Klinec do rakvy vodíkovej budúcnosti. Táto krajina zatvára všetky stanice
Prvá krajina Európskej únie pristupuje k zatvoreniu všetkých svojich vodíkových čerpacích staníc, upozorňuje portál Electrive. Je ňou Dánsko, ktorého spoločnosť Everfuel narazila na vážne problémy tejto technológie. Tú totiž z trhu čoraz väčšmi vytláčajú elektromobily s veľkými batériami, ktoré sú napriek niekoľkým nedostatkom pre zákazníkov lákavejšie.
Stanice boli stratové
Spoločnosť vyhlásila, že sa bude zaoberať najmä prechodom na technológie takzvaného zeleného vodíka. Klasický vodík má totiž jednu zásadnú nevýhodu z hľadiska ekológie, keďže je vyrábaná pomocou fosílnych palív. Zelený vodík má miesto toho využiť obnoviteľné zdroje a i keď je energeticky náročnejší, jeho uhlíková stopa je v porovnaní s bežným vodíkom minimálna.
Ak postavíme vedľa seba vodíkový elektromobil a elektrické auto s veľkou batériou, hlavnou výhodou vodíka je len rýchlosť čerpania, ktorá je porovnateľná s čerpaním benzínu či nafty. Bohužiaľ však infraštruktúra zaostáva a málokto chce do nej investovať milióny, keď je vodíkových áut málo. Zároveň však nechcú automobilky takéto autá vyrábať vo veľkom, kým nie je dostupná infraštruktúra.
Dánska spoločnosť Everfuel preto zatvára všetky svoje neziskové čerpacie stanice na vodík a tvrdí, že prebehne reštrukturalizácia. Ako dodáva H2-View, firma bude aj naďalej pracovať na vývoji čerpacích staníc pre ťažkú dopravu napríklad v podobe nákladných áut. Do roku 2030 má naprieč EÚ vzniknúť až 667 takýchto staníc a zdá sa, že budúcnosť vodíka je, aspoň zatiaľ, len v oblasti nákladnej dopravy.
Vodíkový smer chcelo aj Slovensko
Vodík malo vo veľkom vo svojich radoch prijať aj Slovensko, pričom najviac ho presadzoval bývalý minister hospodárstva Richard Sulík. Mnohí experti naďalej vodík obhajujú a nemožno spochybniť jeho výhody práve pre nákladnú dopravu. Výhodný je či už pre kamióny, autobusy alebo dokonca vlaky a lode.
Jednoduchšia infraštruktúra
Ak majú byť všetky autá v budúcnosti elektrické, takisto musí dôjsť k úprave a výstavby infraštruktúry. Výhodou však je, že väčšina ľudí dokáže tieto autá nabíjať doma, vďaka čomu nie je nutné budovať nabíjačky na každom rohu. Miesto toho stačí navýšiť energetickú produkciu, čo by svet potreboval aj v prípade, že prejde na vodík – na to sa často zabúda.
Výroba zeleného vodíka je totiž energeticky niekoľkonásobne náročnejšia, než nabíjanie batérií priamo zo siete. To znamená, že určité množstvo vodíkových áut bude potrebovať silnejšiu elektráreň, než rovnaké množstvo áut s veľkými batériami – aj v prípade, že do rovnice započítame energetickú náročnosť produkcie lítium-iónových akumulátorov.
Za druhý štvrťrok firma Everfuel zaznamenala príjmy vo výške 2,06 milióna eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom za rovnaké obdobie takmer štvornásobný nárast. Len 282 000 eur z tohto množstva však tvoril vodík, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast len o 3 %, čo je pri podobných číslach prakticky nič.
Vodík tak naďalej čaká na technologický prelom, ktorý umožní nielen znížiť náklady na jeho výrobu, ale aj zmierniť energetickú náročnosť a zvýšiť efektivitu. Vedci neustále prichádzajú s novými inovatívnymi metódami jeho výroby, ktoré lámu rekordy efektivity a je možné, že sa v blízkych rokoch svet dočká aj praktickej a aplikovateľnej metódy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VIDEO: Zišiel by sa na slovenských cestách. Športiak od BYD sám preskočí výmole, nezastavia ho ani klince
Porsche elektromobilom neverí. Bude naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
- Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
- Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
Rekordný dosah rakety. Severná Kórea opäť demonštruje silu hypersonickej technológie
SEVA varuje: Slovensko riskuje miliardové straty, ak nepodporí elektromobilitu
Slovenskí vedci opäť bodujú. Vynašli spôsob, ako poraziť zákernú infekciu bez antibiotík
Bitcoin opäť na vrchole. Investori predpokladajú dvojnásobný rast
Nová technológia môže zásadne zmeniť rodičovstvo. Vyvoláva aj vlnu kontroverzie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vedome zneužívajú systém oddlženia. Zbankrotovalo 18-ročné dievča či 12-ročný chlapec (EXPERTI)
„Na Slovensku sme stále zaťažení teóriou.“ Radka a Rebeka študujú na prestížnej univerzite v Írsku (PREHĽAD)
8 z 10 Slovákov stroskotá na druhej otázke. Zisti, či poznáš slovenské pamiatky UNESCO (KVÍZ)
Nový rebríček najbohatších ľudí planéty prekvapuje. Na 3. mieste je muž, ktorému majetok raketovo vzrástol o 62,6 miliardy eur
Slováci, ktorí menia svet: Toto sú startupy pútajúce pozornosť zahraničných investorov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené