Peugeot robí ľudové autá za výborné ceny. Tak som túto francúzsku automobilku vždy vnímal. V posledných rokoch ale začínajú tlačiť aj na batériovú pílu a čoraz viac sa angažujú vo svete elektromobilov.

Najnovšie sa mi na týždňový test do rúk dostal Peugeot E-308, ktorý ma na papieri neohúril. So spaľovacím motorom začína na cene tesne nad 22-tisíc eur, preto som čakal, že pôjde o auto plné kompromisov. Nemohol som sa viac zmýliť.

V recenzii sa dočítaš:

  • Z čoho som pri prvom kontakte s Peugeotom E-308 zostal obarený
  • Prečo je batéria v E-308 nevýhodou a paradoxne zároveň výhodou
  • V čom spravil Peugeot veľký krok vpred
  • Prečo by som si radšej zvolil Peugeot 308 so spaľovákom

Novinka zo stajne Peugeotu ma odrovnala už na prvý pohľad. Necháp ma zle, z propagačných materiálov a fotografií na webe je jasné, že ide o veľmi sympatické auto, ale akonáhle som ho uvidel naživo v príplatkovej bielej metalíze, hneď sa mi vyčaril úsmev na tvári. Čo sa dizajnu týka, Peugeot v poslednej dobe odvádza excelentnú prácu a je to vidieť. Doslova.

FonTech/Michal Luciak

To najlepšie ale ešte len príde. Akonáhle som totiž otvoril dvere a sadol si do auta, zostal som obarený. Tie materiály,  spracovanie, ohľad na detail a  vkusný minimalizmus – takýto dobrý dojem z interiéru som nemal ani v prémiovkách za dvojnásobok ceny. Interiér Peugeotu E-308 dokonca vŕzga menej než vo vstupných modeloch áut prémiových nemeckých automobiliek.

FonTech/Michal Luciak

Čo sa jazdy týka, E-308 ponúka elektromotor s výkonom 155 koní. Môže sa to zdať málo, ale vďaka tomu, že ide o elektromobil, aj takýto výkon postačuje pre absolútne všetky situácie. Od jazdy v meste až po diaľnicu, nikdy som nemal núdzu o výkon.

Ruka v ruke s týmto ide aj spotreba, ktorá ma veľmi pozitívne prekvapila. V dobe, kedy bežný elektromobil len málokedy podlezie 20 kWh/100 km, elektrická „tristoosmička“ absolútne hviezdila. Aj vďaka jej kompakejším rozmerom sa mi pri diaľničných 130 km/h darilo jazdiť za 20 kWh/100 km.

FonTech/Michal Luciak

Výbornú spotrebu Peugeotu E-308 najlepšie ilustruje moja okružná testovacia trasa o dĺžke zhruba 100 kilometrov, ktorá začína v meste, pokračuje vyše 80-kilometrovým úsekom na diaľnici a končí opäť v meste. Aj vďaka rekuperácii som za veľmi veterného počasia spriemeroval spotrebu na neuveriteľných 18,5 kWh/100 km. Samozrejme som sa nikde „nešuchtal“, celú dobu na diaľnici som mal tempomat nastavený na 130 km/h.

Ódy na vynikajúcu spotrebu pokračujú aj na okreskách. E-308 som testoval aj medzi obcami, kde sa rýchlosť podľa potreby a situácie pohybovala od 70 do 90 km/h. V týchto podmienkach som dokázal jazdiť za vynikajúcich 15,5 kWh/100 km.

FonTech/Michal Luciak

Nanešťastie sa Peugeot rozhodol použiť relatívne malú, iba 54 kWh batériu. Aj vzhľadom na naozaj výbornú spotrebu je potom E-308 odsúdená na diaľničný dojazd len mierne nad 200 kilometrov. Nabíjať však budeš ešte častejšie a keďže najčastejšie operuješ v rozmedzí 10 až 80 % nabitia batérie, v praxi budeš plánovať nabíjacie zastávky zhruba každých 150 kilometrov.

FonTech/Michal Luciak

V kombinácii s iba 100 kW nabíjaním, ktoré sa mi mimochodom ani raz na nabíjačke nepodarilo dosiahnuť (maximum bolo tesne nad 80 kW na ultrarýchlom 300 kW stojane neďaleko Žiliny), sa tak určite nejedná o nejaký hltač kilometrov, s ktorým sa v sobotu ráno rozhodneš ísť na výlet cez celú republiku. Príležitostné dlhé jazdy sa samozrejme zvládnuť dajú, no na týždennej, či nebodaj dennej báze je to skôr utrpenie.

FonTech/Michal Luciak

Na papieri by nabíjanie z 10 na 80 % malo trvať okolo 30 minút. Ako som už ale načrtol, v praxi hovoríme o čase skôr cez 40 minút. Je však možné, že ak by bola batéria vopred zahriata a vonku o niečo prívetivejšie počasie, nabíjanie by mohlo byť o poznanie rýchlejšie.

FonTech/Michal Luciak

Relatívne malá batéria ale nemusí byť vždy len na škodu a v istých situáciách môže prinášať aj výhody. Jednou z nich je napríklad nabíjanie auta počas nákupov. Väčšina hypermarketov totiž už dnes disponuje aspoň 50 kW stojanmi na parkovisku, ktoré (aspoň z mojej skúsenosti) bývajú zvyčajne prázdne.

FonTech/Michal Luciak

Napriek tomu, že 50 kW je pomerne pomalé nabíjanie, aj počas veľmi rýchleho nákupu, kedy v obchode kupuješ len 2 či 3 veci, dokážeš hravo nabiť aj 15 či 20 % batérie. Som si istý, že pri veľkom, zhruba hodinovom nákupe, by si pokojne dokázal batériu nabiť takmer doplna.

FonTech/Michal Luciak

V prípade elektromobilov je vstavaná navigácia jednou z najdôležitejších funkcií, no tá v Peugeote, žiaľ, nefunguje príliš dobre. Ukážem ti to na modelovej situácii. Ak by sa napríklad stalo, že nabíjacia stanica pred obchodom je obsadená, skrátka sa to nedozvieš. Ani jedna z nabíjacích staníc, ku ktorým som sa počas testu nechal navigovať, mi neukazovala stav obsadenosti, ba dokonca s jedinou výnimkou ani nabíjací výkon. Vnímam to ako zlyhanie, v roku 2024 by takáto základná funkcia mala byť v každom elektromobile samozrejmosť.

FonTech/Michal Luciak

Celkovo infotainment, v ktorom je navigácia zabudovaná, si zaslúži trochu kritiky. Oproti minulým systémom Peugeotu ide určite o citeľné zlepšenie, avšak stále je nedostatočne intuitívny a vyžaduje si pár dní zoznamovania sa. (Mne sa dokonca prvýkrát stalo, že som musel pozerať videonávody o tom, ako si v aute nastaviť úplne základné veci.) Je to však pomerne subjektívne a po pár dňoch, keď si naň človek trocha zvykne a zorientuje sa v ňom, je následné navigovanie skrz menu hračka.

FonTech/Michal Luciak

Naopak obrovský palec hore smerujem k panelu i-Toggles, na ktorom si jednotlivé „dlaždice“ môžeš prispôsobiť a upraviť dlhým podržaním. Vieš si sem uložiť 5 najčastejších skratiek a mať tak po ruke vždy to, čo najčastejšie potrebuješ. Vo svete, kde celé auto ovládaš cez dotykový displej, by takéto skratky mali byť povinné.

Viac fotiek novej E-308 nájdeš v galérii nižšie:

Takto dobre vyzerá nový Peugeot E-308

Záver

Peugeot E-308 síce neponúka najväčšiu batériu, ale to nemusí vždy byť nevýhoda. Možnosť nabiť auto relatívne rýchlo aj na pomalých nabíjačkách pred obchodmi robí z tohto dizajnového elektromobilu výbornú voľbu aj pre tých, ktorí bývajú v panelákoch bez možnosti nabíjať auto z wallboxu cez noc. Daj si však pozor na to, koľko denne najazdíš.

Menšia batéria zároveň prináša úspory na hmotnosti a spotrebe, tým pádom za 100 kilometrov zaplatíš menej. Prevádzkové náklady pri domácom nabíjaní predstavujú okolo 2,10 €/100 km, pričom s verejným nabíjaním poskočia na zhruba 5,85 €/100 km. Pri verejnom nabíjaní pochopiteľne závisí od toho, kde zrovna nabíjaš, pri našej kalkulácii sme použili bežnú cenu za kWh pri 50 kW nabíjaní v hypermarketoch.

Samotné auto ale vôbec nie je lacné, v testovanej konfigurácii GT ťa vyjde na 45 490 € (základná E-308 stojí 41 490 €). To isté auto ale môžeš mať už za 23 190 € so spaľovacím motorom. V tomto prípade by som určite volil spaľovák, užíval si drvivú väčšinu pozitív „tristoosmičky“ od Peugeotu a ušetril zhruba 20 000 €.

S cenou cez 40 000 € už totiž Peugeot súperí s veľmi ostrou konkurenciou napríklad aj v podobe Tesly. Zaujímavé však môže byť aj prevedenie E-308 SW, teda kombi, ktoré je spolu s MG5 Electric zatiaľ jedným z iba dvoch elektrických kombi na našom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú