Spoločnosť Hyzon Motors, ktorá bola známou ako priekopník vo vývoji vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami, sa dostala do kritickej situácie. Správna rada firmy hlasovala za rozpustenie spoločnosti, pričom konečné rozhodnutie ešte čaká na schválenie akcionármi.

Začiatky Hyzonu sľubovali veľkú budúcnosť. Americký startup sa dokázal presadiť na globálnom trhu a predstavil pilotné programy, ktoré zahŕňali nasadenie vodíkových palivových článkov do autobusov v Brisbane, odťahových vozidiel vo Victorii a piatich ťažkotonážnych nákladných áut s hmotnosťou 154 ton, určených na obsluhu zinkovej rafinérie v severnom Queenslande.

Napriek tomu, že tieto projekty vzbudili pozornosť a nádeje, spoločnosť narazila na problémy – nízky objem predaja a neschopnosť splniť ambiciózne ciele viedli k jej stiahnutiu z Austrálie v júli minulého roka. Teraz sa však zdá, že Hyzon končí úplne, informuje Electrek.

Kríza vo financovaní 

V decembri spoločnosť poslala svojim zamestnancom tzv. WARN letter, v ktorom oznámila plány na prepúšťanie. Dôvodom bola neschopnosť získať ďalšie financovanie a neistota súvisiaca s dostupnosťou vládnych dotácií, ktoré sú pre odvetvie vodíkových technológií kľúčové.

V najnovšom vyhlásení pre burzu NASDAQ Hyzon oznámil, že správna rada jednomyseľne schválila plán na likvidáciu spoločnosti a predaj jej majetku, pričom stále skúma potenciálne strategické možnosti a možnosti získania financií, aby maximalizovala hodnotu svojich aktív.

Hyzon Motors

Jednomyseľne sme schválili, podliehajúc schváleniu akcionármi, prevod všetkého alebo podstatnej časti majetku spoločnosti prostredníctvom zvereneckého postúpenia v prospech veriteľov a likvidáciu a rozpustenie spoločnosti podľa plánu likvidácie, pričom naďalej hľadáme strategické alternatívy a potenciálne zdroje financovania na maximalizáciu hodnoty nášho podnikania a aktív.“ uviedla spoločnosť Hyzon vo vyhlásení pre NASDAQ.

Ak sa Hyzonu nepodarí rýchlo nájsť kupcu alebo trpezlivého investora ochotného riskovať, spoločnosť očakáva, že všetci jej zamestnanci v pobočkách v Bolingbrooku (Illinois) a Troy (Michigan) budú prepustení do konca februára 2025.

BEV rýchlo napredujú, vodík zaostáva

Zánik Hyzonu prichádza v čase, keď trh s batériovými elektrickými vozidlami (BEV) zažíva boom. V Austrálii, odkiaľ sa Hyzon minulý rok stiahol, predaj komerčných BEV prudko rastie. Rovnaký trend je viditeľný aj v USA – podľa analýzy spoločnosti Cox Automotive by mohlo byť až 25 % všetkých nových áut predaných v tomto roku plne elektrických.

Vodíkové technológie, ktoré Hyzon presadzoval, čelia výraznej konkurencii zo strany BEV, ktoré sa stávajú cenovo dostupnejšími, majú lepšiu infraštruktúru a získavajú si podporu zákazníkov. Hoci vodík ponúka niektoré výhody, ako je rýchle tankovanie a vysoká energetická hustota, jeho rozšírenie je obmedzené náročnou logistikou a nedostatkom dotácií.

Príbeh Hyzonu je tak pripomienkou toho, aké ťažké je preraziť na trhu s novými technológiami, aj keď sa začína s veľkými ambíciami.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP