Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
Honda robí veľký krok smerom k automatizácii a umelé inteligencii. V novom čínskom závode na výrobu elektromobilov plánuje znížiť počet pracovníkov na výrobnej linke až o 30 %. Tento moderný závod, kde sa vyrába elektrický crossover Ye P7, využíva AI na optimalizáciu zvárania, čím znižuje fixné náklady a zvyšuje efektivitu výroby.
Súčasťou výrobného procesu sú aj automatizované vozidlá AGV (Automated Guided Vehicles), ktoré pomáhajú s prepravou ťažkých komponentov, ako sú batériové moduly. Aj keď roboty zatiaľ úplne nenahradili ľudských pracovníkov, vývoj v spoločnostiach ako Honda, Mercedes-Benz, BMW či Dongfeng naznačuje neistú budúcnosť pre manuálnych pracovníkov v automobilovom priemysle, píše o téme Interesting Engineering.
Automatizácia ako cesta k vyššej efektivite
Závod v čínskom Kantone, ktorý Honda prevádzkuje v spolupráci s Guangzhou Automobile Group (GAC), je najnovším príkladom rastúceho trendu automatizácie vo výrobe automobilov. AGV systémy prepravujú ťažké súčiastky cez výrobnú halu, čím nahrádzajú prácu, ktorú kedysi vykonávali ľudia.
Podľa vyjadrenia Hondy pre Nikkei Asia je cieľom spoločnosti „znižovať fixné náklady na minimum“ a elektrifikáciu vnímajú ako príležitosť na kompletné prehodnotenie výrobných procesov. Jemne doladené zváracie procesy riadené umelou inteligenciou sú len jedným z krokov, ktorými Honda optimalizuje produkciu a zvyšuje konkurencieschopnosť na trhu s elektromobilmi.

Honda stavila na čínsky trh
Pre Hondu je model Ye P7 strategicky dôležitý, keďže na západných trhoch v oblasti elektromobilov výrazne zaostáva za konkurenciou. Navyše, Čína sa stala najväčším trhom s elektrickými autami na svete a Honda si nemôže dovoliť stratiť pozíciu v regióne.
Ye P7 je technicky podobný modelu Dongfeng Honda S7, ktorý bol predstavený začiatkom mesiaca. Oba modely majú batériu s kapacitou 89,8 kWh a ponúkajú rôzne pohonné varianty. Základná verzia s jedným elektromotorom vzadu dosahuje výkon 268 koní, zatiaľ čo dvojmotorová verzia s pohonom všetkých kolies ponúka až 469 koní.
Dojazd zadokolky sa pohybuje okolo 650 km, zatiaľ čo verzia s pohonom 4×4 zvládne približne 620 km na jedno nabitie. Dizajnovo sa oba modely mierne líšia – zatiaľ čo Dongfeng S7 má agresívnejšie tvarované nárazníky a ostrejšie svetlomety, GAC Honda P7 sa vyznačuje jemnejšími, zaoblenejšími svetlami.

Nástup humanoidných robotov
Aj keď na dnešných výrobných linkách dominujú účelovo navrhnuté automatizované systémy, ako sú robotické ramená či platformy s kamerovými systémami, humanoidné roboty si postupne nachádzajú miesto vo výrobe. Odborníci však upozorňujú, že tieto pokročilé roboty zatiaľ čelia technickým aj ekonomickým výzvam.
V Číne a USA sa však humanoidné roboty začínajú testovať v priemyselnom nasadení. Napríklad roboty Walker S1 od spoločnosti UBTECH už spolupracujú s automobilkami BYD a BAIC, ako aj s logistickým gigantom SF Express. Americká spoločnosť Figure testuje svoj najnovší humanoid Figure 02 v závode BMW v Spartanburgu, zatiaľ čo Mercedes-Benz experimentuje s robotmi od firmy Apptronik na manipuláciu s výrobnými komponentmi.
Aj ambiciózne projekty Elona Muska naznačujú, že humanoidná robotika smeruje k masovej výrobe. Tesla plánuje do roku 2027 vyrobiť 500 000 robotov Optimus a spoločnosť Agility Robotics vyvíja svojho humanoida Digit, ktorý by mal byť schopný bezpečne pracovať po boku ľudí už v roku 2025.
Aj keď humanoidní roboti ešte nie sú bežnou súčasťou výrobných liniek, technologický pokrok naznačuje, že je len otázkou času, kedy sa automatizácia posunie na úplne novú úroveň. Honda tak svojou stratégiou v Číne ukazuje, že budúcnosť automobilovej výroby bude čoraz viac v rukách robotov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

