V tomto texte boli použité materiály TASR.

Začiatok nového roka priniesol motoristom na Slovensku nepríjemnú správu – ceny poistenia áut stúpli o 10 až 20 %. Toto zdražovanie sa týka nielen povinného zmluvného poistenia (PZP), ale aj havarijného poistenia. Hoci by sa mohlo zdať, že za rastom cien stojí predovšetkým vládny konsolidačný balíček, odborníci upozorňujú na iný faktor.

„Najväčší vplyv na zvýšenie ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) a havarijného poistenia nemá primárne konsolidačný balík či rastúce ceny náhradných dielcov, ktoré medziročne zdraželi približne o 12 %, ale rast ceny práce v servisoch. Jej cena sa medziročne v niektorých servisoch až zdvojnásobila,“ uviedol odborník na neživotné poistenie spoločnosti Umbrella, Martin Jurkemík.

Podľa odborníka môžeme v budúcnosti očakávať ďalšie zdražovanie. Od apríla 2025 totiž vstúpi do platnosti transakčná daň, ktorá môže ceny poistiek ešte viac vystreliť nahor. Mnohí motoristi, ktorí chceli po zdražovaní prejsť k lacnejšej poisťovni, zistili, že výhodnejšie alternatívy už v novom roku prakticky neexistujú.

Výsledkom môže byť to, že vodiči budú odhlasovať havarijné poistenie už pri päť- až osemročných vozidlách, zatiaľ čo v minulosti sa to dialo skôr pri autách vo veku sedem až desať rokov.

nehoda a výstražný trojuholník
Freepik

V suchu nie sú ani elektromobily

Špecifický problém s poistením majú elektromobily a niektoré luxusné značky vozidiel. Pri havarijnom poistení elektromobilov totiž zohráva kľúčovú úlohu prítomnosť autorizovaného servisu na Slovensku. Kým známe automobilky majú servisné zázemie a poistenie pre ne je dostupné, značky ako Tesla, Rimac či ďalšie, ktoré nemajú na Slovensku oficiálne zastúpenie, čelia komplikáciám. V súčasnosti havarijné poistenie pre takéto autá ponúkajú len štyri poisťovne.

„Dôvodom je, že poisťovni pri havárii na Slovensku vznikajú extra náklady na prevoz poškodeného vozidla zo Slovenska do autorizovaného servisu, ktorý je najbližšie, teda napríklad do Rakúska či Česka. Preto väčšina poisťovní takéto poistenie odmieta,“ vysvetlil Jurkemík.

Problém sa však podľa odborníka netýka len elektromobilov, ale aj luxusných značiek ako Aston Martin, ktoré rovnako nemajú na Slovensku oficiálne zastúpenie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP