RECENZIA: Facelift BMW radu 3 má nový interiér a svetlá. Potom sa vylepšenia zasekli
Asi každý dá za pravdu, že BMW urobilo v posledných rokoch extrémny pokrok z hľadiska interiérov. Kokpit „Bavorákov“ spred 10 rokov bol ďaleko za konkurenciou, no posledné roky hrajú najmä interiéry vyšších rád BMW prím.
Dizajnový jazyk a technológie si však inžinieri nešetria len pre sedmičkový či päťkový Bavorák. Nový kokpit sa dostal aj do trojkovej rady, ktorá navyše neprichádza v novej generácii, ale iba vo facelifte. Interiér vynovenej trojkovej rady je však prakticky to jediné, čo prešlo zásadnejším vylepšením a na také veci ako pohon, batéria či nabíjanie sa akosi zabudlo.
V recenzii sa dozvieš:
- Čo všetko vylepšilo BMW pri facelifte 330e
- Kde naopak vylepšenia neprišli, no auto si ich žalostne pýtalo
- Ako jazdí plug-in hybridná zadokolka
- Aké sú spotreby a dojazd
- Aký je nový kokpit BMW iDrive 8. generácie a čo všetko prináša
Najväčšou novinkou je bez pochyby virtuálny kokpit novej generácie. Operačný systém iDrive ôsmej generácie s takzvaným „BMW Curved Display“ sa rozprestiera nad prístrojovou doskou a integruje v sebe až dvojicu obrazoviek, ktoré sa nachádzajú v jednom zahnutom paneli.
Displej pred vodičom má veľkosť 12,3“ a zobrazuje základné jazdné dáta, ako aj informácie o spotrebe, asistentoch a dá sa sem tiež zobraziť mapa navigácie. Vďaka nadštandardnej integrácii Apple CarPlay si dokonca vodič pred seba môže premietnuť aj mapu z navigácie smartfónu.
Ak teda preferuješ Waze alebo Apple Mapy pred vstavanou navigáciou v aute, môžeš ich plnohodnotne využívať a zobraziť si ich aj pred seba. Každopádne ide o veľmi vítanú funkciu, ktorú rozhodne nemá každá automobilka. Väčšinou si totiž vodič na displeji pred sebou môže zobraziť iba mapu zo vstavanej navigácie.
Infotainment sa dá okrem klasického dotyku na obrazovku ovládať aj populárnym otočným voličom, ktorý je umiestnený na stredovej konzole, hneď veľa „radiacej páky“. Aj tu prišiel na rad minimalizmus a z veľkého voliča, ktorý si musel uchopiť celou rukou, sa stal nenápadný prepínač, ktorým režim jazdy prepneš dvomi prstami.
Menu infotainmentu má dva režimy zobrazenia. Prvý, základný, zobrazuje na širokouhlej 14,9“ obrazovke karty s informáciami, ktoré si vie vodič ľubovoľne prispôsobiť. Môžeš si sem zobraziť údaje o spotrebe, navigáciu či informácie o počasí. Všetko sa zobrazuje prehľadne vedľa seba a ak máš na obrazovke vytiahnutých viac kariet, môžeš posúvať medzi nimi potiahnutím po displeji či pomocou otočného ovládača v stredovej konzole.
Druhý režim zobrazenia otvorí menu, ktoré skôr pripomína smartfón. Množstvo ikoniek naskladaných do mriežky môže pôsobiť chaoticky a neprehľadne, no opak je pravdou. Po otvorení tohto menu som vždy našiel aplikáciu či nastavenia, ktoré som hľadal. Skvelou vlastnosťou je aj to, že po spárovaní smartfónu a auta sa do menu vozidla pridajú aj aplikácie kompatibilné z Apple CarPlay. Priamo zo systému auta sa vieš prekliknúť napríklad do navigácie Waze či streamovacej služby Spotify. Pri iných autách je nutné najprv otvoriť CarPlay a až následne sa vie vodič dostať k vybraným aplikáciám.
Čo ale rozhodne BMW pri novom systéme iDrive ôsmej generácie rozhodne nevyšlo, je ovládanie klimatizácie. To sa rieši výhradne skrz dotykový displej. Na jednoduché zvyšovanie a znižovanie teploty stačí kliknúť na ikonku plus alebo mínus v dolnej časti displeja, pričom toto nastavenie je viditeľné vždy, nech máš na displeji otvorenú akúkoľvek aplikáciu.
Pre pokročilejšie nastavovanie klimatizácie, prípadne ventilácie a vyhrievania sedadiel, ak to auto má, musíš vstúpiť do samostatného menu, ktoré je ale tak zložité, až je neprehľadné. Menu klimatizácie skôr pripomína ekvalizér na nastavovanie hudobného výstupu a som si istý, že by to išlo urobiť aj jednoduchšie.
Na zovňajšku BMW pri facelifte takmer nič nemenilo. Zmenili sa len svetlá, pričom laserovú technológiou nahradili LEDky, ktoré sú užšie a s ktorými vie automobilka do budúcna oveľa lepšie pracovať. Nové svetlá sú užšie, čo sa podpísalo na mierne agresívnejšom „pohľade“ faceliftovaného BMW 330e.
Po motorickej stránke sa však nezmenilo ale vôbec nič. Testovaný model bol osadený tým istým benzínovým 2-litrovým štvorvalcom, ktorému sekunduje elektromotor. Kombinovaný výkon 292 koní a točivý moment 420 Nm, ktorý sa posiela výhradne na zadok, je však zárukou zábavy. Zábavný ale bol aj predfacelift, ktorý som testoval s pohonom xDrive. Pri bežnej jazde však rozdiel prakticky nepocítiš.
Štvorkolka však mala navrch pri dynamickejšej jazde aj jazde bokom, kedy bola pochopiteľne lepšie ovládateľná. Vzhľadom na to, že 330e nosí v kufri vyše 100 kg batériu, je rozloženie hmotnosti plug-in hybridu takmer 50:50, čiže aj verzia s pohonom zadných kolies sa v tomto prípade šoférovala naozaj dobre.
Ako som už povedal, BMW po motorickej stránke nevylepšilo nič, a preto je facelift z hľadiska spotrieb prakticky identický ako 330e, ktoré sme testovali pred vyše rokom.
Batéria má chabých 12 kWh, no zadokolka mala v meste o niečo lepšiu spotrebu a dojazdom by som pri pokojnej jazde zrejme prekonal 50 km čisto na elektrinu. Pri jazde na diaľnici v hybridnom režime si BMW šetrilo batériu a jazdilo takmer výhradne na spaľovací motor, pričom spotreba dosiahla 6,1 l/100 km.
Na 150 km diaľničnom úseku si auto elektromotorom iba pomáhalo, pričom elektrická spotreba dosiahla 2,1 kWh/100 km. Reálne mi však z batérie takmer nič neubudlo, všetku energiu, čo auto pri jazde na diaľnici spotrebovalo, zároveň zrekuperovalo brzdením. Hybridný režim sa teda správa veľmi rozumne a akumulátor šetrí na jazdu do mesta či okresky.
Radosť z jazdy zostala aj v plug-in hybride. Facelift BMW 330e vylepšil najmä tehnológie
Nabíjanie BMW 330e je ale aj naďalej tragické. Kritizovali sme ho už pri predfacelifte, nakoľko nabíjačka má výkon len 3,7 kW a rovnaký výkon má aj nabíjačka po facelifte. Plné nabitie teda zaberie viac ako 4 hodiny, ak by si samozrejme nabíjal z wallboxu. Z domácej 230 V zásuvky by si auto nabíjal zhruba 8 hodín. BMW týmto inak dobrý plug-in hybrid totálne odpísalo a nejaké nabíjanie počas nákupov či obedu ani nemá zmysel. Ak ale máš možnosť nabíjať doma počas noci, alebo v práci, kde stráviš aj 8 hodín, BMW 330e pre teba rozhodne môže dávať zmysel.
Zhodnotenie
Načo meniť niečo, čo funguje? BMW rady tri bol už pred faceliftom kus krásneho sedanu s nadčasovým dizajnom, a preto nebolo absolútne potrebné niečo dramaticky meniť na zovňajšku auta. Tam, kde BMW za konkurenciou zaostávalo, teda v interiéri, nezostal kameň na kameni, a to je dobré.
Facelift BMW 330e s novým kokpitom konečne vyzerá ako prémiový sedan z roku 2023. Škoda len, že automobilka nezapracovala aj na pohone. Minimálne nabíjanie by si zaslúžilo vylepšiť, 3,7 kW nabíjačka bola sklamaním už aj v roku 2021. Koniec koncov, auto za takmer 75 000 € by malo ponúkať minimálne nadpriemerné technológie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Veľké finále sa nekoná. Kultová hororová séria končí s trpkou príchuťou, zabudla strašiť (RECENZIA)
Sám si operie mopy či vysaje prach. Vyskúšal som robotický vysávač a klasický do ruky už nechytím
RECENZIA Prémiový Android bez zbytočností: Dostaneš TOP fotoaparát, AI vychytávky a prekvapivú cenu (RECENZIA)
RECENZIA Stojí ako špičkový notebook. Testovali sme jeden z TOP Androidov súčasnosti (RECENZIA)
Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy americký aktivista Charlie Kirk je mŕtvy, uviedol Trump. Bol zastrelený pred zrakmi fanúšikov
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Tisíce rakiet ERAM pre Ukrajinu. Prelomová zbraň s doletom 460 km môže zasiahnuť ciele hlboko v Rusku
Druhá najkrajšia dedina sveta je iba 4 hodiny od Slovenska. Inšpirovala tvorcov Ľadového kráľovstva
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP