Šliapli na brzdu. Elektromobily v Nemecku postihol obrovský problém, v Číne sa deje presný opak
Nemecko postihol nepríjemný jav. Ceny elektromobilov na tamojšom trhu zažívajú výrazný nárast, čo komplikuje masovejšie rozšírenie elektrickej mobility. Štúdia Centra pre automobilový manažment (CAM) ukázala, že priemerná cena nových elektrických vozidiel v roku 2024 stúpla o 7,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V priemere si zákazníci za elektromobil zaplatili 56 669 eur.
Aj keď sa počet dostupných modelov zvýšil z 105 na 134, takmer 57 % ponuky patrí do kategórie SUV. Naopak, segment mini a malých elektromobilov, ktorý je kľúčový pre širšie prijatie elektrických áut, klesol z 12 na 7 modelov. Obľúbené modely ako Renault Zoe a Smart Fortwo už na trhu nie sú dostupné, čo znižuje dostupnosť cenovo výhodnejších možností. Tému priniesol portál Electrive.
Nárast cien aj vplyv dotácií
Výrazné zdražovanie elektromobilov má viacero príčin. Hlavným faktorom je posun dopytu k väčším a drahším vozidlám, no svoju úlohu zohralo aj zrušenie ekologického bonusu na konci roka 2023. Pre zákazníkov s obmedzeným rozpočtom bola dotácia kľúčová na kúpu cenovo dostupnejších elektromobilov. Bez nej sa mnohí rozhodli počkať alebo prejsť k iným možnostiam, zatiaľ čo prémiové modely túto podporu až tak nepotrebovali.
Zatiaľ čo ceny elektromobilov v Nemecku rastú, na čínskom trhu sa udial presný opak. Tam ceny populárnych modelov klesli v priemere o 5 %, a to v segmente základných aj prémiových vozidiel. Tento rozdiel poukazuje na konkurenciu čínskych výrobcov, ktorí dokážu udržiavať nízke výrobné náklady.
Rozdiely medzi výrobcami
Rozdiely medzi cenami elektromobilov a spaľovacích vozidiel sa líšia aj podľa značky. Napríklad u Mercedes-Benz je rozdiel 16 000 eur, kým u BMW len 950 eur, čo je ovplyvnené najmä dostupnosťou menších modelov ako Mini Cooper. Naopak, čínski výrobcovia, ktorí vstúpili na nemecký trh, si za svoje elektrické modely pýtajú v priemere o 13 000 eur viac než za spaľovacie verzie.
Podľa šéfa štúdie CAM Stefana Bratzela sú súčasné ceny elektromobilov brzdou rozšírenia elektrickej mobility medzi zákazníkov s menším rozpočtom, ktorí by mali nasledovať po technologicky zdatných „early adopters“. Na rok 2025 však Bratzel predpokladá zlepšenie situácie. Tlak na výrobcov, aby splnili prísnejšie emisné limity CO2, môže priniesť zníženie cien elektromobilov alebo zvýhodnené ponuky.
Úspech elektrickej mobility však bude závisieť aj od schopnosti výrobcov znížiť výrobné náklady, najmä v konkurencii s globálnymi lídrami ako Tesla a BYD, ktorí už teraz operujú s výrazne efektívnejšími výrobnými procesmi.
Toto je najšialenejšie BMW, aké kedy automobilka vyrobila
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lidl sťahuje z predaja milovanú pochúťku Slovákov, hrozí prítomnosť cudzieho predmetu: Skontroluj, či ju máš doma
Technologický gigant v problémoch: Čína tvrdí, že americké čipy môžu špehovať a vypínať na diaľku
Spečatené: Trump zavádza nové clá do výšky 41%. Chce svetový obchod v prospech USA
Živnostníkom zostáva už len pár dní, inak im hrozia sankcie. Nezabudnite na túto povinnosť
Záhadné zariadenie v rukách Putinovej ochranky: Nový systém má okamžite chrániť lídra pred dronmi (VIDEO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP