Mercedes oživil dávno mŕtvy typ áut a trafil do čierneho. Ako elektromobil dáva týmto ľuďom zmysel
Popularita rodinných vanov má svoje najlepšie časy už dávno za sebou. Stále sa však nájde skupina vodičov, ktorá by takémuto autu rozhodne dala prednosť pred akýmkoľvek SUV. Aj preto veľmi radi vidíme, že z času na čas sa nejaký ten van na trhu objaví.
Svojho zástupcu do tohto segmentu prináša aj Mercedes. Model EQT, ako už prvé dve písmenká napovedajú, je plne elektrické vozidlo. Mercedes na to šiel veľmi rozumne a namiesto toho, aby auto vybavil tým najlepším, čo v súčasnosti automobilka ponúka, zvolil prístup čo najväčšej dostupnosti.
V recenzii sa dozvieš:
- Akou technologickou výbavou disponuje Mercedes EQT
- Koľko prejde na jedno nabitie v rôznych podmienkach
- Ako dlho trvá nabitie batérie
- Ako je na tom auto z hľadiska spracovania a komfortu
- Na čom mohol Mercedes zapracovať viac a čo sa mi naopak extrémne páči
- Aká je cena tohto rodinného vanu
Ako som už uviedol, Mercedes EQT ponúka skôr priemernú výbavu čo sa týka pohonu a batérie. Jeden elektromotor poháňa výhradne predné kolesá a produkuje výkon 90 kW, teda 120 koní. Pri jazde sa ale znova dostáva k slovu jedna z najväčších výhod elektromotorov, a to okamžite dostupný maximálny točivý moment, ktorý je v tomto prípade 245 Nm.
Jazda mestom je teda svižná, auto akceleruje oveľa lepšie ako bežný spaľovák. Batéria dostala kapacitu 45 kWh, čo je takmer tretinová kapacita oproti vlajkovým Mercedesom, ktoré majú dojazd cez 700 km na jedno nabitie. V tomto prípade sa pohybujeme na úrovni 250-280 km za ideálnych podmienok, a tým myslím jazdu mestom alebo okreskami.
“Skriňová” konštrukcia auta sa veľmi výrazne prejavuje pri jazde vyššími rýchlosťami a už pri diaľničnom tempe 120 km/h sa priemerná spotreba vyšplhala na 24 kWh/100 km. Úprimne, nie je to žiadna katastrofa, no vzhľadom na menšiu kapacitu batérie by si takýmto tempom po diaľnici neprešiel ani 200 km. Ideálna cestovná rýchlosť je teda okolo 110 km/h. Akonáhle som tempomat nastavil na 130 km/h, spotreba vystrelila až na 29 kWh/100 km.
V meste som ale dokázal jazdiť už za 17 kWh/100 km aj napriek tomu, že vonku už panovalo chladné počasie a teplota sa večer či skoro ráno pohybovala v rozmedzí 5-10 stupňov Celzia.
Mierne ma však sklamalo nabíjanie, ktoré dosahuje maximálne 80 kW. Mercedes síce uvádza, že auto by sa malo nabiť za 38 minút, no tu ide o nabitie z 10 na 80 %. Môžem však potvrdiť, že tento čas je takmer na minútu presný a platí aj v chladnom počasí. Určite by som však privítal aspoň nabíjanie s výkonom 100-120 kW, kedy by som bol schopný dobiť 80 % kapacity do pol hodinky.
V čom ale Mercedes opäť nesklamal, je AC nabíjačka. Aj v modeli EQT je k dispozícii 22 kW AC nabíjanie, takže na bežnej domácej nabíjačke si teoreticky schopný nabiť si auto doplna už do troch hodín, čo je fantastické. Nezabúdaj, ide o najlacnejší elektrický Mercedes na trhu a k tomu najlepšiemu na celom aute sa ešte len dostávam.
Nechápem, prečo svet zavrhol tento karosársky typ áut a uprednostnil SUV-čka. Priznávam, autá typu SUV sú vizuálne atraktívnejšie, no z praktického hľadiska sa na van ani zďaleka nechytajú. SUV je častokrát iba nafúknutý sedan s málinko vyššou svetlou výškou, no najmä pri SUV Kupé karosérii je batožinový a celkovo vnútorný priestor rovnaký, ako v obyčajnom “nízkom” aute.
Mercedes EQT má vďaka hranatej “skriňovej” karosérii obrovský kufor a akonáhle zložíš zadné sedačky, stáva sa z neho malé obytné auto. Koniec koncov, už dávnejšie Mercedes predstavil koncept EQT Marco Polo, takže myšlienka malého obytného vanu od Mercedesu tu je.
Mercedes oživil zabudnutý typ áut a vložil doň elektromotor
Posuvné zadné dvere sú ďalším riešením, ktoré ocenia najmä rodiča s malými deťmi. Nemusíš sa báť, že by tvoja ratolesť pri otváraní dverí obúchala autá zaparkované vedľa na parkovisku. Nastupovanie cez posuvné dvere je navyše omnoho komfortnejšie aj pre dospelých ľudí.
Vzadu sú tri plnohodnotné sedadlá, takže v aute sa úplne komfortne odvezie až 5 dospelých ľudí. Mercedes sa snažil využiť priestor v kabíne naplno. Úložný priestor nájdeš aj nad hlavami vodiča a spolujazdca.
Čo sa týka materiálov, tu je opäť vidieť, že Mercedes sa drží pri zemi a cieľom bolo stlačil cenu auta čo najnižšie. V interiéri teda dominujú plasty. Vodič má pred sebou klasické analógové “budíky” a uprostred sa nachádza malý palubný počítač orientovaný na výšku, ktorý má ale farebnú grafiku a poskytuje všetky podstatné informácie.
Displej infotainmentu je v tomto prípade tiež veľmi maličký. Beží na ňom starší systém MBUX, ktorý je možné ovládať dotykom, alebo dotykovou plôškou na volante. Volant je mimochodom špičkový, okrem dvojice dotykových plôch sú všetky ostatné ovládače hardvérové.
Potlesk dávam aj panelu ovládania klimatizácie. Otočné ovládače so zabudovaným displejom, ktorý ukazuje teplotu je jednoducho to najlepšie, čo automobilový priemysel v tomto smere vynašiel. Niet divu, že sa k tomuto riešeniu po rokoch vracia aj Škoda s novými modelmi Kodiaq a Superb.
Ovládanie klimatizácie je intuitívne a po pár dňoch s autom som ju dokázal nastavovať prakticky naslepo. Jediné, čo kazí dobrý dojem z kokpitu, je masívny volič režimu jazdy uprostred. Mercedes už dlho používa páčku pod volantom, ktorá je elegantnejšia a z môjho pohľadu aj praktickejšia.
Ambientné osvetlenie je niečo, na čo som si už pri autách od Mercedesu zvykol. Tu pochopiteľne chýba, no opäť je dôvodom cena a za týchto okolností mi to absolútne neprekáža. Koniec koncov, EQT sa na nič nehrá. Auto chce byť v prvom rade praktické a jednoduché na používanie a to sa mu podarilo na plnej čiare.
Zhodnotenie
Som rád, že automobilky úplne nezanevreli na vany, akým je Mercedes EQT. Stále sa nájdu zákazníci, ktorí dajú prednosť praktickým vlastnostiam na úkor vizuálnej atraktivity. Tým ale netvrdím, že EQT nie je pekné auto. Rozhodne ide o van s veľmi príťažlivým až luxusne pôsobiacim dizajnom.
Auto začína na sume od 48 000 €, čo je za nový elektromobil s logom trojcípej hviezdy v znaku priam neuveriteľná suma. EQT neponúka najlepší dojazd, no tých 200-250 km v kombinovaných podmienkach zvládne hravo prejsť dokonca aj v chladnom počasí. Určite to nie je auto na pravidelné dlhé trasy, no vozenie rodiny v rámci mesta či v jeho okolí bude absolútne bezproblémové.
EQT však nemusí plniť iba úlohu rodinného auta. Tento univerzálny van môže byť skvelým vozidlom taxislužby alebo ideálne auto pre mestského kuriéra, ktorý denne určite nenajazdí viac ako 200 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za tú cenu štýlovejšie auto nenájdeš. Cupra vyrobila elektrického rebela pre rodiny, zamrzel ma len jeden nedostatok
Marvel prekonal kliatbu. Thunderbolts je najlepší MCU film za posledné roky (RECENZIA)
RECENZIA Nedocenený zombie klenot je späť. Days Gone sa ukazuje vo vrcholnej forme, môžeš ho mať aj za 10 eur
Z tej grafiky onemieš. Hrali sme najväčšie prekvapenie minulého roka, oplatí sa hlavne na jednom mieste
Plug-in hybridy ešte nepovedali posledné. Nová Škoda ma zarazila dojazdom aj spotrebou (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico „zbúral“ mýty o svojom zdravotnom stave. Fotkou v studenej vode poslal novinárom odkaz
Čekan o PCR testoch a očkovaní: „Keď sa do tela dostane DNA mrkvy, tak nie ste oranžový ako tá mrkva“
300 pracovných miest a platy do 2 600 eur: Porsche rozbieha novú gigafabriku pri Piešťanoch
POTVRDENÉ: Státisíce Slovákov dostanú 800 eur navyše. Mimoriadna odmena od štátu už o pár týždňov
Bývalý šéf CIA prezradil, prečo Rusko nepoužije jadrovú zbraň: „Putin mal panický strach“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Rozhorí sa ďalší región? Pakistan opäť otestoval raketu, India otvorene hovorí o hrozbe
Audi čelí nepriaznivej hospodárskej situácii. Rok 2025 bude podľa automobilky náročný
Slováci sú lídrami v online nakupovaní. Najviac nakupujú tento druh tovaru
Nemecký auto-priemysel padá do mínusu. USA zatriaslo jeho budúcnosťou
Planetáriá oslavujú 100 rokov. Prvá hviezdna obloha sa premietla v máji 1925
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico „zbúral“ mýty o svojom zdravotnom stave. Fotkou v studenej vode poslal novinárom odkaz
Čekan o PCR testoch a očkovaní: „Keď sa do tela dostane DNA mrkvy, tak nie ste oranžový ako tá mrkva“
300 pracovných miest a platy do 2 600 eur: Porsche rozbieha novú gigafabriku pri Piešťanoch
POTVRDENÉ: Státisíce Slovákov dostanú 800 eur navyše. Mimoriadna odmena od štátu už o pár týždňov
Bývalý šéf CIA prezradil, prečo Rusko nepoužije jadrovú zbraň: „Putin mal panický strach“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené