Japonskí výrobcovia áut Honda a Nissan sa rozhodli spojiť svoje zdroje, aby čelili rastúcej konkurencii na poli elektromobilov. Obe automobilky chcú reagovať na rýchly vývoj v automobilovom priemysle, ktorému dominujú hráči ako Tesla či čínska automobilka BYD. Fúzia by mohla zahŕňať aj tretieho japonského partnera, konkrétne Mitsubishi, čím by spoločne vytvorili jednu z najväčších automobilových skupín na svete. O téme informoval Electrek.

Partnerstvo v príprave už mesiace

Honda a Nissan začali spolupracovať už v marci, keď ohlásili plány na spoločný vývoj softvéru a technológií pre elektromobily. Generálny riaditeľ Nissanu, Makoto Uchida, zdôraznil význam tejto spolupráce, pretože obe značky čelia rovnakým výzvam. Ide o tlak Tesly a nástupu čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí čoraz viac dominujú trhu. Uchida označil spoluprácu za „významnú“ pre dlhodobé prežitie oboch spoločností.

Podľa správy Nikkei sa spoločnosti rozhodli ísť ešte ďalej – plánujú zlúčenie svojich EV divízií pod jednu spoločnú holdingovú firmu. Presné detaily, vrátane podielov na vlastníctve, zatiaľ nie sú známe, ale očakáva sa, že do partnerstva bude zapojené aj Mitsubishi, v ktorom má Nissan 24 % podiel.

FonTech/Milan Bahna

Hybridy verzus elektromobily

Tento krok by mohol priniesť množstvo výhod pre obe strany. Nissan, známy svojim ikonickým modelom LEAF, ktorý uviedol na trh už v roku 2010, by mohol Honde poskytnúť cenné informácie a know how o vývoji čistých elektromobilov. Honda na druhej strane môže prispieť svojimi pokročilými hybridnými technológiami, ktoré by mohli posilniť ponuku Nissanu.

So spoločným predajom na úrovni približne 8 miliónov áut ročne by vznikla jedna z najväčších automobilových skupín na svete. Takáto spolupráca im môže pomôcť držať krok nielen s Teslou, ale aj s čoraz silnejšou konkurenciou z Číny, ktorá rýchlo dobýja globálny trh elektromobilov.

Nissan

Japonskí výrobcovia áut totiž zažívajú pokles predajov na najväčšom automobilovom trhu – v Číne, kde ich z trhu vytláčajú cenovo dostupné elektromobily od domácich značiek. BYD, najväčší čínsky výrobca elektromobilov, napríklad triumfuje s modelom Seagull, ktorý sa stal najpredávanejším vozidlom v krajine – a to nielen medzi elektromobilmi, ale celkovo.

Zároveň v rebríčku najpredávanejších vozidiel v Číne dominujú elektromobily, pričom len päť modelov so spaľovacími motormi sa dostalo medzi top 20. Táto masívna zmena spotrebiteľských preferencií spôsobuje, že tradiční výrobcovia áut ako Toyota, Volkswagen či Ford čelia čoraz väčšiemu tlaku.

Budúcnosť aliancie

Zlúčenie zdrojov medzi Hondou, Nissanom a pravdepodobne Mitsubishi môže byť pre japonských výrobcov áut šancou, ako prežiť revolúciu v automobilovom priemysle a udržať si globálnu konkurencieschopnosť. Spoločné investície do vývoja batérií, softvéru a výrobnej infraštruktúry by mohli výrazne urýchliť ich prechod na elektrické pohony.

Tento krok zároveň signalizuje zvyšujúci sa tlak na tradičných výrobcov áut, ktorí sa musia adaptovať na nové trendy a požiadavky trhu. Honda a Nissan dúfajú, že spojením síl dokážu konkurovať dominantným hráčom na poli elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú