V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozbieha ambiciózny plán obnovy svojho vozidlového parku. Investícia, ktorej hodnota presahuje jednu miliardu eur, má reagovať na dlhodobo neudržateľný technický stav časti vlakov, ktoré sú v súčasnosti v prevádzke. Viaceré súpravy stále nemajú klimatizáciu, Wi-Fi pripojenie ani moderné informačné systémy.

Nová technika má tieto nedostatky odstrániť a zabezpečiť, že cestovanie vlakom bude pohodlnejšie, spoľahlivejšie a atraktívnejšie. Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa zdôrazňuje, že cieľom nie je len komfort, ale aj pripravenosť na budúce výzvy v železničnej doprave.

„Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebude čo modernizovať a zároveň nebudeme mať na čom jazdiť,“ uviedol. Podľa neho by mala modernizácia priniesť prvé citeľné zmeny už v priebehu dvoch až troch rokov, hoci niektoré aktivity sa rozbehnú už tento či budúci rok.

Zastaralé vlaky komplikuje údržba aj dostupnosť dielov

Priemerný vek vozidiel ZSSK dnes dosahuje až 16 rokov a viac ako polovica vlakov je staršia ako desať rokov. Niektoré nočné vozne sú v prevádzke ešte z 80. rokov a patria medzi poruchové a náročné na údržbu. Mnohé náhradné diely už nie sú bežne dostupné.

Výmena starých súprav tak nie je len otázkou komfortu, ale najmä bezpečnosti a technickej spoľahlivosti železničnej dopravy na Slovensku. ZSSK pripravuje nákup niekoľkých typov vozidiel. Najväčšiu položku tvorí obstaranie elektrických jednotiek pre diaľkovú dopravu vrátane 10-ročného servisu v hodnote približne 644,9 milióna eur bez DPH.

FOTO TASR - Branislav Račko

Ďalej sú v pláne batériové elektrické jednotky BEMU za 306 miliónov eur a veľkokapacitné elektrické jednotky za 102 miliónov eur, všetko bez DPH. Do nočnej dopravy pribudnú lôžkové vozne za 90,3 milióna eur a modernizované ležadlové vozne Bmeer za 36,5 milióna eur.

Európske zdroje ako kľúč k premene železníc

Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková zdôrazňuje, že modernizácia je nevyhnutná aj z pohľadu konkurencieschopnosti v liberalizovanom dopravnom trhu. „Ak štátny dopravca nebude technicky pripravený, trh ho jednoducho obíde,“ upozornila. Verí, že Slovensko efektívne využije dostupné európske fondy a modernizácia prinesie železniciam novú dynamiku a vyšší komfort pre cestujúcich.

Plán ZSSK je jasný – omladiť vozidlový park, zvýšiť atraktivitu železničnej dopravy a prispôsobiť ju požiadavkám 21. storočia. Modernizácia prinesie nielen ekologickejšie riešenia, ale aj technologický posun, ktorý môže výrazne zlepšiť každodenný zážitok z cestovania vlakom na Slovensku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP