Vyriešili veľký problém elektromobilov. Nová batéria sa nabije v extrémnych podmienkach ultra rýchlo
Výskumníci z Arbor Battery Innovations v spolupráci s Univerzitou v Michigane predstavili revolučný typ lítium-iónovej batérie, ktorá by mohla znamenať zásadný zlom pre elektromobily v chladnom počasí. Kým bežné batérie pri nízkych teplotách strácajú kapacitu a spomaľujú nabíjanie, táto experimentálna technológia dokáže batériu nabiť už za 10 minút aj pri -10 °C a pritom bez akéhokoľvek zhoršenia výkonu či skrátenia dojazdu, informuje Insideevs.
Skombinovali správne materiály
Tento problém je známy každému majiteľovi elektromobilu – v zime sa totiž nabíjanie predlžuje a dojazd skracuje. Ak v lete nabiješ auto za 20 minút, v zime to môže trvať o niekoľko minút dlhšie. A práve tieto faktory odrádzajú mnohých záujemcov o prechod na elektrické vozidlá, najmä v oblastiach s extrémne nízkymi teplotami.
Vedci sa však rozhodli problém vyriešiť inovatívne. Vytvorili špeciálnu 3D elektródovú architektúru, ktorá je odolná voči extrémnym teplotám. Ich články boli schopné zvládnuť 100 cyklov nabíjania bez pozorovateľnej degradácie. Kľúčom k ich úspechu bola kombinácia technológie laserového opracovania grafitu a nanesenia špeciálnej sklovitej vrstvy z materiálu na báze lítium-borát-karbonátu s hrúbkou len 20 nanometrov.
Zvolili inovatívny prístup
Problémom bežných batérií je, že keď teplota výrazne klesne, pohyb elektrónov sa spomalí, čo má za následok zníženie výkonu aj rýchlosti nabíjania. Hoci dnešné elektromobily predchádzajú týmto situáciám pomocou systémov predhriatia batérie či tepelných čerpadiel, tieto riešenia problém úplne neodstraňujú, len ho dočasne zmierňujú. Výrobcovia batérií často siahajú po hrubších anódach, čo má zvýšiť ich tepelnú odolnosť, no nie vždy to funguje – lítium sa v takýchto anódach nemusí správne pohybovať, čo vedie k pomalšiemu nabíjaniu a nižšiemu výkonu.
Vedci z Michiganu preto zvolili iný prístup. Do grafitových anód vypálili laserom mikroskopické štruktúry, ktoré umožňujú iónom rýchlejšie usadenie. Tento krok ale priniesol aj nové výzvy, ako je riziko tzv. platingu – teda ukladania lítia na povrchu anódy namiesto toho, aby sa absorbovalo do nej. Plating znižuje výkon batérie, spomaľuje nabíjanie a môže dokonca viesť k skratom.
Túto prekážku však výskumníci prekonali aplikovaním už spomínanej sklovitej vrstvy, ktorá zabraňuje platingu. Výsledkom je nabíjanie rýchlosťou 6C – čo znamená plné nabitie za 10 minút aj v mínusových teplotách. Len pre porovnanie, pri štandardnej rýchlosti 1C trvá nabitie hodinu. A čo je ešte dôležitejšie, túto technológiu možno podľa profesora Neila Dasguptu implementovať do existujúcich výrobných liniek bez zásadných úprav.
Otázne však zostáva, aký veľký bol batériový článok v tomto experimente a či spomínané 10-minútové nabíjanie platí pre plný rozsah (0–100 %) alebo len pre odporúčané rýchlonabíjacie okno 20–80 %, ktoré sa využíva na zachovanie dlhej životnosti batérie. Autori štúdie na tieto otázky zatiaľ neodpovedali.
Aj keď niektoré dnešné elektromobily, ako napríklad Tesla Model 3, dokážu fungovať v rozmedzí teplôt od -30 °C do +60 °C, v praxi majitelia často hlásia výrazný pokles dojazdu, keď teploty klesnú pod bod mrazu. Táto nová batéria by mohla byť odpoveďou na tieto problémy keďže nielenže pracuje efektívne aj v mrazoch, ale zároveň si zachováva rýchlosť nabíjania a výkon, čo znie ako ideálny scenár pre reálnu prevádzku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slovensko čelí prívalovým povodniam: Intenzívne lejaky a búrky zaplavujú cesty a polia, SHMÚ vydal výstrahy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP