Technologický pokrok v automobilovom priemysle je za posledné roky naozaj obrovský. Nemyslím tým iba pokrok v oblasti pohonu, kedy elektromobily už dokážu plne nahradiť autá so spaľovacími motormi. Myslím tým aj pokrok v oblasti rôznych asistentov, komfortu či spôsobu interakcie auta s vodičom, napríklad skrz digitálny kokpit a infotainment.

Najmä z hľadiska technológií na palube však japonské automobilky v posledných rokoch za zvyškom sveta zaostávali. Multimediálny systém nových modelov častokrát vyzeral tak, akoby sa zasekol niekde v roku 2010. Možno je to tým, že zákazníci týchto automobiliek patria k tým konzervatívnejším a stále preferujú fyzické ovládacie prvky pred ovládaním „všetkého“ cez dotykový displej, no to predsa nemôže byť dôvod, že sa na vývoj infotainmentu úplne vykašlú.

Mário Šimovič/FonTech

Nissan si ale našťastie uvedomil, kde ťahal za kratší koniec a s novým modelom Qashqai stiahol medzeru oproti konkurencii práve v tých veciach, kde už dlho nebol lídrom. No a v tých ostatných? V tých Nissan Qashqai aj naďalej dominuje a opäť mi dokázal, že japonská precíznosť a kvalita spracovania sú hlavnými dôvodmi, prečo si zákazníci tieto autá kupujú. No a ak sa k tomu navyše pridá atraktívna zľava a dostupnosť nových vozidiel aj na sklade, z Qashqai sa razom stáva jeden z najatraktívnejších modelov v danej triede.

Dva motory s množstvom kombinácií

Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilky sa snažia svoje modely unifikovať, a to nie iba rôznymi menšími komponentmi v interiéri či exteriéri, ale dokonca aj celými motormi. Nový Nissan Qashqai ich ponúka už len dva, no v kombinácii s manuálnou a automatickou prevodovkou, pohonom dvoch alebo všetkých kolies a ladením maximálneho výkonu, máš na výber z 5 rôznych variácií.

Mário Šimovič/FonTech

Základom mild-hybridného pohonu je benzínová 1,3-ka s s maximálnym výkonom 140 koní, alebo 158 koní. 140-koňová verzia je dostupná len s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou. Automat a štvorkolka má výkon 158 konských síl a v prípade modelov s automatom sa o radenie stará dobre známa CVT prevodovka Xtronic.

Vrcholom pohonov je však motorizácia s názvom e-Power, pričom v jej prípade sa o pohon stará výhradne elektromotor. Nejde však o klasický elektromobil, tento má pod kapotou aj benzínovú 1,5-ku s tromi valcami (1,3-ka ich má paradoxne 4), no v tomto prípade spaľovací motor slúži iba ako generátor na dobíjanie batérie. Malú batériu však v tomto prípade dobíjaš aj brzdením pomocou rekuperácie, vďaka čomu by mala byť lepšia aj samotná spotreba.

Mário Šimovič/FonTech

Ak sa pýtaš, aké ďalšie výhody plynú z tohto pohonu, odpoviem ti veľmi jednoznačne. Elektromotor poskytuje maximálny točivý moment v celom rozsahu a nemá žiadnu prevodovku. Dostupných 190 koní máš teda k dispozícii ihneď. Auto je teda oveľa živšie a ak si chceš sem-tam užiť aj ostrejšiu jazdu, rozhodne odporúčam pohon e-Power.

Komfortné SUV so skrytým potenciálom pretekára

Ja som dostal na test 158-koňovú verziu s pohonom zadnej nápravy a automatickou prevodovkou. Z hľadiska komfortu je CVT prevodovka absolútne dokonalá, radenie prevodových stupňov vôbec nie je cítiť, koniec koncov, táto prevodovka ich vo finále iba simuluje. No z hľadiska jazdnej dynamiky musím povedať, že CVT ťahá za kratší koniec a aj keď má auto 158 koní, pri zošliapnutí plynu, dokonca aj v športovom režime, na mňa pôsobilo trocha „lenivo“.

Mário Šimovič/FonTech

Čo sa ale týka odozvy riadenia, môžem povedať, že už dávno som nešoféroval lepšie SUV. Je vidieť, že Nissan má pretekárske autá vo svojich koreňoch a čo-to preniesol aj do rodinného SUV Qashqai. Aby som si ostrejšiu jazdu skutočne naplo užil, limitovali ma asi iba pneumatiky s vyšším profilom a spomínaná prevodovka. To všetko sa ale dá odstrániť, ak si zvolíš motorizáciu e-Power a iné obutie.

Vo finále však stále ide o rodinné auto, ktoré rozhodne nepotrebuje byť žiadnym pretekárom. Čo sa týka spotreby, žiaľ, testovaný model bol ešte v zábehu a merať spotrebu pri najazdených sotva 1 000 km je hlúposť. Po ďalších štyroch či piatich tisíckach pôjde určite dolu, no ja som si udržal dlhodobý priemer 8,5 l/100 km, pričom prevažnú časť tvorili diaľnice. V meste sa spotreba pohybovala od tých 8,5 l/100 km až po 10 l/100 km. V tom najhoršom prípade však išlo o krátke jazdy a motor sa ani nestihol poriadne zohriať.

Nissan Qashqai 2024 prináša atraktívny dizajn a moderné technológie

Robustný interiér kombinuje tlačidlá a špičkový infotainment

Hneď, ako som sadol za volant nového Nissan Qashqai, mi bolo jasné, že toto auto si zamilujú aj mladšie ročníky, ktoré už akosi považujú za samozrejmé prítomnosť najmodernejších technológií na palube. Poviem to hneď. Nissan, bravó za systém, ktorý si v novom Qashqai použil. Infotainment beží na systéme Android Automotive a Nissan je tak ďalšou automobilkou, ktorá pochopila, že softvér vedia robiť najlepšie softvérové firmy.

Mário Šimovič/FonTech

Na palubnej doske nájdeš 12,3″ displej s infotainmentu s extrémne jemným rozlíšením a plynulosťou, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Mercedes. Vďaka systému Android tu máš natívnu podporu Google navigácie, no cez Obchod Play si vieš stiahnuť napríklad aj Waze, či ďalšie populárne appky ako Spotify, Youtube Music, alebo webový prehliadač, s ktorým auto získava praktický neobmedzené možnosti. Cez prehliadač si vieš potom pustiť pokojne aj Netflix alebo internetovú televíziu. Reakcie displeja sú okamžité a ani raz som nepostrehol nejaké sekanie či niečo podobné.

Klimatizácia má samostatný ovládací panel, čo ocenia milovníci hardvérových ovládacích prvkov. Dva otočné voliče na nastavovanie teploty a množstvo tlačidiel, ktorými zapínaš klimatizáciu, nastavuješ intenzitu fúkania, alebo zapínaš vyhrievanie sedadiel. Takisto plne hardvérový je aj volant. Ľavá strana slúži na ovládanie médií a tá pravá na ovládanie adaptívneho tempomatu.

Mário Šimovič/FonTech

Nový Qashqai disponuje plnohodnotným asistentom jazdy na diaľnici. Ten fungoval bez zaváhaní a to aj v horších podmienkach, ako noc a hmla. V noci však ti na cestu prisvietia adaptívne LED Matrix svetlá. Táto technológia tiež nebola donedávna štandardom pri japonských autách, no v Nissan Qashqai funguje výborne.

Späť ale do interiéru. Pred vodičom je rovnako veľký, 12,3″ displej digitálnych budíkov (v základnom stupni výbavy je iba 7-palcový). Na tomto displeji si vieš zobraziť obrovské množstvo informácií, od dlhodobej spotreby až po tú momentálnu, informácie o prehrávaných multimédiách, ako aj informácie o aktuálnej premávke. Veľmi chválim aj spôsob, akým Nissan umožnil vypnutie otravného asistenta na upozornenie pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Stačí si cez volant pomocou dvoch kliknutí zapnúť personalizovaný profil asistentov a je to.

Mário Šimovič/FonTech

Celý kokpit, či už vďaka tlačidlám, hardvérovým ovládačom klimatizácie, alebo, už na dnešné pomery, masívnemu voliču automatickej prevodovky, pôsobí veľmi robustne. Nie je to však len dojem, interiér naozaj masívny je a všetko je spracované precízne, pevne a nič nevŕzga. K interiéru mám azda len jednu jedinú výhradu. Spoza stredového spätného zrkadla trčí kábel. Haló, Nissan, toto sa už v roku 2024 nerobí. Zrejme ste chceli dosiahnuť minimalizmus a a teda to, aby pôsobilo spätné zrkadlo elegantne, no tento obyčajný čierny kábel, ktorý je tak viditeľný, celý dojem iba kazí. Pritom ho stačilo schovať pod nejakú plastovú krytku.

Cenový bonus až 7 000 € a autá dostupné skladom

Nissan to s novým Qashqai tretej generácie trafil do čierneho. Technologicky sa dotiahol na európske automobilky a v tom, kde tie japonské dominujú, dominuje Qashqai aj naďalej. Nissan aktuálne ponúka na nové modely svojho rodinného SUV veľmi atraktívnu zľavu, ktorá môže pri niektorých konfiguráciách dosiahnuť výšku až 7 000 €, pričom autá sú dostupné aj skladom, takže na ne nebudeš čakať niekoľko mesiacov.

Základná verzia s motorom 1,3 DIG-T a manuálnou prevodovkou, výkonom 140 koní, začína na sume 24 990 €. Testovaný model vo výbave N-Design s pohonom predných kolies, automatom a výkonom 158 koní, začína na sume 31 952 €. Príplatkové audio Bose za 800 € a balík Comfort za 1 100 € síce cenu ešte trocha dvíhajú, no za menej než 34 000 € máš prakticky auto v plnej výbave a podobný „Nemec“ by ťa stál vysoko cez 40 000 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú