Jazdil 6 km/h a nedal sa nabíjať. Prvý elektromobil bol prepadákom, aj tak predbehol dobu o 200 rokov
Skutočného prelomu sa elektromobilita dočkala až v 21. storočí prevažne až po roku 2010, avšak málokto tuší, že sa jej história tiahne ešte do 19. storočia a najstarší elektromobil má takmer 200 rokov. Za neúspechom tejto technológie však nestoja chyby ich vynálezcov, ale jednoducho nedostatočný pokrok, ktorý sa tak ľahko obísť nedal.
Prvé známy elektrické auto bolo skonštruované ešte v prvej polovici 19. storočia, niekedy medzi rokmi 1832 a 1842, pričom nie je doteraz isté, kto by mal byť korunovaný ako prvý strojca elektromobilu. Azda najznámejším je však práve Robert Davidson zo škótskeho Aberdeenu, ktorý mal na svedomí hneď niekoľko vynálezov.
V praxi nepoužiteľné
Škótsky vynálezca Robert Davidson sa narodil v roku 1804 a na tú dobu dostal aj dobré vzdelanie, vďaka ktorému sa vyznal napríklad aj v chémii. Tá sa stala dôležitou súčasťou jeho života, keďže mu umožnila vytvoriť firmu na výrobu a dodávanie kvasníc, ktorá ho napokon aj živila a umožnila mu venovať sa iným záujmom a vynálezom.
Všeobecne je Robert Davidson známy skonštruovaným prvej železničnej lokomotívy poháňanej elektrickou energiou, ktorej model skonštruoval ešte v roku 1837. Neskôr, v roku 1842, vytvoril zrejme prvú skutočnú elektrickú lokomotívu v plnej veľkosti s názvom Galvani, ktorá využila zinkovo-kyselinové batérie a elektromotor skonštruovaný podľa vlastných princípov vynálezcu.
A aj keď to celé znie fantasticky a úžasne, výsledok bol, aj na tú dobu, v podstate nepoužiteľný. Jej maximálna rýchlosť totiž nedosahovala ani len 6,5 km/h, čo však nebolo tým najväčším problémom. Tým boli práve použité zinkovo-kyselinové batérie, ktoré sú v podstate jednorazové a nie je možné ich nabíjať. V kombinácii s nízkou energetickou hustotou, nízkou celkovou kapacitou a vysokou cenou tak elektrické auto v takejto forme nemalo šancu.
Bez úspechu
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prečo prvý elektromobil zlyhal a aký nedostatok mali jeho batérie
- Akú katastrofu spôsobil jeho železničný nástupca
- Kto zostrojil skutočný a funkčný elektromobil a prečo sa na ne zanevrelo
- V čom boli spaľovacie motory lepšie a prečo boli lacnejšie
- Ako sa ľudstvo vrátilo k elektromobilom a prečo ich najprv spaľováky porazili, i keď prišli až po nich
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP