Nemecko postihol nepríjemný jav. Ceny elektromobilov na tamojšom trhu zažívajú výrazný nárast, čo komplikuje masovejšie rozšírenie elektrickej mobility. Štúdia Centra pre automobilový manažment (CAM) ukázala, že priemerná cena nových elektrických vozidiel v roku 2024 stúpla o 7,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V priemere si zákazníci za elektromobil zaplatili 56 669 eur.

Aj keď sa počet dostupných modelov zvýšil z 105 na 134, takmer 57 % ponuky patrí do kategórie SUV. Naopak, segment mini a malých elektromobilov, ktorý je kľúčový pre širšie prijatie elektrických áut, klesol z 12 na 7 modelov. Obľúbené modely ako Renault Zoe a Smart Fortwo už na trhu nie sú dostupné, čo znižuje dostupnosť cenovo výhodnejších možností. Tému priniesol portál Electrive.

Nárast cien aj vplyv dotácií

Výrazné zdražovanie elektromobilov má viacero príčin. Hlavným faktorom je posun dopytu k väčším a drahším vozidlám, no svoju úlohu zohralo aj zrušenie ekologického bonusu na konci roka 2023. Pre zákazníkov s obmedzeným rozpočtom bola dotácia kľúčová na kúpu cenovo dostupnejších elektromobilov. Bez nej sa mnohí rozhodli počkať alebo prejsť k iným možnostiam, zatiaľ čo prémiové modely túto podporu až tak nepotrebovali.

Zatiaľ čo ceny elektromobilov v Nemecku rastú, na čínskom trhu sa udial presný opak. Tam ceny populárnych modelov klesli v priemere o 5 %, a to v segmente základných aj prémiových vozidiel. Tento rozdiel poukazuje na konkurenciu čínskych výrobcov, ktorí dokážu udržiavať nízke výrobné náklady.

Xpeng

Rozdiely medzi výrobcami

Rozdiely medzi cenami elektromobilov a spaľovacích vozidiel sa líšia aj podľa značky. Napríklad u Mercedes-Benz je rozdiel 16 000 eur, kým u BMW len 950 eur, čo je ovplyvnené najmä dostupnosťou menších modelov ako Mini Cooper. Naopak, čínski výrobcovia, ktorí vstúpili na nemecký trh, si za svoje elektrické modely pýtajú v priemere o 13 000 eur viac než za spaľovacie verzie.

Podľa šéfa štúdie CAM Stefana Bratzela sú súčasné ceny elektromobilov brzdou rozšírenia elektrickej mobility medzi zákazníkov s menším rozpočtom, ktorí by mali nasledovať po technologicky zdatných „early adopters“. Na rok 2025 však Bratzel predpokladá zlepšenie situácie. Tlak na výrobcov, aby splnili prísnejšie emisné limity CO2, môže priniesť zníženie cien elektromobilov alebo zvýhodnené ponuky.

Úspech elektrickej mobility však bude závisieť aj od schopnosti výrobcov znížiť výrobné náklady, najmä v konkurencii s globálnymi lídrami ako Tesla a BYD, ktorí už teraz operujú s výrazne efektívnejšími výrobnými procesmi.

Toto je najšialenejšie BMW, aké kedy automobilka vyrobila

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP