Ľudstvo má tajnú zbraň proti klimatickej kríze. Vedci zistili, pod akou podmienkou bude účinná
Planéta je do veľkej miery chránená ozónovou vrstvou, ktorá nielen blokuje škodlivé UV žiarenie, ale ovplyvňuje procesy, ktoré ovplyvňujú klímu. Vedci odhalili, že hojenie ozónovej diery má potenciál obnoviť schopnosť Antarktického oceánu pohlcovať oxid uhličitý, avšak iba pod podmienkou, že sa znížia emisie skleníkových plynov. O téme informoval portál Interesting Engineering.
Vytvorili rôzne scenáre
Tím výskumníkov z britskej University of East Anglia (UEA), v spolupráci s National Center for Atmospheric Science (NCAS), zistil, že pri oslabení ozónovej vrstvy sa znížila schopnosť oceánu absorbovať uhlík. Ako sa však ozónová vrstva zotavuje, negatívny efekt sa zmierňuje.
Proces zásadne zmierňuje účinky globálneho otepľovania a preto je dôležité vedieť, koľko uhlíka bude schopný oceán absorbovať v budúcnosti a aké faktory ho ovplyvňujú. Vedci skúmali, ako sa v priebehu 20. storočia menila jeho schopnosť absorbovať uhlík a ako sa tieto zmeny budú vyvíjať v 21. storočí.
Štúdia publikovaná v časopise Science Advances naznačuje, že ozónová diera negatívne ovplyvnila veterné vzorce aj cirkuláciu oceánu. Dopady sú však zvrátiteľné, ale len v prípade, že emisie skleníkových plynov zostanú na nízkej úrovni.
„Zistili sme, že v uplynulých desaťročiach vďaka úbytku ozónu došlo k relatívnemu zníženiu uhlíkového zásobníka, pretože silnejšie vetry mali tendenciu privádzať z hĺbky k hladine vodu bohatšiu na uhlík, čím sa znižovala schopnosť oceánu viazať uhlík z atmosféry,“ povedala Dr. Jarníková.

„To však v budúcnosti neplatí: v budúcnosti sa vplyv ozónu na vetry, a tým aj na Južný oceán, oslabuje, a na jeho miesto sa dostáva rastúci vplyv emisií skleníkových plynov, ktoré takisto vedú k zosilneniu vetrov,“ dodala Jarníková.
Kľúčom je zníženie emisií CO₂
Zo štúdie vyplýva aj to, že zmeny v oceánskej cirkulácii budú mať v budúcnosti menší vplyv na pohlcovanie uhlíka než v minulosti, pretože sa zmenilo rozloženie uhlíka medzi povrchovými a hlbinnými vrstvami.
Výskumníci použili klimatický model UKESM1, v ktorom simulovali tri scenáre vývoja ozónovej vrstvy v období 1950–2100. Prvý predpokladal, že diera nikdy nevznikla, druhý zohľadňoval jej otvorenie a následné hojenie podľa Montrealského protokolu z roku 1987 a tretí držal dieru na úrovni z roku 1987 počas celého storočia.
K týmto variantom priradili aj dve prognózy emisií skleníkových plynov – jednu nízku a jednu vysokú. Následne sledovali, ako sa mení cirkulácia oceánu aj schopnosť absorbovať uhlík. Závery štúdie upozorňujú, že uzdravovanie ozónovej vrstvy môže výrazne pomôcť oceánu znovu získavať schopnosť viazať uhlík, k tomu však potrebujeme znížiť emisie skleníkových plynov.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Rusi sami spochybňujú Putinovu pýchu Su-57. Odhalila veľa slabín a propaganda nezaberá

OSN pripravuje veľkú zmenu pre autá. Spaľovacie motory chce premeniť na niečo lepšie

Staroveká choroba môže spôsobiť globálne očkovanie. Odoláva aj antibiotikám

Režisér Votrelca odhalil nové sci-fi. Svet zničený vírusom ukáže nemožnú voľbu

Slovensko má prírodné batérie, ktorý prakticky nevyužíva. Zabudli sme ich v socializme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pozor na platby v hotovosti: Za porušenie limitov môžeš dostať pokutu až 10 000 eur
PREMIUMSlovenský tím prináša revolučnú technológiu: Vyvíja kozmetiku, ktorá energiou nabíja bunky. „Konkurencia to nedokázala vyriešiť“

Slováci si denne ničia črevá. Nutričná expertka odporúča 8 potravín, ktoré ich dokážu ochrániť

Trpí ňou každá 10. žena, príznaky sú nenápadné: Chirurg varuje pred chorobou, ktorú si mýlime s genetikou

Rusi našli dokonalú dieru v sankciách. Pumpovali cez ňu miliardy, Brusel teraz zatvára kohútiky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už 7 rokov záhadne vypadáva GPS v Európe. Vedci odhalili zákerný štát, ktorý ho ruší
- Toto je TOP 5 tabletov, ktoré stoja za pozornosť v roku 2026. Dva z nich stoja smiešne málo
- EÚ zaťala do citlivej témy: Takto chce ľudí „prinútiť“ k prechodu na tepelné čerpadlá a EV
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- Rusi nechápu, čo to na nich vytiahli. Ukrajina posiela do boja „neviditeľné“ elektrické motorky
-
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- Obľúbené stanice Slovákov sa od dnes menia. Čaká ich najväčšia premena za posledné roky
- V Európe trhajú rekordy a ich autá nestíhajú vyrábať. Čínska automobilka a VW sa rozhodli pre radikálny krok
- Brusel naleje 25 miliárd eur do čistej energie za hranicami EÚ. Slovákov sa to týka viac, než sa zdá
- Európa prišla o najlepšiu zbraň. Veľmoci odpísali náš najdrahší obranný projekt
-
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- Slovenské domácnosti čaká veľká výmena zariadení. Milióny spotrebičov končia
- Vyskúšalo ho už milión Slovákov. Slovenský konkurent Netflixu rastie, vstupuje do kritickej fázy
- Európa prišla o najlepšiu zbraň. Veľmoci odpísali náš najdrahší obranný projekt
- F-35 vs Su-57: Ruská stíhačka vyzerá desivo, no modernú vojnu môže vyhrať úplne iná zbraň
Čínske autá zaplavujú svet. Export vyskočil o 73 %, elektromobily ťahajú rekordný rast
Slovensko otvorilo dvere európskemu trhu so zeleným plynom. Výrobcovia získali novú príležitosť
Slovensko.sk rozdelilo vládu. Migaľ odmietol kritický posudok, označil ho za chybný
Rusko sa nevie brániť, ukrajinským dronom padol za obeť ďalší sklad paliva
Jadrový status Severnej Kórey je nezvratný, tvrdí vedenie krajiny
Čínske autá valcujú susedný trh. Ich predaj raketovo rastie, predbiehajú známe európske značky
Holanďania testujú netradičnú veternú turbínu. Pláva na vode a môže zmeniť budúcnosť energetiky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pozor na platby v hotovosti: Za porušenie limitov môžeš dostať pokutu až 10 000 eur
PREMIUMSlovenský tím prináša revolučnú technológiu: Vyvíja kozmetiku, ktorá energiou nabíja bunky. „Konkurencia to nedokázala vyriešiť“

Slováci si denne ničia črevá. Nutričná expertka odporúča 8 potravín, ktoré ich dokážu ochrániť

Trpí ňou každá 10. žena, príznaky sú nenápadné: Chirurg varuje pred chorobou, ktorú si mýlime s genetikou

