Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Čínsky výrobca batérií Farasis Energy oznámil významný pokrok vo vývoji svojich pevných batérií. Spoločnosť uviedla, že jej tretia generácia batérií, ktorá po prvýkrát využíva úplne pevný elektrolyt, práve prechádza certifikáciou na úrovni automobilového priemyslu a ďalším vývojom. Ak všetko pôjde podľa plánu, masová výroba by mala začať v roku 2025, píše Electrive.
Evolúcia technológie pevného elektrolytu
Farasis označuje svoje batérie s polo-pevným elektrolytom, ktoré začali vyrábať v roku 2022 a sú založené na technológii „gel-first“, ako prvú generáciu. Tieto batérie už našli uplatnenie u popredných výrobcov ako Dongfeng, GAC, Geely a ďalších zahraničných klientov. Druhá generácia, ktorá už zahŕňa „oxidovo-polymérny povlak pevného elektrolytu“ a technológiu zvyšovania hustoty, sa taktiež používa v praxi. Táto generácia dosahuje energetickú hustotu 330 Wh/kg, rýchlosť nabíjania 3C a životnosť presahujúcu 4 000 cyklov.
Tretia generácia, ktorá je momentálne vo vývoji, prináša niekoľko prelomových inovácií. Najväčšou zmenou je zavedenie úplne pevného elektrolytu s vysokou vodivosťou. Ďalšie vylepšenia zahŕňajú technológiu povrchového spevňovania anódy a katódu s „ultra vysokým“ obsahom niklu, aj keď presný obsah niklu Farasis nešpecifikoval. Tieto vylepšenia umožňujú potlačiť expanziu anódy, čo vedie k nižšiemu množstvu potrebného elektrolytu a k lepšej tepelnej stabilite. Očakáva sa, že energetická hustota dosiahne až 400 Wh/kg.
Technologické detaily a bezpečnostné prvky
Nové batérie sú založené na sulfidovom systéme, nie na oxidovom základe, ktorý je bežný pri väčšine konvenčných batérií. Anóda obsahuje lítium a vysoký obsah kremíka, čo zvyšuje energetickú hustotu. Tradične však vyšší obsah kremíka spôsobuje expanziu a kontrakciu anódy počas nabíjania a vybíjania, čo znižuje životnosť batérie. Farasis však tvrdí, že dokáže tento problém „potlačiť“.
Okrem zvýšenia energetickej hustoty výrobca kladie veľký dôraz na bezpečnosť. Vďaka úplne pevnému elektrolytu už nehrozí riziko vzplanutia tekutého elektrolytu. Batérie úspešne prešli náročnými testami, ako sú testy prepichnutia klincami, mechanického zaťaženia a simulácie extrémne vysokých teplôt. Ďalším inovatívnym prvkom je schopnosť batérie „sama sa vypnúť“ v prípade tepelného úniku, čím sa minimalizuje riziko požiaru alebo poškodenia.
Výhľad do budúcnosti
Farasis už plánuje ďalšiu, štvrtú generáciu batérií. Tá by mala byť postavená na „oxidovo-polymérnom kompozitnom systéme“ namiesto sulfidového základu. Táto technológia by mohla dosiahnuť energetickú hustotu až 500 Wh/kg. Rovnako ako pri tretej generácii, anódy budú obsahovať lítium a katódy budú využívať vysoký obsah niklu. Táto nová kompozitná technológia je však stále vo fáze vývoja a zatiaľ neexistuje presný časový plán jej uvedenia na trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP