Čínska automobilka BYD sa rozhodla ešte viac rozprúdiť konkurenčný boj na domácom trhu s elektromobilmi a rozbehla novú cenovú vojnu, ktorá okamžite otriasla akciovými trhmi a spôsobila pokles hodnoty akcií viacerých domácich výrobcov elektrických áut. Tým sumám sa nám na Slovensku nechce veriť a je len vo hviezdach, či sa vôbec niekedy dočkáme podobne nízkych cien elektromobilov. Na cenovú vojnu BYD upozornil portál Electrek.

Čína elektrifikuje vo veľkom

Najväčší automobilový trh sveta je bezpochyby Čína. Zároveň je však aj najtvrdším konkurenčným trhom pre elektromobily, keďže čínske značky sa mimo svojej krajiny presadzujú len ťažko. Domáci dopyt je však mimoriadne silný. Podiel elektrických áut, vrátane batériových elektromobilov (BEV) a plug-in hybridov (PHEV), sa už blíži k úrovni 50 %. Pre porovnanie, v USA je tento podiel stále pod 10 %, v Nemecku už dosiahol 27,2 %.

Za rýchlym nástupom elektromobilov v Číne stojí hlavne jedna vec, a to nízke ceny. Cenové vojny sú v tomto segmente bežné a niektoré modely išli v minulosti až pod hranicu 10 000 dolárov. V posledných mesiacoch sa trh mierne upokojil, no BYD sa opäť rozhodol zamiešať kartami. Len za posledný deň oznámila firma sériu nových zliav na svoje modely, pričom išlo o citeľné zníženia cien.

byd model seagull na móle.
BYD

Šialené cenovky

Podľa agentúry Bloomberg je najväčším prekvapením zníženie ceny mestského hatchbacku BYD Seagull na 55 800 jüanov, čo je približne 6 800 eur. Ide o 20 % zľavu pri modeli, ktorý už predtým vzbudil pozornosť pre svoju extrémne nízku cenu pod 9-tisíc eur. Zatiaľ čo Seagull bol už predtým najlacnejším vozidlom v ponuke BYD, ďalšie prekvapenie priniesla hybridná limuzína Seal s dvojmotorovým pohonom, ktorej cena klesla až o 34 %, teda o 53 000 jüanov, na novú hodnotu 12 500 eur.

Reakcia trhu bola okamžitá. Akcie BYD klesli až o 8 % a nasledovali ich aj ďalší hráči ako Li Auto či Geely. Investori tak zareagovali na obavy z novej vlny konkurenčného tlaku, ktorý by mohol výrazne stlačiť marže v celom odvetví.

byd seagull.
BYD

Z analytického pohľadu ide o ťah, ktorý silne pripomína stratégiu Tesly z minulých rokov, keď americká automobilka systematicky znižovala ceny svojich modelov, aby vytlačila konkurenciu. BYD si tento krok môže dovoliť, za posledných päť rokov spoločnosť takmer strojnásobila svoj hrubý zisk a vyzerá to, že teraz chce zatlačiť na firmy, ktoré ešte nedosiahli stabilnú ziskovosť.

Jednou z najviac zasiahnutých značiek bude paradoxne práve Tesla. Po predchádzajúcich zníženiach cien v Číne už jej predaje v tejto krajine neprinášali výrazný zisk, a teraz sa situácia ešte zhorší. V prostredí, kde sa objavujú nové modely ako Xiaomi YU7, bude udržať si pozíciu na trhu čoraz ťažšie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP