Najlacnejší elektromobil na našom trhu. Tento fakt pri Dacii Spring stále platí, aj keď po facelifte a technickom vylepšení stojí už vysoko cez 20 000 €. Automobilka totiž nezmenila iba dizajn, Spring vybavila aj silnejším elektromotorom a po novom sa tak nemusíš s týmto kompaktným elektromobilom vyraziť napríklad aj na diaľnicu.

Bola to však práve cena, ktorá zdobila tento lacný elektromobil. Magická hranica pod 20 000 € bola pre mnohých zákazníkov kľúčová. Je teda otázne, či budú noví potenciálni záujemcovia ochotní zaplatiť za malý mestský elektromobil o niekoľko tisíc eur viac. Mojimi rukami však prešla aj prvá generácia –celú recenziu si môžeš prečítať tu.

Prvému Springu som vyčítal mnoho vecí, no vzhľadom na cenovku som ich považoval za nutné kompromisy. Na druhej strane Spring už vtedy ponúkal vychytávky, ako napríklad podpora Android Auto a Apple CarPlay. Najviac mi však vadil výkon a maximálna rýchlosť na úrovni 125 km/h, ktorá robila Spring prakticky nepoužiteľný pri jazde na diaľnici.

V recenzii sa dozvieš:

  • Akými vylepšeniami prešiel nový Spring
  • Aké sú spotreby v meste, na okreskách a dokonca aj na diaľnici
  • Akú výbavu ponúka stále najlacnejší elektromobil na našom trhu
  • Prečo pre mňa nový Spring dáva oveľa väčší zmysel aj napriek vyššej cenovke

Najzásadnejším vylepšením nového Springu je jednoznačne pohonná sústava. Dacia síce zachovala kapacitu batérie, ktorá má aj naďalej 26,8 kWh, ale nový je elektromotor, ktorý po novom dosahuje výkon 65 koní. Staršia generácia disponovala výkonom 45 koní, čo bolo na mestskú jazdu síce dostatočné, no akákoľvek jazda na okreskách či nebodaj na diaľnici bola skôr utrpením.

Mário Šimovič/FonTech

Výkon 65 koní je v tomto malom aute viac, akoby si mal nejaký 200-koňový spaľovák. Samozrejme, túto frázu treba brať s rezervou. V mestských rýchlostiach je nový Spring ešte svižnejší ako jeho predchodca. Prvý Spring strácal dych na okreskách a o diaľnici ani nehovorím.

Mário Šimovič/FonTech

Tu sa niečo také nedeje. Malá Dacia s výkonom 65 elektrických koní sa „berie“ aj pri rýchlosti cez 100 km/h. Predbiehanie je tak o niečo pohodlnejšie a zároveň bezpečnejšie. Na diaľnici pri cestovnej rýchlosti 110 km/h som napríklad nemal problém zrýchliť na 130 km/h a obehnúť pomalšie auto idúce predo mnou. To by so starým 45-koňovým Springom nebolo možné, prinajlepšom by to bolo veľmi problematické.

Mário Šimovič/FonTech

Keď už je reč o diaľnici, pre nový Spring už vôbec nie je takým strašiakom. Auto dokáže bez problémov jazdiť rýchlosťou 130 km/h, no komfortná rýchlosť je okolo 110 km/h. Pri tomto tempe je zároveň aj spotreba na dobrej úrovni a diaľničný dojazd dosahuje hravo cez 170 km.

Mário Šimovič/FonTech

Mne sa na trase Trnava – Nitra podarilo pri priemernej rýchlosti 110 km/h dosiahnuť spotrebu 15,2 kWh/100 km. Rozhodne to nie je auto na každodenné cestovanie trás dlhých 200 či 300 km, no ak bývaš v priľahlých satelitoch Bratislavy či iných väčších miestach, do ktorých sa vieš dostať obchvatom alebo po diaľnici, Spring bude na takejto ceste určite dobrým a plnohodnotným spoločníkom.

Mário Šimovič/FonTech

Stále však platí, že najlepšie sa cíti Spring v meste. Tu dokáže prejsť od 200 do 300 km vzhľadom na to, ako a kde človek jazdí. S mestským dojazdom cez 200 km však môžeš počítať za každých okolností a okolo 200 až 250 km dokážeš prejsť aj po okreskách. V novom Springu stále absentuje tempomat a dostupný je iba obmedzovač rýchlosti. Ten sa v meste určite hodí viac, no toto auto už dokáže majiteľ zobrať aj mimo mesta, takže prítomnosť tempomatu by som rozhodne uvítal.

Mário Šimovič/FonTech

Spomenúť musím ešte nabíjanie. K dispozícii je 30 kW DC nabíjanie a iba 6,6 kW AC palubná nabíjačka. Doma sa elektromobil nabije cez noc aj skrz 230 V zásuvku. Ja som takto Daciu nabíjal z 35 % SoC a po 9,5 hodinách som mal auto plne nabité. Pri využití 30 kW DC nabíjania máš plnú batériu zhruba za hodinku.

Dacia vylepšila Spring nie len po dizajnovej stránke

Posun vpred som okrem pohonu zaznamenal aj v oblasti audia. Zvuk v starej generácii Springu bol katastrofálny. Ani tu to síce nie je žiadne prémiové audio, no reproduktory sú aspoň dostatočne hlasné a do určitej úrovne hlasitosti je aj zvuk pomerne čistý. Ostatné komponenty a riešenia už ale facelift Springu prevzal od svojho predchodcu.

Mário Šimovič/FonTech

Interiér Dacie Spring je veľmi jednoduchý, nesrší prémiovými materiálmi či rôznymi efektnými prvkami. Všetko tu je jednoduché a v prvom rade „funkčné“. Vodič má pred sebou jednoduchý palubný počítač, ktorý zobrazuje rýchlosť, spotrebu, dojazd a stav nabitia batérie. Nič viac ale v aute ani nepotrebuješ.

Mário Šimovič/FonTech

Obrazovka infotainmentu má veľkosť 7″ a jej grafika sa nijak nezmenila. Opäť je teda otrasná, no v aute tejto triedy býva bežné, že žiaden digitálny infotainmnet ani nedostaneš. Tu však je a dokonca podporuje Apple CarPlay aj Android Auto, takže samotná grafika systému nie je až tak podstatná. Možno by som uvítal presunutie USB konektora niekam pod displej, aby sa kábel nemusel ťahať cez celú prístrojovú dosku.

Mário Šimovič/FonTech

Klimatizácia je stále iba manuálna, ručná brzda je mechanická, no auto disponuje asistentom rozjazdu do kopca. Z ďalších asistentov je k dispozícii aj aktívna prevencia proti čelnému nárazu. Spring ťa dokonca upozorní aj na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Informácie o povolenej rýchlosti však čerpá iba z mapových podkladov, a tak tieto dáta nie sú veľmi presné. Našťastie sa dá systém vypnúť a vypnutý zostáva aj po opätovnom naštartovaní vozidla.

Zhodnotenie

Dacia Spring už nie je elektromobil pod 20 000 €. Základná verzia začína na 21 500 €, no už tu dostaneš prakticky všetko a priplatiť si môžeš napríklad len za farbu, rýchle 30 kW nabíjanie či za nabíjací kábel. Už v základe tak máš napríklad aj cúvaciu kameru, ktorá mimochodom nie je v základe ani v takom aute, akým je VW ID.3.

Dacia Spring je jednoducho moderný malý elektromobil, ktorý sa vďaka vylepšenému pohonu stáva použiteľný nie len ako druhé auto do rodiny. Mladý pár žijúci blízko mesta alebo priamo v meste, ktorý po väčšinu roka dochádza na aute do práce pár desiatok kilometrov, môže Spring využívať aj ako hlavné a jediné auto.

Z ušetrených nákladov na jazdu, ktoré sú tu mimochodom mimoriadne nízke, si v prípade potreby väčšieho auta s lepším dojazdom môžu požičať nejaký vlajkový elektromobil alebo spaľovák z požičovne a bez obáv sa môžu vydať na dovolenku či trasu dlhú aj niekoľko stoviek kilometrov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú