Japonské automobilky čelia čoraz tvrdšej konkurencii na čínskom trhu s elektromobilmi, najväčšom trhu na svete, kde sa v súčasnosti bojuje o dominanciu v prechode na elektrický pohon. Populárne značky ako Toyota, Honda a Nissan, ktoré kedysi patrili medzi svetových lídrov v automobilovom priemysle, teraz zažívajú pokles ziskov a trhových podielov, čo sa prejavilo aj v nedávnych kvartálnych výsledkoch. Na tému upozornil BusinessInsider.

Napriek tomu, že japonské značky dlhodobo stavajú na hybridných modeloch, čínski výrobcovia elektromobilov, ako sú BYD, Zeekr a Nio, im rýchlo uberajú zákazníkov. Čím je teda spôsobené toto oslabenie pozície japonských gigantov a čo ich v nasledujúcich rokoch čaká?

Stratégia založená na hybridoch

Toyota, Honda a Nissan sa dlhodobo spoliehajú na hybridné modely, čo sa ukázalo ako úspešné na trhoch v Spojených štátoch a Európe, kde spotrebitelia vnímajú hybridy ako zlatú strednú cestu medzi tradičnými spaľovacími motormi a elektromobilmi. V Číne však nastáva posun smerom k plne elektrickým vozidlám, a tento vývoj vytvára tlak na automobilky, ktoré nemajú dostatočne silné portfólio EV modelov.

Hoci japonské hybridné modely oslovili zákazníkov v USA a Európe, čínsky spotrebiteľ očakáva od automobilu ekologické riešenie a moderné technológie za dostupnú cenu, čím čínski výrobcovia elektromobilov lákajú väčšiu časť trhu. Modely značiek BYD, Nio a ďalších často začínajú cenovo pod 10 000 dolárov, pričom ponúkajú vysokú kvalitu a technologické inovácie, s ktorými japonské hybridy nedokážu konkurovať.

TASR/BYD (Úprava redakcie)

Čínska ofenzíva

Čínski výrobcovia sa nielenže etablujú na domácom trhu, ale výrazne expandujú aj do zahraničia. Regióny ako juhovýchodná Ázia a Latinská Amerika, kde japonské značky tradične dominovali, sa stávajú cieľmi expanzie čínskych EV gigantov, čo ešte viac sťažuje situáciu japonským automobilkám. Felipe Munoz, analytik z JATO Dynamics, vysvetľuje, že čínski výrobcovia rýchlo získavajú trhový podiel v rozvíjajúcich sa ekonomikách, čo pre japonské automobilky znamená rastúce riziko závislosti od stagnujúcich trhov v Európe a USA.

Munoz tvrdí, že „pravý súboj sa odohráva na rozvíjajúcich sa trhoch,“ ktoré čínski výrobcovia elektromobilov rýchlo obsadzujú a tlačia tak na japonské značky, ktoré postupne strácajú svoj náskok.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE  ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú