Elon Musk opäť rozvíril debatu o schopnostiach samostatného riadenia (Full Self-Driving, FSD) vo svojich vozidlách Tesla. Kontroverzný miliardár tvrdí, že firma je na pokraji dosiahnutia úplne autonómneho riadenia bez potreby ľudského dohľadu. Problém je, že dostupné údaje ukazujú opak – Tesla je od tohto cieľa ešte stále roky vzdialená, píše Electrek.

Kde sú dáta?

Jedným z najväčších problémov pri hodnotení Muskovej dôveryhodnosti v tejto oblasti je jeho opakované nesplnenie vlastných sľubov a nereálne časové odhady. Už celé roky tvrdí, že Tesla čoskoro dosiahne plne autonómne riadenie, no tento cieľ sa neustále odsúva. Kritici upozorňujú, že tieto ambiciózne vyhlásenia slúžia na podporu predaja vozidiel Tesla a drahých softvérových balíkov FSD, ktoré sa predávajú za približne 15 000 dolárov.

Tesla sa navyše vyhýba zverejňovaniu konkrétnych dát o výkonnosti FSD. Napriek tomu Musk často spomína metriky ako „míle medzi potrebnými zásahmi vodiča“ (tzv. disengagement), ale nedokáže tieto tvrdenia podložiť oficiálnymi údajmi.

Nedávne aktualizácie FSD, konkrétne verzie 12.4 a 12.5, Musk propagoval ako „5- až 10-násobne lepšie“ v porovnaní s predchádzajúcimi verziami. Avšak crowdsourcované údaje, teda dáta zhromaždené od bežných používateľov, ukazujú, že tieto tvrdenia sú výrazne prehnané. FSD verzia 12.5 dosiahla priemernú hodnotu 183 míľ (295 km) medzi kritickými zásahmi, zatiaľ čo predchádzajúca verzia 12.3 mala priemer 228 míľ (367 km) – to znamená zhoršenie namiesto pokroku.

nepoužívať na thumb
Not A Tesla App

Nerealistické sľuby verzus realita

Tesla nedávno uviedla aktualizáciu FSD v13, ktorú Musk označil za prelomovú. Tvrdil, že bude „šokujúco dobrá“ a že dosiahne „5- až 6-násobné zlepšenie“ oproti v12.5, čo by malo znamenať hodnoty medzi 915 a 1 098 míľ (1 473 km a 1 767 km) na jeden zásah vodiča. Po zhromaždení viac ako 8 000 míľ (12 875 km) dát z tejto verzie však čísla ukazujú priemer len 493 míľ (793 km) medzi zásahmi – to je síce zlepšenie, ale len 2,7-násobné a ďaleko za očakávaniami Muska.

Elon Musk na obhajobu týchto údajov často spomína, že crowdsourcované dáta môžu byť nepresné, no iróniou je, že práve tieto dáta sám niekoľkokrát použil ako základ pre svoje tvrdenia. Ak ich teraz používa na podporu svojich vyjadrení o „exponenciálnom pokroku“, nemôže ich zároveň odmietať ako nehodnoverné.

Stále roky od cieľa

Ak sa vrátime k cieľu Tesly – dosiahnuť nesledované plne autonómne riadenie – situácia je ešte problematickejšia. Ashok Elluswamy, ktorý vedie oddelenie FSD v Tesle, kedysi uviedol, že na to, aby Tesla dosiahla tento cieľ, potrebuje dosiahnuť hodnoty porovnateľné s „ľudskou jazdou“ – teda priemerné hodnoty 670 000 míľ (1 078 260 km) medzi zásahmi podľa údajov americkej Národnej správy bezpečnosti cestnej premávky (NHTSA).

Na základe aktuálnych dát z FSD v13, ktorá má priemer 493 míľ (793 km), by Tesla musela zvýšiť túto hodnotu o viac ako 1 300-násobok, aby splnila svoj cieľ v horizonte, ktorý Musk načrtol – do druhého kvartálu 2025. To je za súčasných podmienok prakticky nemožné.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP