Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
Mnohí záujemcovia o kúpu nového vozidla sa elektromobilu vyhýbajú ako čert krížu. Tento trend je možné pozorovať najmä na Slovensku, kde sme v rámci EÚ na chvoste, čo sa týka počtu predaných elektromobilov.
Samozrejme, ani elektromobily, ani plug-in hybridy nie sú dokonalými vozidlami a z času na čas sa vyskytne porucha aj pri nich. Portál InsideEVs upozornil na štúdiu kvality od spoločnosti J.D. Power, ktorá porovnávala spoľahlivosť a poruchovosť spaľovacích a elektrických motorov a tiež plug-in hybridov.
Nejde o hnacie ústrojenstvo
Najobohratejšou mantrou odporcov elektromobilov je domnienka, že elektromobily sú skrátka nespoľahlivé vo všeobecnosti. Čísla a údaje zo štúdie od renomovanej americkej spoločnosti J. D. Power, ktorá sa zaoberá analýzou údajov už vyše 55 rokov, to však popierajú, aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať.
Výskum totiž ukazuje, že na 100 vozidiel so spaľovacím motorom pripadá 180 hlásených problémov. To je o dosť menej v porovnaní s 266 hláseniami spotrebiteľov s batériovými vozidlami.
Sčasti to je prekvapujúce, pretože sa očakávalo, že elektrické vozidlá budú mať menej problémov kvôli ich jednoduchšej konštrukcii hnacieho ústrojenstva. Ak si však myslíš, že v prípade EV ide práve o závažné zlyhania elektromotora či batérie, si na veľkom omyle. Všetko je to o novej technike.
Výskum
Štúdia kvality v USA, ktorá predstavovala už 38. ročník, bola tento rok založená na odpovediach od 99 144 kupujúcich a nájomcov nových vozidiel počas modelového roka 2024. Tí sa zúčastnili prieskumu po 90 dňoch vlastníctva vozidla. Štúdia po prvýkrát zahŕňala údaje o návštevách servisov na základe stoviek tisícov skutočných udalostí nahlásených franšízovým predajcom nových vozidiel.
Problémové banality
Za najväčšie problémové kategórie tohtoročnej štúdie boli „Infotainment“ a „Funkcie, ovládacie prvky a displeje“. Práve tieto prvky robia elektromobilom a plug-in hybridom veľké starosti. Vyjadrené percentami – elektromobily mali o 30 % viac problémov s funkciami, ovládacími prvkami a displejmi, ako vozidlá so spaľovacími motormi.
Tento zmätok v používaní a nastavovaní vozidla spôsobila idea výrobcov v prenesenom znení: odstráňme tlačidlá, umiestnime čo najviac základných ovládacích prvkov do dotykového displeja a tým pádom znížime cenu vozidla. Azda najväčším hriešnikom je v tomto prípade Tesla.
„Od takých zdanlivo jednoduchých funkcií, ako sú stierače čelného skla a spätné zrkadlo, až po zložitejšie ovládanie aplikácii pre smartfóny [automobiliek], je táto kategória obzvlášť problematická pri elektromobiloch,“ píše sa v správe.
Otravné varovania
Do servisov privádzajú spotrebiteľov aj rôzne zmätočné varovania a pípania. Ako príklad J. P. Power uvádza technológia pripomenutia zadného sedadla. Tá je navrhnutá tak, aby pomohla majiteľom vozidiel vyhnúť sa neúmyselnému ponechaniu dieťaťa alebo domáceho maznáčika na zadnom sedadle pri vystupovaní z vozidla.
Niektorí to totiž mylne vnímajú ako signál rozopnutého bezpečnostného pásu. Okrem toho pokročilé asistenčné systémy vodiča, ktorých cieľom je zachraňovať životy a znižovať počet zranení, dráždia majiteľov vozidiel nepresnými a nepríjemnými upozorneniami.
Ďalší problém predstavujú pre majiteľov aj aplikácie pre smartfóny, na ktorých sú elektromobily čoraz viac závislé. Či už sa to týka úpravy kabíny, nastavovaní plánov nabíjania, hľadaní a platbe za nabíjanie a plánovaní trasy – nie je žiadnym prekvapením, že s tým baterkové vozidlá zápasia.
Summa summarum, sofistikovanejšie a najmodernejšie autá majú tendenciu mať viac hlásených problémov, keďže sa automobilky učia, ako ich vyrábať, a spotrebitelia, ako ich vlastne používať. To je dôvod, prečo majú elektromobily zatiaľ nižšie hodnotenie „kvality“.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na tento segment Slováci úplne zabudli. Nový elektrický Renault ukazuje, že to bola chyba
Vstala z „mŕtvych“. Milovaná automobilka Slovákov hlási nečakané predaje
Bankrot nestačil: Známa automobilka sťahuje úplne všetky vozidlá od zákazníkov
Na papieri poráža aj Teslu. Severná Kórea ukázala svoj prvý elektromobil s extrémnym dojazdom
Stojí menej ako spaľovák. Hyundai konečne ukázal všetky detaily nového elektromobilu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla stráca dominanciu. Úhlavný konkurent zaznamenal rekordné čísla
- Slováci majú možnosť získať až 13 278 eur na nákup auta. Zisti, či máš nárok
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
-
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- Slováci majú možnosť získať až 13 278 eur na nákup auta. Zisti, či máš nárok
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
- Tesla stráca dominanciu. Úhlavný konkurent zaznamenal rekordné čísla
-
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Slováci majú možnosť získať až 13 278 eur na nákup auta. Zisti, či máš nárok
- Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
- Bankrot nestačil: Známa automobilka sťahuje úplne všetky vozidlá od zákazníkov
Unikát v rámci celej strednej Európy. V Bratislave spustili prvý nabíjací hub s extrémnym výkonom
Podpora elektromobility na Slovensku je v nedohľadne. Takto sa k tomu postavil štát
Slováci obchádzajú PZP. Štátny systém zlyháva, pokutu dostáva minimum vodičov
Obnoviteľné zdroje energie si podmaňujú Európu. Španieli dosiahnu ohromný cieľ
Falošný Peter Pellegrini na internete podvádza ľudí. Prezident bije na poplach
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené