Svet stavebníctva sa mení a s ním aj spôsob prepravy betónu na stavby. Kým snahy o zníženie uhlíkovej stopy pri výrobe cementu napredujú, preprava betónu stále väčšinou prebieha na veľkých dieselových domiešavačoch. Renault Trucks však prináša riešenie. Ide o plne elektrický 5-nápravový domiešavač betónu, ktorý eliminuje emisie a zároveň ponúka vyššiu efektivitu prepravy.

Väčšia kapacita, nižšie náklady

Renault Trucks sa spojil s nemeckým výrobcom Schwing Stetter, ktorý sa špecializuje na systémy pre prepravu betónu. Spoločne vyvinuli inovatívny elektrický domiešavač, ktorý kombinuje batériami poháňané 5-nápravové šasi s plne elektrickým mechanizmom miešačky. Výsledkom je vozidlo bez emisií CO₂ nielen počas jazdy, ale aj pri samotnom miešaní betónu priamo na stavenisku.

Oficiálna premiéra Renault Trucks E-Tech C sa uskutoční na veľtrhu Bauma v Mníchove, ktorý sa bude konať od 7. do 13. apríla 2025.

Nový elektrický domiešavač od Renault Trucks prekonáva svojich naftových súperov nielen v ekologickosti, ale aj v kapacite. Bežné dieselové modely môžu previezť približne 8 m³ betónu, zatiaľ čo elektrický Renault Trucks E-Tech C zvládne až 10 m³. To znamená menej jázd na stavenisko, nižšie prevádzkové náklady a úsporu na palive. Nabíjanie batérií totiž stojí menej ako tankovanie nafty. Navyše, elektrický pohon znamená aj nižšie opotrebenie brzdových systémov, čím sa znižujú náklady na údržbu.

Renault elektrický domiešavač
Renault Trucks

Prepracovaná konštrukcia a vylepšená manévrovateľnosť

Hoci vozidlo získalo piatu nápravu, jeho ovládateľnosť zostáva na vysokej úrovni, čo je kľúčové pre jazdu v mestskom prostredí a na obmedzených stavebných plochách. Inžinieri Renault Trucks vertikálne umiestnili batérie za kabínu, čím optimalizovali priestor na šasi a skrátili rázvor kolies. Výsledkom je menší polomer otáčania, čo zlepšuje manévrovateľnosť aj na úzkych cestách.

Schwing Stetter vyvinul elektrický miešací mechanizmus, ktorý je priamo napájaný z batérií vozidla. To eliminuje potrebu dodatočných pohonných jednotiek, čím sa znižuje spotreba energie a celková zložitosť systému.

Dostatočný dojazd pre každodenné nasadenie

S dojazdom až 140 km pri 45-minútovom medzinabíjaní (alebo 110 km na jedno nabitie) dokáže tento elektrický domiešavač absolvovať štyri denné jazdy s dĺžkou 35 km – čo zodpovedá bežným trasám medzi betonárňami a staveniskami.

Renault Trucks E-Tech C bude dostupný v krajinách, kde legislatíva povoľuje prevádzku 5-nápravových vozidiel s hmotnosťou do 42 ton – konkrétne vo Švajčiarsku, Írsku, Holandsku, Luxembursku, Fínsku a na Slovensku. Renault Trucks navyše lobuje za jednotné európske regulácie, ktoré by umožnili širšie prijatie elektrických vozidiel v stavebnom priemysle.

Hoci nejde o prvý elektrický domiešavač na svete – už pred piatimi rokmi predstavila podobný model švajčiarska spoločnosť Liebherr – Renault Trucks a Schwing Stetter prinášajú riešenie, ktoré je plne integrované, efektívne a pripravené na reálne nasadenie. S rastúcimi požiadavkami na ekologickú dopravu v stavebníctve môže byť tento model prelomovým krokom smerom k bezemisnej budúcnosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP