Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
Svet elektromobilov zažíva dramatický zlom, ktorý určuje ďalší vývoj automobilového priemyslu. Čína, ktorá roky investovala do vývoja batérií pre elektromobily, dnes neohrozene dominuje tomuto segmentu. Na podrobný rozbor tejto problematiky sa pozrel portál Autoblog.
Čínsky náskok sa začal pred vyše dvoma dekádami
Čína svoj zámer stať sa lídrom v oblasti batérií oznámila už v roku 2001, keď tento cieľ zahrnula do svojho Päťročného plánu. Uvedomila si, že konkurovať USA a Európe v oblasti spaľovacích motorov bude prakticky nemožné, a preto stavila na technológiu, ktorá v tom čase ešte len čakala na svoj rozmach.
Od roku 2009 do roku 2023 čínska vláda investovala do batériového priemyslu a elektromobilov obrovských 230 miliárd dolárov (219 miliárd eur). Podpora zahŕňala lacné pozemky, daňové úľavy a iné stimuly, čo umožnilo rozmach gigantov ako CATL, BYD, CALB či Gotion. Tí dnes ovládajú nielen čínsky, ale aj svetový trh s batériami.
Absolútna kontrola nad dodávateľským reťazcom
Čína nezastavila svoj vplyv iba pri výrobe batérií. Ovládla aj celý dodávateľský reťazec potrebný na ich produkciu. Dominancia je taká, že čínske firmy budú v nasledujúcom desaťročí ťažiť viac ako 90 % afrického lítia. Navyše, čínska produkcia batérií už teraz prevyšuje svetový dopyt o 400 %.
To všetko prispieva k tomu, že čínske elektromobily sú mimoriadne lacné. Vládne dotácie a prebytočné kapacity umožnili nízke ceny, ktoré otvárajú čínskym EV dvere na exportné trhy po celom svete.
Pevné batérie ako nové preteky o dominanciu
Hoci Spojené štáty v pretekoch o lítium-iónové batérie pohoreli, ešte majú šancu v nasledujúcej generácii technológie – pevných batériách. Tie by mohli priniesť revolúciu v elektromobiloch: rýchlejšie nabíjanie, vyššiu energetickú hustotu, väčšiu bezpečnosť a elimináciu závislosti na grafite, ktorý dnes ovláda Čína.
Predstav si elektromobil s dojazdom 1 600 kilometrov, nabitý za päť minút, ľahší a bez rizika požiaru. Takéto vlastnosti by mohli odstrániť väčšinu prekážok pre masové prijatie EV.
Americká spoločnosť QuantumScape už pracuje na pevných batériách a má kontrakt s Volkswagenom. Čas sa však kráti. Kým Samsung plánuje spustiť výrobu už v roku 2027, Toyota a Nissan ju chcú začať o rok neskôr. Honda navyše buduje výrobnú linku na pevné batérie, ktorá by mohla byť pripravená na masovú produkciu do konca dekády.
Ak chcú nielen Spojené štáty zachovať konkurencieschopnosť svojho automobilového priemyslu, krajiny musia urýchliť investície do vývoja pevných batérií. To zahŕňa nielen podporu výskumu a vývoja, ale aj vytvorenie bezpečného prostredia na ich komercializáciu. Len tak môžu americké automobilky čeliť čínskej dominancii a zachovať si svoje postavenie v globálnom trhu elektromobility.
Najdostupenejší elektromobil Hyundai INSTER
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Náklad prevezú roboty bez šoférov. Japonci stavajú v strede diaľnice koridor pre autá budúcnosti
Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
Spôsobili najviac smrteľných nehôd. Zverejnili rebríček najnebezpečnejších áut, Tesla znovu padla
Odporcovia ostali ticho. Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch, tomuto už nemôže veriť nikto
Honda vylepšila obľúbený hybrid. Poznáme slovenské ceny, tomuto nejde odolať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Honda vylepšila obľúbený hybrid. Poznáme slovenské ceny, tomuto nejde odolať
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dobije ti tisíce kilometrov ročne zadarmo. Nemci vyvinuli solárny lak, ktorý je tenší ako vlas
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
-
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Šetria čas, no diskriminujú ľudí. AI mala robiť nábor zamestnancov, zlyhala na celej čiare
Huawei poháňa chirurgiu budúcnosti. Predstavili nástroj, ktorý nahradí zdravotné sestry
Podvodníci čakajú na tvoj preklep. Kryptomenové peňaženky čelia masívnemu útoku
Hráči si ho úplne zamilujú. Tento prehliadač ponúkne funkcie, ktoré nemajú konkurenciu
Nemecký gigant nemieni ustúpiť. Trvá na radikálnych krokoch, sú nevyhnutné
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené