Odolá teplote až 150°C. Japonci vyvinuli kľúčovú technológiu pre bezpečnosť elektromobilov
Japonský výskumný tím z Doshisha University a spoločnosti TDK Corporation predstavil revolučnú quasi-solid-state lítium-iónovú batériu (LIB), ktorá je nehorľavá a prekonáva nevýhody tradičných batérií. Táto inovácia kombinuje kvapalné a pevné elektrolyty a sľubuje nielen zvýšenú bezpečnosť, ale aj dlhšiu životnosť batérií.
Tento typ batérie má potenciál stať sa jednou z kľúčových technológií budúcnosti v oblasti elektromobilov a ďalších zariadení na batériový pohon. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Riešenie problémov so stabilitou a výkonom
Lítium-iónové batérie sú v súčasnosti čoraz viac zdokonaľované, aby vyhoveli rastúcim nárokom trhu, najmä v oblasti elektromobilov a udržateľných technológií. Tradičné batérie často čelia problému, že zvyšovanie energetickej hustoty materiálov na pozitívnych a negatívnych elektródach vedie k zníženiu ich životnosti a bezpečnosti. Nová technológia však tento problém rieši.
Vedci použili špeciálnu kombináciu kremíkovej (Si) negatívnej elektródy a pozitívnej elektródy LiNi0.8Co0.1Mn0.1O2 (známej aj ako NCM811), ktoré patria medzi sľubné materiály budúcnosti. Tieto elektródy sú oddelené pevnou lítium-iónovou vodivou skleno-keramickou fóliou (LICGC) vyrobenou spoločnosťou OHARA.
Na zvýšenie kompatibility a výkonu vedci vyvinuli špeciálne takmer nasýtené nehorľavé elektrolytické roztoky pre každú elektródu. Tieto roztoky obsahovali chemikálie ako tris (2,2,2-trifluórmetyl) fosfát a metyl 2,2,2-trifluórmetylkarbonát, ktoré boli ideálne kompatibilné so štruktúrou pevného elektrolytu a elektród.
Výnimočná tepelná stabilita
Nová technológia bola testovaná sériou náročných experimentov, vrátane zrýchlenej kalorimetrie (ARC), testov nabíjania a vybíjania a elektrochemickej impedančnej spektroskopie. Výsledky ukázali, že táto quasi-solid-state batéria dokáže odolať vysokým teplotám až 150 °C, pričom generuje minimálne množstvo tepla spôsobeného vedľajšími chemickými reakciami. Táto tepelná stabilita je kľúčová pre bezpečné používanie batérií, najmä v elektromobiloch.
Okrem tepelnej stability sa nový dizajn batérií vyznačuje vysokou iónovou vodivosťou a skvelým elektrochemickým výkonom. Batérie testované v podobe prototypu tzv. pouch cell (s kapacitou 30 mAh) potvrdili svoju odolnosť, efektívnosť a bezpečnosť.
Prečo sú nové batérie dôležité?
Tradičné lítium-iónové batérie využívajú organické elektrolyty, ktoré síce umožňujú dosahovať vysoké napätie, ale sú horľavé a vyžadujú prísne bezpečnostné opatrenia. Pevné elektrolyty ponúkajú bezpečnejšiu alternatívu, avšak ich integrácia je náročná, pretože ich pevné rozhrania často degradujú počas nabíjacích a vybíjacích cyklov. Táto degradácia je spôsobená expanziou a kontrakciou elektród. Nová batéria rieši tento problém pomocou špeciálnych „spoločných rozhraní“, ktoré zlepšujú elasticitu, bezpečnosť a vodivosť.
Vedci okrem toho využili polymérové elektrolyty a vysoko koncentrované roztoky lítiových solí na optimalizáciu prenosu iónov, čím eliminovali problémy spojené s degradáciou rozhraní.
Výhľad do budúcnosti
Táto inovácia predstavuje významný krok k bezpečnejším, efektívnejším a trvanlivejším batériám, ktoré môžu zmeniť spôsob, akým používame elektrické vozidlá či bezdrôtové zariadenia, ako sú drony. Vedci zdôraznili, že novovyvinuté batérie môžu prispieť k širšiemu prijatiu elektrických vozidiel, čo by mohlo zlepšiť nielen komfort používateľov, ale aj podporiť udržateľný hospodársky rast.
Podľa odborníkov môže táto technológia pripraviť cestu pre vývoj novej generácie lítium-iónových batérií, ktoré prekonajú súčasné limity v oblasti bezpečnosti a výkonu. Ak sa tento typ batérií dostane do komerčnej výroby, môže ísť o prelom nielen v oblasti elektromobility, ale aj v širšom spektre zariadení využívajúcich batériové napájanie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP