Kolobežkárom klepli po prstoch. Zdieľané elektrické kolobežky zakazuje prvé veľkomesto
V článku boli použité aj materiály TASR a SITA.
Z parížskych ulíc od dnešného dňa (piatok) zmizli zdieľané elektrické kolobežky. Francúzska metropola je prvou v Európe, ktorá úplne zakázala ich verejné prenajímanie po aprílovom referende. V ňom sa pri účasti 7,5 % oprávnených voličov za zákaz vyslovilo 90 % zúčastnených. TASR informuje podľa správy AFP.
David Belliard, námestník primátorky zodpovedný za mestskú mobilitu, vo štvrtok novinárom povedal, že „anarchia bola celkom neznesiteľná“ napriek úsiliu prevádzkovateľov riešiť problémy. „Došlo k určitému pokroku, ale konečný výsledok je stále negatívny,“ povedal.
Odstránia asi 15 000 elektrokolobežiek
Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová. Ich nekontrolované používanie sa podľa nej zmenilo na „nepríjemnosť“. Operátori Lime, Tier a Dott mali v Paríži asi 15 000 zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré po opravách plánujú poslať do iných miest.
Podľa vládnych údajov len v júli vo Francúzsku zahynulo 10 jazdcov na elektrokolobežkách. Šéfka bezpečnosti cestnej premávky Florence Guillaumeová, ktorá tieto čísla oznámila začiatkom mesiaca, „dôrazne vyzvala“ používateľov elektrokolobežiek nosiť prilby. V niektorých mestách v Taliansku a dánskej metropole Kodaň sú povinné.
Firmy dúfajú, že namiesto elektrokolobežiek ich zákazníci prejdú na zdieľané bicykle. „Namiesto toho, aby sme sa vzdali nostalgie, radšej sa pozrieme do budúcnosti,“ povedal Clement Pette, šéf spoločnosti Tier France.
Už teraz sa rozširuje alternatíva
Niektorí pravidelní používatelia si kúpili vlastnú elektrokolobežku alebo sa rozhodli pre dlhodobejší prenájom, ktorý ponúka napríklad Volt.
„Toto nie je voľné zdieľanie (elektrokolobežiek),“ povedal zakladateľ Voltu Gregory Coillot pre agentúru AFP. Jeho spoločnosť sa chce na budúcoročných olympijských hrách zamerať na pravidelných klientov aj turistov.
„Ukončenie voľného zdieľania (elektrokolobežiek) výrazne zvýši dopyt po prenájme,“ dodal. Volt preto plánuje rozšíriť svoju ponuku až na 2 000 takto požičiavaných elektrokolobežiek v oblastiach mesta, kde mali operátori doteraz najviac klientov.
Komplikácie aj na Slovensku
Od 23. decembra 2023 by sa malo na Slovensku zaviesť povinné zmluvné poistenie (PZP) aj na elektrické kolobežky. Legislatívny návrh rezort financií už predložil do pripomienkového konania. Bude sa týkať kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, resp. s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu a hmotnosťou nad 25 kilogramov, informovali sme v samostatnom článku.
Je to reakcia na európske nariadenie, ktoré Európsky parlament schválil v máji 2023 a podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP).
„S masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. Dalo sa preto očakávať, že na pôde Európskej únie príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ povedal manažér poistenia majetku Uniqa Zdeněk Hruška.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Lavrov: Slovensko a Maďarsko bránia, aby sa z EÚ stala „vojnová mašinéria“
Hackeri odhalili tajomstvá ruského superzbraňového systému. Dokáže „usmažiť“ elektroniku nepriateľa
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP