho štandardu CLTC a poháňa ho elektromotor s výkonom 105 kW, teda zhruba 141 koní.

Jednou z najzaujímavejších inovácií modelu Oshan 520 je technológia rýchlej výmeny batérie,. Celý proces trvá iba 100 sekúnd. Za týmto technologickým skokom stojí spoločnosť CATL, najväčší výrobca batérií pre nové energetické vozidlá (NEV) na svete, ktorá minulý rok predstavila projekt Choco-SEB, teda Swapping Electric Block. Jeho cieľom je zjednotiť systém výmeny batérií v celej Číne a vybudovať sieť až 30 000 výmenných staníc. Do iniciatívy sa zapojili významní hráči ako Changan, GAC, FAW, SAIC, BAIC, SGMW a Nio.

Mesto Čchung-čching, ktoré je domovom automobilky Changan a najväčším čínskym mestom s populáciou okolo 32 miliónov ľudí vrátane vidieka, sa zároveň stalo prvým miestom, kde sa zaviedli nové výmenné stanice pre batérie. Aktuálne tu funguje už 34 takýchto staníc a do konca roka 2025 ich pribudne ďalších 16. Každá z nich dokáže uskladniť až 30 batérií a vykonať výmenu v priebehu spomínaných 100 sekúnd.

Solídny elektromobil

Model Oshan 520 je elektrickou verziou známeho spaľovacieho sedanu Changan Eado. Rozmery vozidla sú 4 770 mm na dĺžku, 1 840 mm na šírku a 1 470 mm na výšku, s rázvorom náprav 2 765 mm. Exteriér si zachováva klasické kľučky dverí, bezrámovú prednú masku a predĺžené svetlomety. Interiér ponúka 10,25-palcovú obrazovku, tenký digitálny prístrojový panel a radenie umiestnené za volantom. Vodič sa môže tešiť aj na vyhrievané a odvetrávané sedadlo, štvoricu reproduktorov a 360-stupňový kamerový systém.

Pohon zabezpečuje elektromotor umiestnený na prednej náprave s výkonom 105 kW. O energiu sa stará lítium-železo-fosfátová batéria Choco-SEB označená ako 25#, s kapacitou 56 kWh. Dojazd vozidla dosahuje slušných 515 kilometrov, čo je viac než postačujúce pre mestskú prevádzku aj kratšie výlety. Tento model je vôbec prvým sériovým vozidlom, ktoré využíva novú technológiu vymeniteľných batérií od CATL, pričom už čoskoro sa k projektu pridajú ďalšie značky a modely ako GAC Aion S či Hongqi E-QM5

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP