Zákaz spaľovákov ani netreba. V tomto roku zlomia predaje elektromobily
Aj to tak možno na Slovensku nevyzerá, svet postupne prechádza na elektromobily. V EÚ je v pláne úplný zákaz áut so spaľovacím motorom od roku 2035, no vo viacerých krajinách elektromobilita rastie neúprosným tempom aj napriek tomu, že zákaz spaľovákov príde až o 12 rokov. Nová štúdia si teda posvietila na to, kedy naozaj budeme kupovať viac elektromobilov, než spaľovákov. Na tému upozornil Reuters, ktorý informoval o výskume neziskovej organizácie RMI.
Ich predpoveď je jasná: „Exponenciálny nárast počtu elektrických vozidiel znamená, že predaj vozidiel so spaľovacím motorom a dopyt po fosílnych palivách už dosiahli svoj vrchol a do roku 2030 budú na ústupe. Začal sa teda koniec éry vozidiel s pohonom na fosílne palivá, čo ohrozuje polovicu celosvetového dopytu po rope,“ uvádzajú hneď v úvode štúdie.
Tieto čísla nás každý rok zarazia
„Prognostici sú nútení každoročne upravovať svoje projekcie trhového podielu elektromobilov smerom nahor, pretože ceny batérií klesajú podľa, preferencie spotrebiteľov sa posúvajú smerom k elektromobilom a popredné krajiny riešia, ako modernizovať siete a zavádzať nabíjaciu infraštruktúru.“

V súčasnosti sa konsenzus sústreďuje okolo 40 % podielu EV na trhu v roku 2030, ale to by si podľa štúdie vyžadovalo výrazné spomalenie rastu. Takéto spomalenie je síce možné, no zo zistení RMI vyplýva, že je nepravdepodobné.
Graf vyššie dokonale zobrazuje projekcie (sivé polpriamky), ktoré experti doteraz podceňovali. Projekcia na základe dát z roku 2023 je už výrazne prudšia než doteraz, čo jednoznačne súvisí v exponenciálnym rastom predajov elektromobilov.
Exponenciálny rast pripomína S-krivku
Rast predaja elektromobilov sa pohybuje po S-krivke (krivka v tvare pripomínajúcom písmeno S), zistila nová štúdia. Ďalej výskumníci poukázali na fakt, že „jedna krajina za druhou sa uberá podobnou cestou“.

„Vo všeobecnosti trvá približne šesť rokov, kým sa krajiny dostanú z 1 % na 10 % trhového podielu, a potom ďalších približne šesť rokov, kým sa vedúce krajiny dostanú na 80 %. Celosvetovo bude v roku 2023 takmer každý piaty predaný automobil elektrický, pričom pred dvoma rokmi to bol každý desiaty,“ hovoria výskumníci.
Čo je ale ešte zaujímavejšie, je cenový vývoj na trhu elektromobilov. Podľa výskumníkov sme totiž len zhruba 2 roky od toho, aby boli elektromobily v Európe rovnako lacné, ako ich spaľovacie ekvivalenty.
„Z kontinuity kriviek učenia sa vyplýva, že ceny batérií sa do roku 2030 znížia na polovicu, čo umožní všetkým významným krajinám a typom vozidiel dosiahnuť cenovú paritu. Čínske vedenie medzitým vyvolalo preteky o dominantné postavenie v technológiách elektrických vozidiel budúcnosti,“ poukazujú výskumníci. Cenovou paritou pritom myslia bod, kedy je cena elektromobilu a ekvivalentného spaľováku rovnaká.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zaujímavé potom je, že v Európe už od roku 2026 bude možné kúpiť akýkoľvek elektromobil za rovnakú cenu ako ekvivalentný spaľovák – do tohto bodu sa ako prvá dostane práve Európa. Po nás tento zlomový bod dosiahne USA, no až v roku 2029, teda o celé 3 roky neskôr.

Elektromobily predbehnú spaľováky už v roku 2026
Podľa modelu S-krivky, ktorý štúdia použila na základe doterajšieho rastu elektromobilov sa „predaj elektrických vozidiel do roku 2030 zvýši minimálne štvornásobne a v roku 2030 bude tvoriť 62 % až 86 % celosvetového predaja automobilov.“ Počet predaných elektromobilov by následne mohol predbehnúť predaj spaľovákov už v roku 2026.

To predstavuje zásadný problém pre ropné spoločnosti, pretože štúdia taktiež analyzovala dopad tejto a ďalších zmien na dopyt po rope a fosílnych palivách.
Nielen elektromobily, ale aj samotné spaľováky, ktoré sú čoraz efektívnejšie, tento dopyt neustále znižujú. Najnovšie čísla vyzerajú hrozivo – aspoň teda v prípade, že si šéf ropnej spoločnosti.
„Rast elektrických vozidiel po S-krivkách znamená, že predaj spaľovákov dosiahol vrchol v roku 2017, dopyt po benzíne dosiahol vrchol v roku 2019,“ uvádza sa v štúdii. „Dopyt po rope pre automobily bude potom stlačený medzi pokračujúcim zvyšovaním efektivity a nárastom počtu elektrických vozidiel. Keď budú elektromobily tvoriť drvivú väčšinu predaja automobilov, svet čaká približne 15 rokov, počas ktorých klesne štvrtina dopytu po rope na nulu.“

Podobnou cestou sa podľa analýzy vydajú aj dvojkolesové vozidlá na globálnom Juhu a nákladné autá na rozvinutých trhoch. Inými slovami, aspoň polovica globálneho dopytu po rope z cestného sektora bude čoskoro ohrozená, následne bude nulová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní




