Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Honda sa rozhodla kráčať vlastnou cestou a bez spolupráce s General Motors vyvinula novú palivovú bunku. Systém, označený ako Honda Next Generation Fuel Cell Module, prináša výrazné zlepšenia oproti predchádzajúcej generácii – je výkonnejší, kompaktnejší a výrazne lacnejší na výrobu. O téme informoval portál InsideEVs.
Predchádzajúci model palivovej bunky, vyvinutý v spolupráci s GM, sa nachádza napríklad v plug-in hybridnom vodíkovom crossoveri Honda CR-V e-FCEV. Tento model je dostupný iba na prenájom v niekoľkých predajniach v Kalifornii, kde je infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc najrozvinutejšia. Honda sa však rozhodla, že pri vývoji novej generácie technológie pôjde vlastnou cestou a výsledkom je palivová bunka s podstatne vyššími parametrami.
Vodík ešte nepovedal posledné slovo
Nový modul dosahuje výkon 150 kW, čo je takmer dvojnásobok oproti 78 kW, ktoré mala predchádzajúca verzia. Okrem toho sa zvýšil aj výstupný rozsah napätia – z pôvodných 275 až 600 V na 450 až 850 V, čo znamená, že sa stáva vhodnou voľbou aj pre plug-in hybridy s 800-voltovými vysokonapäťovými batériami, kde môže slúžiť ako záložný zdroj energie.
Vylepšenia sa prejavili aj v efektivite – maximálna čistá účinnosť systému vzrástla z 56,8 % na 59,8 %. Objem palivovej bunky sa zmenšil zo 557 litrov na 300 litrov, čo umožňuje jej jednoduchšiu integráciu do rôznych typov vozidiel a zariadení. Najvýraznejší nárast však zaznamenala objemová hustota výkonu, ktorá vzrástla z 0,14 kW/l na 0,50 kW/l. Tento pokrok však niečo stojí – hmotnosť modulu sa zvýšila z 206 kg na 250 kg.
Ďalším zásadným faktorom je cena. Honda tvrdí, že výrobné náklady novej generácie palivovej bunky sú iba na pätine oproti tej, ktorá bola použitá v modeli Honda Clarity, pričom v porovnaní so súčasnou generáciou vyvinutou v spolupráci s GM sa podarilo znížiť náklady na polovicu. Životnosť novej jednotky sa zároveň zvýšila o viac než dve tretiny.
Hoci Honda nešpecifikovala, v akých vozidlách či zariadeniach bude nový palivový modul použitý, plánuje jeho masovú výrobu od roku 2027. Okrem automobilového sektora môže nájsť využitie aj v priemyselných generátoroch, ťažkých strojoch alebo iných aplikáciách, kde sa vodík považuje za sľubný zdroj čistej energie.
Japonská automobilka tak ukazuje, že sa vodíka nevzdáva, aj keď infraštruktúra čerpacích staníc je stále veľkou výzvou. Honda tak nasleduje kroky Toyoty, ktorá nedávno predstavila svoju tretie generáciu vodíkovej palivovej bunky s vyšším dojazdom a nižšími výrobnými nákladmi. Zatiaľ zostáva otázne, či sa vodíková budúcnosť naplno rozbehne, no Honda dáva jasne najavo, že je na ňu pripravená.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Brusel určuje, ako budeme stavať a bývať. Slováci dajú zbohom plynovým kotlom
Vedci objavili lacný spôsob, ako zlepšiť pamäť za 12 týždňov. Môže si ho dovoliť skutočne každý
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP