Slováci ich autá zbožňujú. Veľká automobilka predstavila svoj najnovší elektromobil (+foto)
Volvo predstavilo nový model ES90, ktorý sa snaží skombinovať eleganciu sedanu s praktickosťou SUV. Automobilka pri jeho vývoji zdôraznila bezpečnosť, priestrannosť a technologickú vyspelosť. Otázkou však zostáva, či ide o revolučný koncept alebo len o ďalšiu variáciu na už existujúce trendy.
Sedan alebo SUV? Volvo sa snaží spojiť oba svety
Model ES90 má síce proporcie klasického sedanu, no jeho zvýšená svetlá výška mu dodáva SUV charakter. „Nie je to typický sedan,“ vysvetľuje globálny šéf dizajnu Volvo Jermey Offer. Podľa neho kombinuje „eleganciu sedanu s prispôsobivosťou a praktickosťou SUV“ a vďaka tomu vytvára „vlastnú triedu“. Táto myšlienka nie je v automobilovom priemysle úplne nová – napríklad modely ako Polestar 4 či Citroën C5 X sa už pokúsili o podobný koncept. Volvo však tvrdí, že ide o evolúciu, ktorá vychádza z jeho vlastnej identity.
Volvo odhalilo svoj najbezpečnejší model v histórii | fotogaléria
Automobilka je známa ako priekopník v oblasti bezpečnosti a ES90 si dáva za cieľ tento štandard posunúť ešte vyššie. Vozidlo je vybavené robustnou bezpečnostnou konštrukciou a širokým spektrom senzorov vrátane lidaru, piatich radarov, siedmich kamier a dvanástich ultrazvukových senzorov. Jermey Offer tvrdí, že „je to najbezpečnejšie auto, aké Volvo kedy vyrobilo“, pričom zdôrazňuje, že značka má v tomto smere dlhú a úspešnú históriu.
Otázkou však zostáva, do akej miery ide o reálne inovácie a do akej len o postupné vylepšovanie už známych bezpečnostných prvkov. Väčšina moderných prémiových áut dnes ponúka širokú škálu asistenčných systémov, a hoci Volvo patrí k lídrom v tejto oblasti, konkurencia nespí.
Interiér prešiel veľkými zmenami
Dizajn interiéru bol navrhnutý s dôrazom na priestrannosť a technologické možnosti. Vozidlo má dlhý rázvor 3,1 metra, čo umožňuje veľkorysý priestor pre pasažierov. Vo výbave nájdeme 14,5-palcový centrálny dotykový displej, 9-palcový displej pre vodiča, 25 reproduktorov a pokročilý systém čistenia vzduchu.
Podľa Offera sa interiér ES90 nesie v duchu „kinetickej architektúry“ – Volvo sa snažilo premyslieť, „ako ľudia používajú priestor, ako sa v ňom pohybujú a ako interagujú s digitálnymi rozhraniami“. To naznačuje, že automobilka sa nechala inšpirovať nielen automobilovým dizajnom, ale aj princípmi z iných oblastí priemyslu.
Prémiový pocit z auta má byť umocnený kvalitnými materiálmi a dôrazom na „materiálovú poctivosť“. Volvo chce, aby každá časť vozidla, ktorej sa pasažieri dotknú, pôsobila hodnotne. No tu sa opäť dostávame k otázke, či ide o skutočný posun alebo len o snahu vyhovieť očakávaniam zákazníkov v luxusnom segmente.
Elektrická budúcnosť Volvo
Volvo zdôrazňuje, že ES90 je súčasťou jeho prechodu na plne elektrický pohon. Automobilka si stanovila ambiciózny cieľ – do roku 2030 chce byť úplne elektrická. Jermey Offer tvrdí, že filozofia značky sa prirodzene pretavila do dizajnu nového modelu a že ide o „vyústenie toho, ako fungujeme ako spoločnosť“.
Na jednej strane je to jasná odpoveď na tlak EÚ na elektrifikáciu, no na druhej strane si Volvo týmto krokom môže budovať imidž progresívnej značky, ktorá si drží náskok pred reguláciami. Je však otázne, ako sa tento prechod dotkne reálnych spotrebiteľov, ktorí stále váhajú medzi elektromobilmi a spaľovacími motormi. Najnovší elektrický model ES90 disponuje dojazdom okolo hranici 700 km, ale reálna hodnota sa uvidí až v teréne.
Skutočný game-changer alebo len ďalší prémiový model?
Volvo ES90 rozhodne ponúka zaujímavú kombináciu vlastností – eleganciu sedanu, praktickosť SUV, špičkové technológie a prémiový interiér. Bezpečnosť zostáva na vysokej úrovni a automobilka sa snaží udávať trend v oblasti elektromobility.
Otázkou však zostáva, či ide o skutočne prelomový model alebo len evolučné pokračovanie doterajšieho vývoja. Spojenie prvkov sedanu a SUV nie je v automobilovom priemysle nič nové a Volvo sa bude musieť popasovať s konkurenciou, ktorá ponúka podobné koncepty.
ES90 je bezpochyby zaujímavým prírastkom do portfólia značky, no až čas ukáže, či sa stane ikonou, alebo len ďalším prémiovým vozidlom, ktoré zapadne medzi ostatné. Jeho cena by sa mala pohybovať zhruba okolo 70-tisíc eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto je TOP 9 hier, ktoré tento rok rozbijú internet. A ďalšie tri, o ktorých si ani nepočul
Fiasko za 300 miliónov: Jeden z najdrahších seriálov histórie končí. Nepomohli ani tvorcovia Avengerov
Neverili sme vlastným očiam. Internet ovládla bizarná AI, ktorá vyzlieka ľudí (+TEST)
Nová hra zo sveta Star Wars je realitou. Je úplne iná, než si všetci mysleli
„Blízko” Zeme našli hviezdu staršiu než čas. Jej existencia ohrozuje všetky naše fyzikálne teórie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Audi možno s výrobou zamieri do Ameriky. VW reaguje na dovozné clá
Minecraft pomáha objaviť novú generáciu jadrových inžinierov. Energocraft spoznal víťazov spomedzi školákov
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
V Pekingu bežali aj humanoidní roboty. Cieľom bolo testovať ich limity
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené