NASA sa v spolupráci s expertami z leteckého priemyslu rozhodla začať s vývojom prvého veľkého hybridného leteckého motora, ktorý spojí spaľovanie s elektrickým pohonom. Ako informuje portál Interesting Engineering, tento krok môže pomôcť odbremeniť leteckú dopravu od jedného z najväčších problémov, ktorým naďalej trpí – tým je environmentálny dopad, ktorý je v porovnaní s mnohými inými formami dopravy oveľa horší.

Bezprecedentná efektivita

Nový projekt nesie názov HyTEC a jeho výsledkom môže byť vôbec prvý komerčne dostupný hybridný elektro-turbínový motor pre leteckú dopravu. Spaľovanie paliva má byť v porovnaní s klasickými motormi znížené na 10 %, čím sa ušetrí množstvo paliva a zároveň dôjde k zásadnému zníženiu emisií lietadla, ktoré takéto motory použije, vysvetľuje v tlačovej správe NASA.

Cieľom je demonštrovať funkciu kompaktného jadra takéhoto motora, ktoré majú byť pripravené na použitie v lietadlách novej generácie v 30-tych rokoch. Počas prvej fázy projektu došlo k výberu komponentov a technológií, ktoré budú v jadre motora použité. Druhá fáza konštrukciu a testovanie takéhoto jadra v spolupráci s americkou spoločnosťou General Electric Aerospace.

Rolls-Royce

Záverom druhej fázy má byť test prototypu, ktorý prinesie potrebné dáta a má potenciál dokázať, že má takáto technológia skutočne potenciál. Zároveň experti zistia, aká je realita a ako ďaleko sú predpokladané hodnoty od tých očakávaných. Druhá fáza je ale komplikovaná, keďže sa o zostrojenie takéhoto zariadenia zatiaľ nik nepokúsil a odborníci narazia na množstvo bezprecedentných výziev.

Revolučná aerodynamika

Zásadným vylepšením efektivity môže byť v blízkej budúcnosti aj lepšia aerodynamika, na ktorej pracuje NASA v spolupráci so spoločnosťou Boeing, ktorá prechádza turbulentným obdobím. Nový tvar krídla bude primárne pre dopravné lietadlá s jednou uličkou, teda malé až stredne veľké modely, ktoré sú lietajú predovšetkým na kratšie vzdialenosti. Cieľom NASA je leteckú dopravu očistiť od emisií, ale tiež ju urobiť bezpečnejšou.

Priveľké emisie

Zmenšenie jadra turbínového motora a zvyšovanie prietoku vzduchu, teda samotnej turbíny, môže poriadne zvýšiť efektivitu a znížiť emisie, ktoré sú pre letectvo veľkým problémom. Ten sa snažia výrobcovia leteckých motorov riešiť rôznymi spôsobmi, či už väčšími a efektívnejšími motormi ako je UltraFan spoločnosti Rolls Royce alebo prostredníctvom uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré sú potenciálnou alternatívou aj pre autá so spaľovacími motormi.

Priemer motora UltraFan dosahuje vyše 3,5 metra a presahuje veľkosť doterajšieho držiteľa rekordu DE9X spoločnosti General Electric až o približne 5 %. Jedná sa pritom len o prvý zo série motorov, ktoré budú dosahovať rôzne veľkosti pre rôzne typy lietadiel a vyprodukujú ťah od 111 až do 490 kN, čo už je hodnota porovnateľná s raketovým motorom Merlin-1D poháňajúci rakety Falcon 9.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú