PRELOM: Elektromobily budú ešte ekologickejšie. Našli spôsob, ako zraziť emisie takmer na nulu
S rastúcim tlakom na znižovanie emisií skleníkových plynov sa v popredí záujmu ocitá niklový priemysel, ktorý je kľúčovým článkom v reťazci výroby batérií pre elektromobily a obnoviteľné zdroje energie. Výroba niklu však doteraz patrila medzi vysoko znečisťujúce procesy. Každá vyprodukovaná tona niklu znamenal približne 20 ton CO₂ vypustených do atmosféry.
Tím vedcov z inštitútu Max Plancka pre udržateľné materiály (MPI-SusMat) teraz predstavil technologický proces využívajúci vodíkovú plazmu, ktorý umožňuje extrakciu niklu bez uhlíkovej stopy a znižuje emisie až o 84 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jednokroková extrakcia niklu pomocou vodíkovej plazmy
„Ak budeme naďalej vyrábať nikel tradičným spôsobom a používať ho pre elektrifikáciu, len presúvame problém namiesto toho, aby sme ho riešili,“ hovorí hlavný autor štúdie publikovanej v žurnále Nature Ubaid Manzoor.
Manzoor spolu so svojím tímom vyvinul metódu, pri ktorej sa nikel získava z nízkokvalitných rúd v jedinom kroku pomocou vodíkovej plazmy v elektrickej oblúkovej peci. Táto technológia nielenže eliminuje potrebu uhlíka, ale je aj energeticky efektívnejšia – až o 18 %, najmä pri použití zelenej elektriny a obnoviteľného vodíka.

Tradičný proces výroby niklu zahŕňa niekoľko energeticky náročných fáz, ako je kalcinácia, tavenie, redukcia a rafinácia, pričom každá z nich zvyšuje uhlíkovú stopu. Nová technológia nielenže tieto fázy zjednodušuje do jedného kroku, ale zároveň umožňuje využívať rudy, ktoré boli doteraz považované za nevhodné na spracovanie. V tomto prípade ide už o spomínané nízkokvalitné rudy, ktoré predstavujú až 60 % svetových zásob niklu.
Podľa jedného z autorov štúdie, Isnaldiho Souzu Filha je kľúčom k úspechu presná kontrola teplôt a reakčných podmienok, ktorá umožňuje rozklad zložitých minerálnych štruktúr bez potreby katalyzátorov.
Lacnejšie, čistejšie, rýchlejšie
Okrem environmentálnych výhod prináša nová metóda aj významné ekonomické prínosy. Vďaka spracovaniu menej kvalitných, ale bežnejších rúd sa znižujú náklady na ťažbu a zároveň sa obmedzuje závislosť na drahých ložiskách s vysokým obsahom niklu. Výskumný tím už pracuje na škálovaní technológie pre priemyselné využitie.

„Redukcia prebieha iba na reakčnom rozhraní, nie v celom objeme taveniny,“ vysvetľuje Manzoor. Na zabezpečenie kontinuálneho kontaktu s reakčným rozhraním navrhuje implementáciu krátkych oblúkov s vysokými prúdmi, magnetické miešanie taveniny alebo vstrekovanie plynov. Všetko sú to pritom už bežné postupy v moderných peciach, čo výrazne zvyšuje praktickú uskutočniteľnosť tejto prelomovej technológie.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

Polícia varuje: Na východe Slovenska miznú autá, zlodeji cielia na jednu značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		