Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Slovensko je európskou mekkou jazdených áut. Niet sa čomu diviť, drvivá väčšina Slovákov nemá na nové rodinné auto, ktoré dnes v priemere stojí 20 až 30-tisíc eur. Pri kúpe jazdeného spaľováku sa vieme pomerne dobre orientovať. Vieme, čo treba na takomto aute skontrolovať a na čo si pri jednotlivých modeloch dať pozor.
Ako je to ale s kúpou jazdeného elektromobilu? Auto s úplne inou technológiou môže mať iné skryté závady. Oplatí sa vôbec kúpa jazdeného auta na baterky? Koľko ma bude stáť servis a mám sa báť toho, že mi odíde batéria?
Ceny jazdených elektromobilov sa už dostávajú na veľmi prijateľné hodnoty a v rozmedzí 20 až 30-tisíc eur vieš už dnes kúpiť moderný rodinný elektromobil, nie starší ako 4 roky. Ak teda o kúpe takejto jazdenky uvažuješ, určite si prečítaj tipy odborníkov, na čo všetko si dať pozor, ktoré sme pre teba v tomto článku zhrnuli.
Elektrickej jazdenky sa báť nemusíš
V prvom rade vyvráťme mýty, na základe ktorých sa ľudia boja kúpy jazdeného elektromobilu. Jednoznačne najväčším strašiakom je batéria. Čo ak sa batéria pri jazdenom elektromobile pokazí? Ide o najdrahšiu súčiastku takéhoto auta, jej výmena niekedy prevyšuje aj zostatkovú cenu samotného elektromobilu.
V prvom rade sa pozrime na fakty. To, že výrobcovia elektromobilov poskytujú záruku na batériu v lehote 6-8 rokov ešte neznamená, že po tejto dobe bude batéria na odpis a elektromobil bude nefunkčný. Záruka na batériu sa okrem samotnej funkčnosti vzťahuje aj na stratu kapacity. Väčšinou jej zostatková kapacita nesmie počas záruky klesnúť pod 70 %, v opačnom prípade máš nárok na jej záručnú výmenu.
Ak teda aj kúpiš štvorročný jazdený elektromobil, ešte stále budeš mať ďalšie 2-4 roky záruku na batériu, takže o tú najdrahšiu súčiastku sa minimálne prvé roky vôbec nemusíš báť. Po uplynutí záruky sa ale nič nemení, elektromobil bude takmer s istotou jazdiť ďalej ďalších pár rokov, pričom ani samotná kapacita nezačne nejak rapídne klesať.
Dôkazom sú dáta automobilky Tesla, ktorá zverejnila, o koľko klesla v priemere kapacita ich batérií pri priemernom nájazde 320 000 km. Priemerná degradácia pri tomto nájazde je na úrovni iba 12 %. V praxi to znamená, že ak nový elektromobil prejde v reálnych podmienkach 400 km, tak po nájazde 320 000 km bude jeho dojazd zhruba 350 km. No a povedzme si na rovinu, spaľovák s nájazdom 320 000 km je už častokrát na odpis.
Na degradáciu batérie vplýva mnoho faktorov, či už spôsob nabíjania, poveternostné podmienky, v akých auto jazdilo, alebo aj samotná chémia batérie. Pred kúpou je dobré zistiť, akým pomerom rýchleho/pomalého nabíjania bol elektromobil nabíjaný, či auto v zime parkovalo vonku alebo bolo garážované. Z hľadiska chémie batérie je všeobecne známe, že LFP batérie majú lepšiu životnosť a sú odolnejšie. Na druhú stranu majú nižšiu energetickú hustotu, a tak elektromobily s týmito batériami majú zväčšia nižší dojazd.
Stav batérie vieš jednoducho overiť
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako overíš stav a zdravie batérie
- Na čo pri kúpe jazdeného elektromobilu nesmieš zabudnúť
- Rady na kúpu priamo od skúseného mechanika
- Na aké konkrétne modely a ročníky by si sa mal zamerať, ak chceš kúpiť čo najlepší elektromobil za minimum peňazí
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
recenzia Našli sme dokonalú náhradu za auto. Má dojazd 100 km, odvezie 3 ľudí a už nikdy nezastavíš v zápche
Tesle možno odzvonilo. Obľúbená značka Slovákov sa spája s Číňanmi, chcú priniesť revolučný elektromobil
Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
TEST Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
Štáty EÚ schválili reformu trhu s elektrickou energiou
Je najvyšší čas sa zaoberať budovaním nabíjačiek pre elektrické kamióny, tvrdí SEVA
Automobilky VW, JLR a BMW nakupovali diely od firmy, ktorú v USA zakázali
Tisíce Slovákov sa radujú. Veľký operátor prináša zásadné vylepšenie
Netflix konečne dostal rozum. Začína robiť kroky, po ktorých ľudia volajú už roky
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené