Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je téma, ktorá už roky rezonuje vo svete výskumu a vývoja. Táto technológia sľubuje pohodlné nabíjanie bez káblov, no zatiaľ čaká na svoje masové nasadenie. To by sa však mohlo čoskoro zmeniť, keďže lídri v tejto oblasti – americká firma InductEV a nórska spoločnosť ENRX, oznámili spoluprácu, ktorá má urýchliť rozvoj tejto inovatívnej technológie, informuje portál Cleantechnica.

Spoločný cieľ v podobe štandardizácie a škálovania

Firmy podpísali Memorandum o porozumení (MOU), ktoré má zabezpečiť jednotné technické štandardy a kompatibilitu bezdrôtových nabíjacích systémov na globálnej úrovni. Táto iniciatíva reaguje na rastúci tlak na elektrifikáciu dopravy, kde bezdrôtové nabíjanie ponúka nový komfort pre vodičov – od eliminácie káblov po možnosti nabíjania priamo počas jazdy.

Jednou z motivácií pre tento krok je aj konkurenčný tlak. Tesla plánuje nasadiť bezdrôtové nabíjanie vo svojich autonómnych robotaxíkov a hoci ešte verejne nepredviedla funkčný systém, jej plány na výrobu v roku 2026 podnecujú ďalších hráčov konať. InductEV a ENRX tak chcú vytvoriť otvorený ekosystém, ktorý podporí inováciu a rozšíri trh bezdrôtového nabíjania.

Tech Vision/YouTube/Freepik (Úprava redakcie)

Výhody bezdrôtového nabíjania

Bezdrôtové nabíjanie má potenciál zjednodušiť život vodičom. Nehrozí už žiadne manipulovanie s káblami v zlom počasí či hľadanie správneho konektora. Navyše, technológia umožňuje nabíjanie počas jazdy, čo môže výrazne znížiť obavy z dojazdu, ktoré mnohých potenciálnych zákazníkov odrádzajú od prechodu na elektromobily.

Príkladom takéhoto riešenia je pilotný projekt v americkom Orlande, kde ENRX testuje 1,2-kilometrový úsek cesty s technológiou dynamického nabíjania. Podobné plány má aj izraelská spoločnosť Electreon, ktorá spolupracuje so štátom Michigan na testovaní bezdrôtového nabíjania pre elektrické nákladné vozidlá.

LinkedIn/Electreon

Výzvy na ceste k revolúcii

Kľúčovou úlohou pre masové nasadenie je však štandardizácia. InductEV a ENRX plánujú podporiť globálny štandard SAE J2954, ktorý má zabezpečiť kompatibilitu medzi rôznymi výrobcami a technológiami. Tento štandard pokrýva nabíjacie úrovne 1, 2 a 3, pričom budúce verzie by mohli zahŕňať aj obojsmerné nabíjanie.

Zavádzanie bezdrôtového nabíjania si však vyžaduje investície a podporu zo strany regulátorov i výrobcov vozidiel. Technológia musí byť nielen spoľahlivá, ale aj cenovo dostupná, aby mohla konkurovať tradičným riešeniam.

Budúcnosť nabíjania bez káblov

Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov má potenciál stať sa ďalším míľnikom v elektrifikácii dopravy. Odstraňuje prekážky, ako je nekomfortné nabíjanie, a prináša nové možnosti, ako zlepšiť celkový používateľský zážitok.

Hoci cesta k masovému nasadeniu nebude jednoduchá, spolupráca lídrov ako InductEV a ENRX naznačuje, že budúcnosť bezdrôtového nabíjania je bližšie, než si mnohí myslia. Otázkou už nie je, či sa táto technológia presadí, ale kedy sa stane bežnou súčasťou našich ciest.

Aptera predstavila solárne auto budúcnosti s dojazdom 1 600 km

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú