Plány automobilky Ford na masovú výrobu elektromobilov v Európe narazil na tvrdú realitu – slabý dopyt. Spoločnosť len pred pár mesiacmi spustila výrobu elektrických modelov Explorer a Capri vo svojej továrni v Kolíne, ktorá prešla modernizáciou za 2 miliardy dolárov.

Teraz však pre „rýchlo sa zhoršujúce podmienky na trhu“ Ford znižuje produkciu a zamestnanci budú striedať pracovné týždne s týždňami voľna až do Vianoc. Tento krok je dôsledkom toho, že Ford vyrába viac, než trh dokáže momentálne absorbovať, informuje portál motor1.

Ironicky, kým Ford znižuje produkciu, globálne predaje elektromobilov stúpajú. Podľa dát od Rho Motion vzrástli o 24 % len za prvých desať mesiacov 2024. Čína, ktorá dominovala v tomto raste, zaznamenala zvýšenie predaja o 38 %.

Naproti tomu trh v Európe, konkrétne v EÚ, EFTA a UK, poklesol o 3 %, čo možno pripísať nielen nižším vládnym dotáciám, ale aj vyšším úrokovým sadzbám, ktoré zvyšujú náklady na financovanie.

Ford

Robia chybu za chybou

Ford zažíva problémy aj na domácej pôde – produkcia modelu F-150 Lightning bude v USA pozastavená na sedem týždňov od polovice novembra do januára 2025. Navyše, Ford v treťom kvartáli vykázal stratu 1,2 miliardy dolárov vo svojej divízii elektromobilov.

Celková strata by za rok 2024 mohla dosiahnuť až 5 miliárd dolárov. Tieto čísla poukazujú na chyby v stratégii, kde Ford ignoroval elektromobily viac ako desaťročie a na trh vstúpil s modelmi, ktoré majú vysokú cenu a obmedzený dojazd.

Zatiaľ čo Ford zápasí s problémami, čínski výrobcovia ako BYD rýchlo expandujú a ťažia z výhody lacnejšej výroby a rýchlejšieho nasadenia na trhu. Ford, ktorý sa dlhé roky spoliehal na outsourcing a na vysoké ceny svojich modelov, má teraz problém udržať krok. Ak chce Ford uspieť v elektromobilovom odvetví, bude musieť prehodnotiť svoju stratégiu – zákazníci dnes očakávajú vysoký dojazd, konkurencieschopné ceny a dostupnú nabíjaciu infraštruktúru.

Fordovo zníženie produkcie odhaľuje, že prechod na elektromobily nie je automatickým úspechom, ale vyžaduje strategické plánovanie a pochopenie trhu. Konkurencieschopné ceny, inovatívne modely a pripravenosť čeliť konkurencii, najmä z Číny, budú pre európske a americké automobilky kľúčové, ak chcú úspešne prejsť na elektrický pohon.

Do Európy mieri elektromobil s najunikátnejším systémom otvárania dverí

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú