AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
V texte boli použité materiály TASR.
Členské štáty Európskej únie schválili zavedenie dodatočných ciel až do výšky 45 % na elektromobily dovážané z Číny. Tento krok, ktorý má ochrániť európsky automobilový priemysel pred nespravodlivou konkurenciou, narazil na odpor niektorých krajín vrátane Slovenska. Napriek tomu, že naša krajina hlasovala proti, návrh dostal zelenú.
Ako sme ťa informovali v auguste, pre čínskeho automobilového giganta BYD to bolo 17 %, pre automobilku Geely 19,3 % a pre SAIC 36,3 %. Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti majú byť zaťažené sadzbou 21,3 % a všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti clom do výšky 45 %. Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny je v tomto štádiu stanovené na úrovni 9 %. Výšky jednotlivých ciel pre dané automobilky sa ešte môže dodatočne upraviť.
Devastačné clá dostali zelenú
Európska komisia začala vyšetrovanie po tom, ako sa ukázalo, že čínska vláda masívne dotuje svoj automobilový priemysel. Tieto subvencie umožňujú čínskym výrobcom elektromobilov ponúkať svoje vozidlá za výrazne nižšie ceny na európskom trhu, čo európski výrobcovia považujú za nesprávne. Dodatočné clá podľa Európskej Únie túto nerovnováhu „vyrovnať“ a ochrániť približne 14 miliónov pracovných miest v automobilovom sektore v rámci celej EÚ.
Slovensko v Bruseli hlasovalo proti zavádzaniu ciel na čínske elektromobily, čím sa pripojilo k Nemecku a Maďarsku. Toto rozhodnutie v oficiálnom vyhlásení podporila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá v tomto stojí na strane vlády SR. Veľmoci ako Francúzsko a Taliansko hlasovali za.
Podľa SEVA predstavujú dodatočné clá riziko pre slovenský automobilový priemysel, ktorý by mohol utrpieť hlavne v dôsledku možných recipročných opatrení zo strany Číny. V uplynulom roku export slovenských automobiliek v segmente vozidiel so spaľovacím motorom dosiahol hodnotu 2,3 miliardy eur, a ak by Čína reagovala vlastnými clami, mohlo by to ohroziť aj veľké SUV modely vyrábané na Slovensku. Zjednodušene, veľká časť výroby na Slovensku závisí od zahraničných trhov a clá na elektromobily by mohli ovplyvniť obchodné vzťahy s Čínou.
Silou mocou chcú zastaviť „záplavu“ lacných elektromobilov z Číny
Napriek tomu, že Európska únia (EÚ) zaviedla clá na dovoz čínskych elektromobilov, zdá sa, že čínski výrobcovia si stále udržia svoju pozíciu na európskom trhu. Po augustovej úprave ciel sa totiž situácia pre niektoré značky ešte zlepšila, čo potvrdzuje aj správa CNBC prevzatá z TASR. Čínske značky ako BYD, Geely či SAIC sa stále môžu považovať za vážnu konkurenciu pre európske automobilky.
Odborníci sa zhodujú, že aktuálne clá nie sú dostatočne vysoké na to, aby odradili čínske automobilky od prítomnosti na európskom trhu. Poradenská spoločnosť Rhodium uvádza, že aby clá skutočne poškodili čínsky export elektromobilov, museli by sa pohybovať okolo 50 %. Pre veľkých hráčov, ktorí sú vertikálne integrovaní, ako napríklad BYD, by toto číslo malo byť ešte vyššie.
Hoci clá môžu pre čínske automobilky predstavovať určité komplikácie, v konečnom dôsledku nebudú dostatočne silné na to, aby ich úplne odradili od prítomnosti na európskom trhu. Čínske elektromobily tak pravdepodobne zostanú silným konkurentom pre európskych výrobcov, čo môže viesť k ďalšiemu napätiu na trhu a potenciálnym odvetným opatreniam zo strany Číny. Na tému sme upozornili v tomto článku.
Nemecko a Maďarsko zase varujú pred rizikom obchodnej vojny s Čínou, čo by mohlo mať ďalekosiahle následky pre celý európsky trh, nie len ten náš. Európska komisia plánuje zverejniť finálny právny text týkajúci sa ciel pred 30. októbrom 2024, pričom clá by mohli nadobudnúť účinnosť už nasledujúci deň. Zároveň však Brusel naznačil, že bude pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom nájsť alternatívne riešenie tohto sporu.
Aj keď Kanada a Spojené štáty už zaviedli clá na čínske elektromobily vo výške 100 %, EÚ si vybrala miernejší prístup, no to neznamená, že situácia je menej napätá. Práve naopak, každé jedno percento v dodatočných clách môže narobiť v najbližších rokoch veľké ekonomické problémy.
Obchodná vojna s Čínou by mohla mať ďalekosiahle dôsledky na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto SEVA zdôrazňuje dôležitosť pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou. Ochranné clá by nemali byť považované za dlhodobé riešenie, ale skôr za nástroj na vytvorenie priestoru pre inovácie a transformáciu, ktoré sú pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu nevyhnutné.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Známa automobilka ukázala svoj nový elektromobil. Takto vyzerá na prvých fotkách
recenzia Za málo peňazí dáva až príliš veľa muziky. Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti
POZOR Slováci ostali zmätení. Polícia varuje pred hoaxom, na ktorý naleteli úplne všetci (PREHĽAD)
Má dojazd až 560 km a lákavý dizajn. Škoda odhalila lacný elektromobil, ktorý ju má spasiť
Toto nejde odmietnuť: Elektromobily milovanej značky teraz kúpiš za zlomok ceny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za málo peňazí dáva až príliš veľa muziky. Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti
- AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
- Má dojazd až 560 km a lákavý dizajn. Škoda odhalila lacný elektromobil, ktorý ju má spasiť
- Slováci ostali zmätení. Polícia varuje pred hoaxom, na ktorý naleteli úplne všetci (PREHĽAD)
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
-
- Za málo peňazí dáva až príliš veľa muziky. Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti
- Slováci ostali zmätení. Polícia varuje pred hoaxom, na ktorý naleteli úplne všetci (PREHĽAD)
- AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
- Má dojazd až 560 km a lákavý dizajn. Škoda odhalila lacný elektromobil, ktorý ju má spasiť
-
- Dojazd zvýši o 500 %. Batéria, ktorú vyvíjali 30 rokov, je konečne hotová a prekvapivo lacná
- Za málo peňazí dáva až príliš veľa muziky. Testovali sme jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
- Toto nejde odmietnuť: Elektromobily milovanej značky teraz kúpiš za zlomok ceny
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
Nemecko tento rok zaznamená veľký prepad predajov elektromobilov
Nemeckí automobiloví giganti hromžia. Kvôli clám hrozí obchodná vojna s Čínou
Letecká doprava v Nemecku narazila na nečakaný problém. Zrušených je približne 70 letov
Českí vedci urobili prelom v AI a medicíne. Hojenie rán prejde „evolúciou“
Rusko podalo žalobu proti viacerým divíziám spoločnosti Shell
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené