V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nissan oznámil zámer zatvoriť svoj výrobný závod v meste Wu-chan, kde vyrába elektrické vozidlo Ariya a SUV X-Trail. Výroba by sa mala ukončiť najneskôr do 31. marca 2026, keď sa končí aktuálny obchodný rok automobilky. O rozhodnutí informovali dva nezávislé zdroje pre agentúru Reuters.

Závod vo Wu-chane bol spustený v roku 2022 a mal kapacitu na výrobu 300-tisíc áut ročne. Realita však ukázala úplne iný obraz. Nissan tu v skutočnosti dokázal ročne vyrobiť len približne 10-tisíc vozidiel, čo je výrazne menej, než automobilka pôvodne očakávala.

Silná domáca konkurencia mení trhové podmienky

Jedným z hlavných dôvodov neúspechu je silná konkurencia domácich čínskych výrobcov elektromobilov. Miestne značky, často podporované štátnymi dotáciami a agresívnymi investíciami do výskumu a vývoja, sa dokázali rýchlo prispôsobiť dopytu po dostupných a technologicky vybavených vozidlách. Ponúkajú široké portfólio elektromobilov, ktoré okrem priaznivej ceny často prinášajú aj vyšší dojazd, rýchlejšie nabíjanie či bohatšiu výbavu v porovnaní so zahraničnými konkurentmi.

Pre automobilky ako Nissan to znamenalo čoraz náročnejší boj o zákazníka, pričom tlak na znižovanie cien a zvyšovanie hodnoty produktov sa stal dlhodobým trendom. V takomto prostredí Nissan postupne strácal svoj trhový podiel a produkcia vo Wu-chane začala byť z ekonomického hľadiska neudržateľná. Výroba ďaleko zaostávala za pôvodnými očakávaniami, čo výrazne ovplyvnilo aj efektivitu prevádzky a návratnosť investícií.

Mário Šimovič/FonTech

Automobilka preto pristúpila k reštrukturalizácii svojho pôsobenia v Číne. Závod vo Wu-chane bude zatvorený a Nissan sa chce do budúcna viac zamerať na regióny a trhy, kde vníma priaznivejšie podmienky pre svoj rast. Kľúčom k budúcnosti má byť podľa zástupcov automobilky lepšie prispôsobenie produktov miestnym potrebám a väčší dôraz na strategické aliancie a spolupráce, ktoré môžu posilniť jej pozíciu v globálnej konkurencii.

Finančné straty tlačia automobilku k zmenám

Finančná situácia Nissanu potvrdzuje, že problémy nie sú lokálneho charakteru. Spoločnosť pred pár dňami oznámila predbežné výsledky za obchodný rok 2024/2025, podľa ktorých očakáva stratu v rozmedzí 700 až 750 miliárd jenov, čo predstavuje približne 4,3 až 4,6 miliardy eur.

Táto strata súvisí nielen so slabým predajom v Ázii, ale aj s nákladmi na ozdravný plán a ďalšími internými faktormi. Oficiálne výsledky zverejní automobilka 13. mája. Bude zaujímavé sledovať, ako Nissan zvládne prispôsobovanie sa novým podmienkam v automobilovom priemysle, kde elektrifikácia a technologické inovácie určujú tempo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP