Má najrýchlejšie nabíjanie a ultimátnu spotrebu. Nemecký elektromobil je kráľom dlhých trás
Keď ide o rýchlosť cestovania na dlhých trasách, dôležitá nie je len spotreba elektromobilu, ale aj to, ako rýchlo dokáže nabiť svoju batériu. Práve tieto faktory hodnotí Index nabíjania P3. A v jeho aktuálnej edícii opäť zvíťazí nemecký model.
V roku 2022 triumfoval juhokórejský Kia EV6, kým v roku 2021 vyhral Mercedes EQS. Najnovšia edícia však vracia na vrchol starého známeho – Porsche Taycan, ktorý si tento titul odniesol už v prvej edícii v roku 2019. Aktuálna verzia modelu Taycan s faceliftem znovu ukázala, prečo je tento model špičkou v dlhých cestách.
Ako funguje Index nabíjania P3
Index hodnotí predovšetkým dva faktory: spotrebu energie a nabíjacie správanie elektromobilov. Veľkosť batérie je menej dôležitá, pretože v rovnakej kategórii mávajú elektromobily podobné kapacity. Skutočná spotreba a krivka nabíjania sú pre dlhé trasy podstatnejšie.
Hlavným cieľom je možnosť nabiť dostatok energie na 300 kilometrov do 20 minút. Ak auto dokáže nabiť viac, získa index nad hodnotu 1. V roku 2022 dosiahol Kia EV6 hodnotu 1,03 – a tento úspech zopakoval aj v roku 2024. Konkurencia však medzitým nezaháľala.
Taycan kraľoval luxusnej triede
V luxusnej kategórii s modelmi ako BMW i5, Xpeng G9 či Mercedes EQS 450+ sa Taycan opäť dostal na čelo rebríčka. Porsche pre modelový rok 2024 optimalizovalo elektrický pohon a batérie, ktoré teraz ponúkajú vyššiu energetickú hustotu a vylepšenú krivku nabíjania. Taycan udržiava nabíjací výkon nad 300 kW až do 60 % kapacity batérie, potom klesá len mierne.
Priemerne dosiahol Taycan nabíjací výkon 282 kW, čo je suverénne najviac. Na porovnanie, čínsky Xpeng G9 mal priemer 233 kW, aj keď s maximom až 320 kW.
Spotreba ako rozhodujúci faktor
Taycan vyniká nielen nabíjaním, ale aj spotrebou. S hodnotou 19,7 kWh/100 km patrí medzi najlepšie v luxusnej kategórii. Na čísle prvom mieste v spotrebe je BMW i5 s 19,1 kWh/100 km, no jeho index nabíjania dosiahol len 0,87 kvôli nižšiemu výkonu nabíjania a menšej batérii.
Porsche Taycan nakoniec dosiahlo rekordný index 1,28. Počas prvých 10 minút dokáže Taycan nabiť energiu na 262 kilometrov, čo je suverénne najviac. Pre porovnanie: BMW i7 dosiahlo 247 km a Audi Q8 e-tron iba 213 km.
Dynamický pokrok v elektromobilite
Porovnanie ukazuje, ako rýchlo napreduje technológia elektromobilov. Taycan, ktorý v roku 2019 dosiahol index 0,72, teraz s hodnotou 1,28 štandard určuje. Konkurencia však nezaspáva – modely ako Nio ET5 Touring alebo Kia EV9 so stabilným nabíjaním sa rýchlo približujú.
Čo prinesie budúcnosť? S rastúcou popularitou 800-voltových sústav a zlepšujúcou sa efektivitou bude Index nabíjania P3 v nasledujúcich rokoch ešte napínavejší.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Známy liek proti bolesti poškodzuje mozog, tvrdia vedci. Zvyšuje riziko demencie až o 40 %
Wizz Air ukončí lety z obľúbenej destinácie Slovákov. Posledné lietadlo odletí v tento dátum
Expert na dlhovekosť: Začni deň týmito 6 potravinami, ktoré jedávajú najdlhšie žijúci ľudia. „Raňajkuj ako kráľ,“ tvrdí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP