V článku boli použité aj materiály TASR a SITA.

Z parížskych ulíc od dnešného dňa (piatok) zmizli zdieľané elektrické kolobežky. Francúzska metropola je prvou v Európe, ktorá úplne zakázala ich verejné prenajímanie po aprílovom referende. V ňom sa pri účasti 7,5 % oprávnených voličov za zákaz vyslovilo 90 % zúčastnených. TASR informuje podľa správy AFP.

David Belliard, námestník primátorky zodpovedný za mestskú mobilitu, vo štvrtok novinárom povedal, že „anarchia bola celkom neznesiteľná“ napriek úsiliu prevádzkovateľov riešiť problémy. „Došlo k určitému pokroku, ale konečný výsledok je stále negatívny,“ povedal.

Odstránia asi 15 000 elektrokolobežiek

Kampaň proti zdieľaným elektrokolobežkám viedla parížska primátorka Anne Hidalgová. Ich nekontrolované používanie sa podľa nej zmenilo na „nepríjemnosť“. Operátori Lime, Tier a Dott mali v Paríži asi 15 000 zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré po opravách plánujú poslať do iných miest.

Podľa vládnych údajov len v júli vo Francúzsku zahynulo 10 jazdcov na elektrokolobežkách. Šéfka bezpečnosti cestnej premávky Florence Guillaumeová, ktorá tieto čísla oznámila začiatkom mesiaca, „dôrazne vyzvala“ používateľov elektrokolobežiek nosiť prilby. V niektorých mestách v Taliansku a dánskej metropole Kodaň sú povinné.

Firmy dúfajú, že namiesto elektrokolobežiek ich zákazníci prejdú na zdieľané bicykle. „Namiesto toho, aby sme sa vzdali nostalgie, radšej sa pozrieme do budúcnosti,“ povedal Clement Pette, šéf spoločnosti Tier France.

Už teraz sa rozširuje alternatíva

Niektorí pravidelní používatelia si kúpili vlastnú elektrokolobežku alebo sa rozhodli pre dlhodobejší prenájom, ktorý ponúka napríklad Volt.

Niektorí používatelia jazdia na kolobežkách veľmi nebezpečne, SITA

Toto nie je voľné zdieľanie (elektrokolobežiek),“ povedal zakladateľ Voltu Gregory Coillot pre agentúru AFP. Jeho spoločnosť sa chce na budúcoročných olympijských hrách zamerať na pravidelných klientov aj turistov.

Ukončenie voľného zdieľania (elektrokolobežiek) výrazne zvýši dopyt po prenájme,“ dodal. Volt preto plánuje rozšíriť svoju ponuku až na 2 000 takto požičiavaných elektrokolobežiek v oblastiach mesta, kde mali operátori doteraz najviac klientov.

Komplikácie aj na Slovensku

Od 23. decembra 2023 by sa malo na Slovensku zaviesť povinné zmluvné poistenie (PZP) aj na elektrické kolobežky. Legislatívny návrh rezort financií už predložil do pripomienkového konania. Bude sa týkať kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, resp. s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu a hmotnosťou nad 25 kilogramov, informovali sme v samostatnom článku.

FonTech

Je to reakcia na európske nariadenie, ktoré Európsky parlament schválil v máji 2023 a podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP).

„S masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. Dalo sa preto očakávať, že na pôde Európskej únie príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ povedal manažér poistenia majetku Uniqa Zdeněk Hruška.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú