Aktualizované 15. januára 2024 – Ako upozorňuje portál tvnoviny.sk, Slováci zatiaľ s vybavovaním povinného zmluvného poistenia pre svoje elektrické kolobežky ponáhľať nemusia. EÚ ho síce nariadila, avšak Slovensku sa zatiaľ nepodarilo implementovať ho aj do platných zákonov.

Zatiaľ je stále potrebné vyriešiť otázku evidencie takýchto dopravných prostriedkov a PZP tak zrejme vojde do platnosti až o niekoľko mesiacov, pričom presný termín stále známy nie je.

Pôvodný článok:

V Česku sa od 21. decembra 2023 ponúka cez prvú poisťovňu možnosť zabezpečiť povinné zmluvné poistenie (PZP) pre kolobežky a ďalšie elektrické vozidlá. Ako informuje portál Autoviny.sk, táto iniciatíva naznačuje, ako by mohlo vyzerať poistenie týchto vozidiel aj na Slovensku v roku 2024, keďže český a slovenský trh často postupujú jednotne.

Koho sa týka PZP?

Slovensko a Česko začínajú uplatňovať nové celoeurópske pravidlá týkajúce sa povinného zmluvného poistenia (PZP). Tieto pravidlá rozširujú poistnú povinnosť na rôzne nové typy vozidiel, pričom sa to týka aj výkonnejších kolobežiek.

Nový zákon vyžaduje, aby každé vozidlo s vlastným pohonom disponovalo povinným zmluvným poistením (PZP) v prípadoch, keď:

  • dosahuje maximálnu konštrukčnú rýchlosť nad 25 km/h,
  • má maximálnu konštrukčnú rýchlosť medzi 14 a 25 km/h a zároveň má prevádzkovú hmotnosť viac ako 25 kg.

elektrické kolobežky
Pixabay

Pri jednostopových vozidlách, ako sú napríklad kolobežky, sa prevádzková hmotnosť určuje bez započítania vodiča alebo jazdca. Čo sa týka konštrukčnej rýchlosti, tá označuje limit, pri ktorom elektromotor vozidla (napríklad kolobežky) prestane podporovať jazdu po dosiahnutí nastavenej hodnoty.

V Česku už čoskoro

Ak všetko pôjde podľa plánu a Senát zákon schváli, prezident ho podpíše a pravdepodobne bude zverejnený v Zbierke zákonov už v januári. V takom prípade sa od 1. marca začne v Česku uplatňovať povinnosť poistiť nové typy vozidiel.

Prekvapivo časté požiare

Elektrické kolobežky prekvapivo často zachvacujú požiare. I keď nie je toto riziko príliš vysoké, v porovnaní s elektromobilmi je o niečo vyššie a to kvôli faktu, že sa pri ich kúpe hľadí na cenu oveľa viac. Kým batériové články elektromobilov sú špeciálne navrhnuté tak, aby prevádzku auta zvládli, články mnohých kolobežiek nezvládajú napríklad otrasy či bežné nárazy na obrubníky.

Na Slovensku sa na druhej strane chystá aktualizácia existujúceho zákona č. 381 z roku 2001, pričom Národná rada SR by mala o týchto zmenách hlasovať v priebehu roka 2024.

Za posledných päť rokov vzrástol podľa štatistík počet nehôd na elektrických kolobežkách desaťnásobne. Problematická je jazda bez prilby, rýchla jazda po chodníku alebo vo dvojici na jednom stroji. Kolízie elektrokolobežiek sa posudzujú ako dopravné nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu.

Poisťovňa začala ponúkať povinné zmluvné poistenie (PZP) aj na Slovensku už od novembra minulého roku. Je tak prvou poisťovňou v Česku, ktorá umožnila poistiť kolobežky v súlade s českými zákonmi.

Keď na Slovensku prejde novela zákona, rozšíri sa povinné zmluvné poistenie (PZP) o dve nové kategórie. Prvú z nich nazýva portál „Kolobežka alebo jednokolka“ a druhá sa týka elektrických vozidiel bez prihlásenia, do ktorej spadajú aj pomalé vozidlá pre seniorov a golfové vozíky.

Bolt

Nové pravidlá, ktoré nadobudnú platnosť po schválení zákona, určujú základné limity poistenia: do 6,5 milióna eur v prípade ujmy na zdraví a až 1,3 milióna eur pri škodách na majetku.

Cena PZP pre kolobežky

Podľa kalkulačky PZP na webovej stránke spomínanej českej poisťovne, povinné zmluvné poistenie pre jednoduchú kolobežku začína od 1 800 českých korún ročne, čo pri súčasnom kurze predstavuje 72,88 €. Pri vyšších balíkoch PZP sa ročná cena dvíha nad 83 €.

Európska metropola zakázala elektrokolobežky

Z parížskych ulíc už dňa 1. septembra 2023 zmizli zdieľané elektrické kolobežky. Francúzska metropola je prvou v Európe, ktorá úplne zakázala ich verejné prenajímanie po aprílovom referende. V ňom sa pri účasti 7,5 percenta oprávnených voličov za zákaz vyslovilo 90 % zúčastnených. TASR informuje podľa správy AFP.

David Belliard, námestník primátorky zodpovedný za mestskú mobilitu, vo štvrtok novinárom povedal, že „anarchia bola celkom neznesiteľná“ napriek úsiliu prevádzkovateľov riešiť problémy. Operátori Lime, Tier a Dott mali v Paríži asi 15 000 zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré po opravách plánujú poslať do iných miest.

„Došlo k určitému pokroku, ale konečný výsledok je stále negatívny,“ povedal. Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová. Ich nekontrolované používanie sa podľa nej zmenilo na „nepríjemnosť“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú