Segment stredne veľkých crossoverov je aktuálne aktuálne jedným z najpopulárnejších, no napriek tomu sa doň automobilky so svojimi elektrickými modelmi nijak extra nehrnú. Samozrejme, že aj tu nájdeme výnimky no taký koncern VW až dodnes nemal v danom segmente žiadne zastúpenie.

Pomyselné záchranné koleso v tomto smere hádže Škoda, ktorá len pred pár týždňami v stovežatej Prahe predstavila nový elektrický Elroq – kompaktné SUV, ktoré má zaujať predovšetkým cenou. Rozhodne tu ale nejde kvalita bokom na úkor ceny. Všetko je takpovediac vybalansované a Elroq, aj keď nie je najlacnejším elektromobilom svojej triedy či najlacnejším elektrickým autom koncernu, rozhodne zaujme a už v základe, ktorý teraz stojí niečo málo cez 31 000 €, má čo zákazníkovi ponúknuť.

Mário Šimovič/FonTech

No a ako nový Elroq jazdí? To sa dočítaš ďalej, nakoľko sme mali možnosť medzi prvými vyskúšať si elektrickú novinku z Mladej Boleslavy.

Menší než Enyaq, no vo vnútri to nedá poznať

Elroq je jednoznačne menším súrodencom už dobre známej Škody Enyaq, čo je koniec koncov vidieť aj na jeho cene. Cenu však netvoria len rozmery auta, ale aj kapacity batérie. Ja som si na prvé jazdy vybral Elroq 50 s 52 kWh akumulátorom. Ide o úplný základ ponuky, pričom aktuálne je k dispozícii ešte Elroq 85 so 77 kWh batériou, ten je však cenovo niekde vyššie a sumu 40 000 eur s ním nepodlezieš.

Škoda Elroq 50

Enyaq 50 ale s aktuálnym bonusom 2 300 € stojí len niečo málo cez 31 000 €, čo je na elektromobil z koncernu VW veľmi prijateľná suma. VW ID.3 je stále o niečo lacnejší, no Elroq nie je žiaden „vyšší hatchback“, ide o crossover, ktorý však svojim vnútorným priestorom hravo schová aj niektoré rozmerovo väčšie SUV.

Batéria najdostupnejšej verzie má teda využiteľnú kapacitu 52 kWh a mne sa podarilo počas prvých jázd na Malorke zajazdiť so spotrebou 14,4 kWh/100 km. Na toto mám len jedno slovo – fantázia. Túto spotrebu mi závideli aj kolegovia novinári, niektorí sa jej ani nepriblížili, pričom priemernú rýchlosť na testovacom okruhu mali nižšiu než ja. Je teda zjavné, že som s Elroqom zajazdil mimoriadne efektívne, no poviem na rovinu, že som sa nejak extra nesnažil dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu.

Mário Šimovič/FonTech

S týmto výsledkom by som ale dokázal na jedno nabitie prejsť rovných 361 km, čo je bez 14 km dojazd, aký uvádza automobilka. Jazdil som pritom aj po diaľnici rýchlosťou 120 km/h, no prevažnú časť tvorili okresky a mestá. Spotreba v dobrom počasí (vonku bolo zhruba 18 stupňov Celzia) je teda vynikajúca. Uvidíme, ako sa bude správať Elroq v zime a pri slovenskom diaľničnom tempe.

Čo sa týka nabíjania, jeho výkon sa líši podľa toho, akú veľkosť batérie máš. Pri verzii 50 dosahuje nabíjací výkon 125 kW, pri verzii 85 je to až 175 kW. Elroq má už v základe funkciu predhrevu batérie, nemusíš si teda priplácať za to, aby si sa mohol nabíjať plným výkonom aj v chladnejšom počasí, čo je skvelé. Nabitie z 10 na 80 percent v každom prípade zaberie menej než 30 minút.

Jazdí skvele aj so základným podvozkom

Adaptívny podvozok DCC je už v podstate „povinnou jazdou“ pri modeloch vyššej strednej triedy a mnohí by si Volkswagen alebo Škodu bez adaptívnych tlmičov už ani nekúpili. Za príplatok ich samozrejme môžeš mať aj v novom Elroq, ale potom sa jeho cena dostáva vyššie a vyššie.

Škoda Elroq First Edition s oranžovými detailmi vyzerá famózne

Ja som si vyskúšal auto s úplne základným podvozkom a môžem povedať, že aj v tomto smere odviedla Škoda famóznu prácu. Auto je mimoriadne komfortné aj na horších cestách s množstvom výtlkov. Podvozok je zároveň dostatočne pevný a „hravý“, z jazdy som mal niekedy pocit, akoby som ovládal motokáru.

Určite k tomu prispieva aj elektrický pohon, ktorý okamžite nasadí maximálny točivý moment. Aj keď, musím priznať, že vo vyšších rýchlostiach by tej najzákladnejšej verzii pár koníkov naviac neuškodilo. Predbiehal som elektrickú Daciu Spring do mierneho kopca. Spring teda rozhodne nie je žiaden trhač asfaltu, no bolo vidieť, že sa jej vodič bráni a nechce sa dať predbehnúť.

Mário Šimovič/FonTech

Samozrejme, že som Spring za pár sekúnd obehol, no čakal som, že to bude svižnejšie, rýchlejšie a jednoznačnejšie. Možno som len rozmaznaný z iných, výkonnejších elektromobilov, každopádne na také to „bežné denné jazdenie“ má Elroq výkonu až až.

Interiér nejak zásadne komentovať nemusím. Tu sa prakticky oproti Škode Enyaq nič nezmenilo. Zaujímavejšie dizajnové prvky, respektíve červené detaily a dvojfarebné čalúnenie, môžeš vidieť v limitovanej First Edition, ktorá ale, žiaľ, nebude dostupná u nás na Slovensku. Ak sa ti páčia červené pásy a červené prešívanie, jedinou možnosťou je dovoz zo zahraničia, alebo kúpa z „druhej ruky“ o pár rokov.

Softvérové novinky, aké nemá ani Enyaq

Z hľadiska softvéru dostal Elroq už piatu verziu infotainmentu, s ktorou prichádzajú aj nové funkcie. Asi tou najzaujímavejšou je RMA (vzdialený asistent parkovania). Elroq si môžeš zaparkovať a vyparkovať z parkovacieho miesta len pomocou smartfónu. Funguje to podobne, ako keby si využil parkovacieho asistenta, akurát s RMA uvádzaš auto do pohybu tlačidlom v mobilnej aplikácii a nie plynovým pedálom.

Mário Šimovič/FonTech

Užitočné tiež môže byť zobrazenie rýchlostných limitov v krajine, v ktorej sa aktuálne nachádzaš. V tomto menu tiež nájdeš QR kód, ktorý ťa presmeruje na oficiálnu stránku, kde si vieš zakúpiť diaľničnú známku. Tento nápad je rozhodne skvelý a verím, že ho množstvo budúcich vodičov využije.

Po novom tiež dokážeš na jedno kliknutie vypnúť otravné pípanie pri prekročení rýchlostného limitu. Tlačidlo sa presunulo do centra skratiek v ľavom hornom rohu stredového displeja.

Elroq rozhodne zamieša karty

Slováci milujú SUV a crossovery. Všetko, čo ale doteraz prišlo na trh v segmente elektrických vozidiel, bolo buď príliš drahé, alebo to nebol plnohodnotný elektromobil v zmysle, že základná platforma daného auta bola navrhnutá pre spaľovák. Elorq ale prináša parametre a jazdné vlastnosti plnohodnotného elektromobilu za cenu, ktorá sa dokáže vyrovnať podobne veľkému a podobne vybavenému spaľováku.

Mário Šimovič/FonTech

Dojazd základnej verzie na úrovni 350 km nemusí byť pre každého, no množstvu Slovákov by hravo stačil. A komu nie, stále môže siahnuť po verzii 85, ktorá má 82 kWh batériu a dojazd presahujúci 500 km na jedno nabitie. Za pár hodín počas prvých jázd sa toho o aute nedá zistiť veľa, ide skôr o to, aký zanechá prvý dojem. Elroq ho na mne zanechal veľmi dobrý a mne nezostáva nič iné, ako sa tešiť na jeho plnohodnotný test.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP