AMD nechce zaostávať v technologickom súboji proti spoločnosti NVIDIA, ktorá predstavila svoje revolučné grafické karty začiatkom tohto roka. Na trh preto prichádza tiež s novou generáciou grafických kariet AMD Radeon RX 9000, ktoré podľa slov výrobcu prinášajú revolučný výkon vďaka novej architektúre AMD RDNA™ 4.

Najväčším lákadlom novej série je model Radeon RX 9070, ktorý AMD označuje za „najlepšiu grafickú kartu za 549 dolárov“. Nová generácia prináša 56 RDNA 4 výpočtových jednotiek, 16 GB pamäte, boost clock až 2,5 GHz a viac než 1100 AI TOPS – to všetko pri spotrebe len 220 W.

Výkonovo ide o výrazný generačný posun, pretože RX 9070 prináša priemerný 21 % nárast FPS vo viac než 30 populárnych hrách v 4K rozlíšení, pričom pri ray tracingu môže byť rozdiel ešte výraznejší – v niektorých prípadoch až o 30 % vyšší výkon oproti predošlej generácii. Tituly ako Cyberpunk 2077 či očakávaný Dragon Age: The Veilguard ukazujú, že RX 9070 dokáže prekonávať aj model RX 7900 GRE o 25 % a viac.

Ak hráči uprednostňujú 1440P rozlíšenie, výkonový nárast je podobný – približne 20 %. A to všetko bez nutnosti špeciálneho softvéru alebo optimalizácií, len čistý hardvérový výkon.

AMD posúva hranica hernej grafiky

Model disponuje 64 výpočtovými jednotkami, boost frekvenciou takmer 3 GHz, viac než 15 100 AI TOPS a celkovou spotrebou 304 W. V testovanej skupine hier dokáže RX 9070 XT dosiahnuť až o 42 % vyšší výkon pri natívnom 4K ultra nastavení oproti RX 7900 GRE. To znamená, že hráči získajú plynulý herný zážitok aj v najnáročnejších tituloch bez kompromisov v kvalite obrazu.

Jedným z hlavných cieľov novej série RX-9000 bolo zabezpečiť, aby bol upgrade jednoduchý a bezproblémový. AMD preto kládlo dôraz na rozumnú spotrebu energie a širokú kompatibilitu – mnohé modely využívajú štandardné 8-pinové napájacie konektory, čo znamená, že hráči môžu novú kartu ľahko nainštalovať do svojho existujúceho systému bez nutnosti ďalších úprav.

AMD sa týmto krokom snaží osloviť široké spektrum hráčov, ktorí chcú ultra realistické vizuály, vysoké FPS a výborný pomer cena/výkon, či už hrajú v 4K alebo 1440P. Radeon RX-9000 séria predstavuje výrazný generačný skok a ukazuje, že AMD je odhodlané priniesť inovatívne riešenia pre súčasných aj budúcich hráčov.

Pokiaľ ide o samotný výpočet osvetlenia, hry môžu využívať buď rýchle aproximácie globálnej iluminácie pomocou compute shaderov, alebo pokročilé ray tracingové techniky pre ešte vyššiu vizuálnu kvalitu. RDNA 4 bola navrhnutá tak, aby sa dokázala prispôsobiť akémukoľvek prístupu a zároveň ponúkla maximálny výkon.

Jedným z najväčších vylepšení RDNA 4 je nová architektúra na spracovanie pamäťových požiadaviek, vďaka ktorej dokáže GPU efektívnejšie spracovávať dáta a optimalizovať tok úloh. Keďže moderné hry sú čoraz náročnejšie na komplexné shadery, AMD vylepšilo správu registrov v jadre pomocou dynamických alokačných techník, čím zvýšilo efektivitu práce s pamäťou. Nové špecializované výpočtové jednotky zase zrýchľujú operácie súvisiace s presunom dát, vďaka čomu sú volania funkcií v moderných shadingových jazykoch rýchlejšie.

Tím AMD takisto rozšíril sadu inštrukcií výpočtových jednotiek, čím umožnil kompilátoru efektívnejšie plánovať prácu. To prináša vyšší výkon a nižšiu spotrebu energie, vďaka čomu sú nové výpočtové jednotky najvýkonnejšie v histórii spotrebiteľských grafických kariet od AMD.

Nová architektúra

RDNA™ 4 prináša oproti predchádzajúcej generácii z roku 2022 významný skok vpred. Už RDNA™ 3 predstavovala pokročilý raytracing, pri novej generácii pôjde však podľa slov AMD o dvojnásobne vyšší výkon. S novou architektúrou sa novú architektúra výrazné zlepšila v oblasti herného vykresľovania, optimalizácii pamäte a ray tracingu. Pri použití enkodéra RH264 na 6000 kbps dosahuje až o 20 % vyššie hodnoty kvality VMAF oproti predchádzajúcej generácii.

Moderné herné vykresľovanie je dnes komplexným procesom, ktorý spája množstvo techník na vytvorenie detailných a realistických svetov. Rasterizácia dospela do bodu, kde umožňuje takmer neobmedzenú geometriu a v kombinácii s pokročilým osvetlením v reálnom čase prináša dynamické a prepracované prostredia.

S príchodom RDNA 4 AMD opäť posúva hranice hernej grafiky a výkonu. Kľúčovou súčasťou tejto evolúcie je aj vylepšená technológia FidelityFX Super Resolution (FSR).

YouTube/AMD/screenshot

AMD už pri prvých verziách FSR položilo základ pre jednoduché rozširovanie technológie, čo umožnilo plynulé zavádzanie nových funkcií do ďalších generácií. Dnes majitelia RDNA 4 GPU získavajú prístup k FSR 4, ktorý využíva strojové učenie špeciálne optimalizované pre architektúru RDNA 4. Nová verzia dokáže dosiahnuť takmer natívnu kvalitu obrazu aj pri štyrikrát nižšom rozlíšení.

FSR 4 prináša významné vylepšenia v oblastiach ako odstraňovanie ghostingu, lepší anti-aliasing, realistickejšie spracovanie častíc, látok a efektov transparentnosti. Výsledkom je stabilnejší a čistejší obraz, ktorý je na nerozoznanie od natívneho rozlíšenia.

Od svojho uvedenia v roku 2021 si FSR vybudovalo silnú pozíciu v hernom svete. Dnes je dostupné už vo viac ako 400 hrách a najnovšia verzia FSR 3.1 je implementovaná v 70 tituloch, pričom tento počet neustále rastie. FSR 4 predstavuje ďalší krok vpred – prináša výnimočnú vizuálnu kvalitu, vyšší výkon a pohodlnejšie využitie pre vývojárov aj hráčov.

YouTube/AMD/screenshot

Na záver AMD predstavilo nový grafický demo projekt, ktorý nadväzuje na legendárne technologické ukážky z minulosti. Spoločnosť v minulosti ohúrila hráčov demonštráciou „Toy Shop“, ktorá ukázala možnosti DirectX 9 v kombinácii s pokročilým programovateľným tieňovaním. Teraz AMD otvára novú éru vizuálov s path tracingom a umelou inteligenciou, pričom nadväzuje na svoj technologický odkaz a ukazuje, čo je možné dosiahnuť s najnovšou generáciou Radeon grafických kariet.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP