Výrazné navýšenie hranice výkonu malých fotovoltických zdrojov z aktuálnych desať kilowattov (kW) na 50 kW po vzore Českej republiky môže predstavovať neprimeranú záťaž na elektrizačnú sústavu. Malé obnoviteľné zdroje energie (OZE) s výkonom do 10 kW totiž nepodliehajú niektorým povoľovacím konaniam, upozornil Martin Sliva zo start-upu Fuergy v reakcii na výzvu Asociácia na podporu obnoviteľných zdrojov energie (APOZE) na zvýšenie limitu pre pripájanie malej fotovoltiky.
„V princípe pozitívne hodnotíme snahu zjednodušiť legislatívny proces pripájania fotovoltických elektrární. A to tak pre samovýrobcov z radu domácností, ako aj firiem,“ uviedol Sliva. K nárastu výroby z OZE však podľa neho treba pristupovať koncepčne. „Pri ich integrácii je potrebné myslieť aj na riešenia, ako sa v reálnom čase vysporiadať s prebytkami elektriny bez toho, aby sa zhoršila stabilita elektrizačnej sústavy,“ dodal.
Jedným z riešení je kombinovať fotovoltiku s batériovými úložiskami. Týmto spôsobom bude možné zapájať OZE rýchlejšie, stabilnejšie a v omnoho väčších objemoch, čo zároveň pomôže Slovensku plniť záväzok zvýšiť výrobu elektriny z OZE do roku 2030. Zároveň bude sústava oveľa flexibilnejšia, jej regulácia decentralizovanejšia a pripravenejšia na výkyvy vo výrobe alebo spotrebe elektrickej energie.
Aktuálne sú podľa údajov Slovenskej batériovej aliancie na Slovensku v súčasnosti nainštalované batérie s kapacitou/výkonom 27,5 megawatthodín/megawatt (MW). Ide však najmä o veľké batériové úložiská priemyselných a energetických podnikov. Potreby Slovenska budú z dlhodobého hľadiska podstatne vyššie. Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) v najnovšej publikácii Hodnotenie zdrojov primeranosti ES SR ráta s nárastom inštalovaného výkonu batériových úložísk do roku 2040 až na úroveň takmer 700 MW, pričom už do roku 2030 by to malo byť okolo 250 MW.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
SpaceX práve zarobil vyše 700 miliónov. Podpísal kľúčové kontrakty a zahanbil hlavného konkurenta
Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Vysnívaný film Marvelu sa odkladá. Príde ale náhrada, ktorá mnohých poteší
Fanúšikovia ostali v šoku. Nový film Christophera Nolana bude unikát, nič podobné ešte nenatočil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s nevšedným pohonom budúcnosti
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
Vynesie ju Falcon 9. Južná Kórea posilňuje vojenské schopnosti v kľúčovej oblasti
Klimatické zmeny ničia krajiny. Povodne spôsobili mnohé úmrtia
Na severe Slovenska vyrastie nová montážna hala. Miliónová investícia otvára dvere do sveta
Autonómne vozidlá sú v blízkej budúcnosti. Stále však majú pár nedostatkov
Počet výskumníkov vzrástol. Slovensko stále zaostáva
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené