V správe boli použité materiály TASR.

Napriek tomu, že Európska únia (EÚ) zaviedla clá na dovoz čínskych elektromobilov, zdá sa, že čínski výrobcovia si stále udržia svoju pozíciu na európskom trhu. Po augustovej úprave ciel sa totiž situácia pre niektoré značky ešte zlepšila, čo potvrdzuje aj správa CNBC. Čínske značky ako BYD, Geely či SAIC sa stále môžu považovať za vážnu konkurenciu pre európske automobilky.

Podľa expertov sú príliš nízke

EÚ sa na konci augusta rozhodla pre miernu revíziu dovozných ciel na čínske elektromobily. Napríklad clo na autá BYD bolo znížené z pôvodných 17,4 % na 17 %, Geely kleslo z 19,9 % na 19,3 % a najväčší pokles zaznamenala spoločnosť SAIC, kde clo kleslo z 37,6 % na 36,3 %. Tieto zmeny signalizujú, že aj pri clách sa čínske automobilky stále dokážu udržať na trhu, a to aj v konkurencii s európskymi výrobcami.

Odborníci sa zhodujú, že aktuálne clá nie sú dostatočne vysoké na to, aby odradili čínske automobilky od prítomnosti na európskom trhu. Poradenská spoločnosť Rhodium uvádza, že aby clá skutočne poškodili čínsky export elektromobilov, museli by sa pohybovať okolo 50 %. Pre veľkých hráčov, ktorí sú vertikálne integrovaní, ako napríklad BYD, by toto číslo malo byť ešte vyššie.

Šéf poradenskej spoločnosti AutoForecast Solutions Joseph McCabe tvrdí, že síce clá vytvoria určité prekážky pre čínskych výrobcov, no nebudú dostatočné na to, aby zabránili ich vstupu na európsky trh. Európsky trh je pre čínskych výrobcov stále atraktívny, hlavne vďaka menším bariéram v porovnaní s tými, ktoré oznámili USA.

Geely

Na rozdiel od Európy, Spojené štáty v máji zaviedli až 100-percentné clo na čínske elektromobily. Kanada ich nasledovala o niečo neskôr v auguste. Tieto prísne opatrenia môžu výrazne ovplyvniť prítomnosť čínskych elektromobilov na severoamerickom trhu, no v Európe to zatiaľ tak nevyzerá.

Čína sa spolieha na Nemecko

Európska komisia v blízkej dobe rozhodne, či zavedie antisubvenčné clá až do výšky 35,5 % na čínske elektromobily, čo by výrazne zvýšilo náklady na dovoz týchto áut do Európy. Čína dúfa, že Nemecko ovplyvní toto rozhodnutie v prospech udržania voľného obchodu a investícií. Čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao totiž vyjadril obavy počas stretnutia s nemeckým ministrom hospodárstva Robertom Habeckom, kde naznačil, že zavedenie dodatočných ciel zo strany EÚ by mohlo poškodiť obchodné vzťahy.

Podľa McCabea je vzťah medzi Európou a Čínou v automobilovom priemysle veľmi citlivý. Ak by clá v Európe začali výrazne negatívne ovplyvňovať čínskych výrobcov, Peking by mohol zareagovať odvetnými opatreniami. To by malo vplyv nielen na automobilky, ale aj na širší obchodný vzťah medzi týmito dvoma regiónmi.

McCabe tiež zdôrazňuje, že na to, aby EÚ skutočne „zničila“ čínsky elektromobilový priemysel, by musela zaviesť až 300 %. To však podľa odborníkov nedáva ekonomický zmysel a mohlo by to mať výrazné negatívne následky pre európskych výrobcov, ktorí sú závislí na čínskych dodávateľských reťazcoch.

Hoci clá môžu pre čínske automobilky predstavovať určité komplikácie, v konečnom dôsledku nebudú dostatočne silné na to, aby ich úplne odradili od prítomnosti na európskom trhu. Čínske elektromobily tak pravdepodobne zostanú silným konkurentom pre európskych výrobcov, čo môže viesť k ďalšiemu napätiu na trhu a potenciálnym odvetným opatreniam zo strany Číny. V každom prípade, európsky trh bude musieť na túto situáciu reagovať s rozvahou, aby si zachoval rovnováhu medzi domácou výrobou a závislosťou na čínskom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú