Čínska automobilka Xpeng predstavila model G6 pre rok 2025, ktorý prináša až 81 vylepšení oproti predchádzajúcej verzii. Nový plne elektrické SUV kupé sa nielenže podobá na Teslu Model Y, ale zároveň ponúka mimoriadne rýchle nabíjanie a revolučnú „nepriestrelnú“ batériu. Vďaka týmto inováciám Xpeng opäť dokazuje, že chce byť nielen silným hráčom na domácom trhu, ale aj globálnym konkurentom Tesly. Na tému upozornil Interesting Engineering.

Čínska Tesla na vzostupe

Spoločnosť Xpeng, sídliaca v čínskom Guangzhou, vznikla v roku 2014 a prvé SUV uviedla na trh v roku 2018. Ročne vyprodukuje takmer 200 000 vozidiel a expanduje aj do zahraničia, pričom má kancelárie v Kalifornii a Mníchove. Zaujímavosťou je, že plánuje využívať humanoidné roboty na montáž svojich áut. Okrem toho ponúka zákazníkom bezplatné nabíjanie v rámci vlastnej siete a vyvinula aj systém asistovaného riadenia podobný autopilotovi od Tesly.

Najnovšie však púta pozornosť batériovou technológiou, ktorá posúva hranice nabíjania elektrických vozidiel.

Xpeng

„Nepriestrelná“ batéria s ultra rýchlym nabíjaním

Xpeng G6 bol prvýkrát predstavený v roku 2023 a odvtedy expandoval aj na zahraničné trhy. Model 2025 prichádza v troch verziách s dojazdom od 625 do 725 km podľa čínskeho testovacieho cyklu CLTC. Každá z verzií využíva špičkové batérie, ktoré sa nabíjajú pri rýchlostiach 3C až 5C.

Čo to znamená? Pri 3C sa batéria nabije z 10 % na 80 % za 20 minút, no pri 5C sa tento čas skracuje na neuveriteľných 12 minút. Xpeng navyše pracuje na technológii, ktorá by umožnila takéto nabitie už za 5 minút.

Takéto rýchle nabíjanie prirodzene zvyšuje teplotu batérie, ale výrobca tvrdí, že vyvinul špeciálne pancierovanie, ktoré chráni batériu aj pri extrémnych teplotách do 1000 °C. Okrem toho dokáže odolať nárazovej sile 2000 joulov a tlaku až 80 ton pri bočnom náraze, čím výrazne zvyšuje bezpečnosť.

Novinkou v modeli G6 je aj systém asistovaného riadenia Turing AI ADAS. Tento systém poháňa vlastný 40-jadrový čip Turing, ktorý nahrádza výkon troch bežných čipov. Vďaka nemu Xpeng vyvíja neurónovú sieť Canghai, ktorá má 12-násobne rýchlejšie spracovanie obrazu a otvára dvere k úrovni autonómneho riadenia L4.

Aj keď plne autonómna jazda je ešte len vo vývoji, už teraz ponúka systém pokročilé funkcie asistencie vodičovi, čím sa stáva silným konkurentom autopilota od Tesly.

Xpeng

Lacnejšia alternatíva k Tesle

G6 disponuje permanentným magnetovým motorom s výkonom 218 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Maximálna rýchlosť dosahuje 202 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,3 sekundy, čo je porovnateľné s Modelom Y od Tesly.

Najväčším prekvapením však zostáva cena. Model 2025 sa predáva od 176 800 RMB (22 339 eur), čo je o 11 % menej než minuloročná verzia a takmer o polovicu lacnejšie než Tesla Model Y.

Xpeng G6 jasne ukazuje, že čínski výrobcovia elektromobilov už nesúťažia len cenou, ale aj technologickými inováciami. S rýchlym nabíjaním, bezpečnostnými prvkami a pokročilým asistenčným systémom ponúka Xpeng konkurencieschopnú alternatívu k Tesle, ktorá môže zmeniť trh s elektrickými vozidlami nielen v Číne, ale aj globálne.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP