Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Honda sa rozhodla kráčať vlastnou cestou a bez spolupráce s General Motors vyvinula novú palivovú bunku. Systém, označený ako Honda Next Generation Fuel Cell Module, prináša výrazné zlepšenia oproti predchádzajúcej generácii – je výkonnejší, kompaktnejší a výrazne lacnejší na výrobu. O téme informoval portál InsideEVs.
Predchádzajúci model palivovej bunky, vyvinutý v spolupráci s GM, sa nachádza napríklad v plug-in hybridnom vodíkovom crossoveri Honda CR-V e-FCEV. Tento model je dostupný iba na prenájom v niekoľkých predajniach v Kalifornii, kde je infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc najrozvinutejšia. Honda sa však rozhodla, že pri vývoji novej generácie technológie pôjde vlastnou cestou a výsledkom je palivová bunka s podstatne vyššími parametrami.
Vodík ešte nepovedal posledné slovo
Nový modul dosahuje výkon 150 kW, čo je takmer dvojnásobok oproti 78 kW, ktoré mala predchádzajúca verzia. Okrem toho sa zvýšil aj výstupný rozsah napätia – z pôvodných 275 až 600 V na 450 až 850 V, čo znamená, že sa stáva vhodnou voľbou aj pre plug-in hybridy s 800-voltovými vysokonapäťovými batériami, kde môže slúžiť ako záložný zdroj energie.
Vylepšenia sa prejavili aj v efektivite – maximálna čistá účinnosť systému vzrástla z 56,8 % na 59,8 %. Objem palivovej bunky sa zmenšil zo 557 litrov na 300 litrov, čo umožňuje jej jednoduchšiu integráciu do rôznych typov vozidiel a zariadení. Najvýraznejší nárast však zaznamenala objemová hustota výkonu, ktorá vzrástla z 0,14 kW/l na 0,50 kW/l. Tento pokrok však niečo stojí – hmotnosť modulu sa zvýšila z 206 kg na 250 kg.
Ďalším zásadným faktorom je cena. Honda tvrdí, že výrobné náklady novej generácie palivovej bunky sú iba na pätine oproti tej, ktorá bola použitá v modeli Honda Clarity, pričom v porovnaní so súčasnou generáciou vyvinutou v spolupráci s GM sa podarilo znížiť náklady na polovicu. Životnosť novej jednotky sa zároveň zvýšila o viac než dve tretiny.
Hoci Honda nešpecifikovala, v akých vozidlách či zariadeniach bude nový palivový modul použitý, plánuje jeho masovú výrobu od roku 2027. Okrem automobilového sektora môže nájsť využitie aj v priemyselných generátoroch, ťažkých strojoch alebo iných aplikáciách, kde sa vodík považuje za sľubný zdroj čistej energie.
Japonská automobilka tak ukazuje, že sa vodíka nevzdáva, aj keď infraštruktúra čerpacích staníc je stále veľkou výzvou. Honda tak nasleduje kroky Toyoty, ktorá nedávno predstavila svoju tretie generáciu vodíkovej palivovej bunky s vyšším dojazdom a nižšími výrobnými nákladmi. Zatiaľ zostáva otázne, či sa vodíková budúcnosť naplno rozbehne, no Honda dáva jasne najavo, že je na ňu pripravená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Žltačka na Ministerstve dopravy SR. Rezort prijal okamžité opatrenia
Väčšina obchodov bude na Sedembolestnú pannu Máriu zatvorená. Kde si môžeme nakúpiť?
Rusko „zmrazilo“ mierové rokovanie s Ukrajinou. Kremeľ pokračuje v ofenzíve
Rusko a Bielorusko odštartovali cvičenia pri hraniciach NATO. Poľsko reaguje uzatvorením priechodov
Ignorovať AI sa už neoplatí: 3 spôsoby, ako ti umelá inteligencia šetrí čas aj peniaze
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
- CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP