Obrovská hanba Slovenska. V predajoch elektromobilov sme padli na absolútny chvost EÚ
Registrácie nových elektromobilov na Slovensku boli v roku 2022 opäť mizerné. SEVA zverejnila podrobnú analýzu za celý uplynulý rok, ktorá zhŕňa elektromobilitu u nás.
Podľa dát tvoril podiel nových registrovaných elektromobilov na Slovensku ešte menej percent, ako napríklad v susednom Poľsku.
Európsky priemer v podiele registrácii nových elektromobilov je na úrovni 12 %. Slovensko sa k nemu v uplynulom roku a ani začiatkom tohto roka ani len nepriblížilo, nakoľko minulý rok tvoril podiel elektromobilov u nás iba 1,7 %. Situácia sa nezlepšuje, nakoľko v prvom kvartáli 2023 tvoril podiel nových registrácií elektromobilov v segmente osobných áut iba 1,8 %.
Spomedzi našich susedov sme najhorší
Spomedzi našich susedov sme na tom suverénne najhoršie. Podiel registrácii elektromobilov v Česku dosiahol minulý rok 2,4 %, v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku až 5,6 %. SEVA očakáva, že situácia sa tento rok nijak dramaticky nezmení a aj naďalej zostaneme na chvoste Európy. Podľa jej odhadov tento rok na našich cestách pribudne iba 2 800 elektromobilov, pričom na konci roka by mal podiel elektrických áut na našich cestách dosahovať sotva 0,4 %.
Z dôvodu nízkeho počtu nových registrácií elektromobilov je Slovensko naopak na smutnej špičke Európy z hľadiska produkcie emisií CO2 z dopravy. Viac ich produkuje už len Bulharsko, Lotyšsko, Estónsko a Cyprus.
Nabíjačky pribúdajú raketovým tempom
Ku koncu 1. kvartálu 2023 pritom máme na Slovensku nainštalovaných 1 576 nabíjacích bodov na celkovo 657 lokalitách. Medziročný nárast v tomto smere predstavuje až 55 %. SEVA uvádza, že aj keď sa tento nárast zdá byť vysoký, stále nám chýbajú najmä pomalé AC nabíjačky v obchodoch a administratívnych budovách, kde autá stoja aj niekoľko hodín denne a kde by sa mohli počas tohto státia nabíjať.
Takisto aj sieť rýchlych nabíjacích staníc popri diaľniciach nie je vybudovaná ideálne. Niektoré lokality sú predimenzované, inde zasa nabíjačky chýbajú, alebo ich je príliš málo.
SEVA má plán, ako urýchliť rozvoj elektromobility na Slovensku
SEVA odhaduje, že pri súčasnom stave podpory, respektíve „nepodpory“ elektromobility zo strany štátu sa do konca tohto roka zvýši počet elektromobilov na našich cestách iba na cca 9 000 vozidiel a v roku 2025 by to bolo 16 000 vozidiel. Ak by ale štát podnikol podporné opatrenia na nákup elektriktrických áut, rovnakom časovom horizonte by mohlo na našich cestách jazdiť až 22 000 čistých elektromobilov.
Zlomový moment, kedy sa začne trh s elektromobilmi organicky vyvíjať a rásť takpovediac sám, predstavuje hranicu 5 %. Dokazujú to aj príklady z Poľska či Rumunska, kde štát podporil adopciu elektromobilov rôznymi benefitmi a po dosiahnutí podielu registrácii nových elektrických áut na úrovni 5 % sa už trh s elektromobilmi ďalej rozvíjal viac-menej samostatne.
Ak by sa Slovensko ihneď rozhodlo podporiť elektromobilitu podobne ako Poliaci či Rumuni, 5 % podiel registrácií nových elektromobilov dosiahneme v roku 2028. Ak naša vláda neposkytne žiadne podporné opatrenia, 5 % podiel elektromobilov pri novo registrovaných autách nedosiahneme ani v roku 2030. Výrazné zrýchlenie adopcie sa očakáva v rokoch 2027-2028, kedy nastane cenová partita elektrických áut a áut so spaľovacími motormi.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Prvým, a zároveň tým najzákladnejším, je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Tie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry. Tá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v tom horšom prípade 1 940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň"
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Slovenský odborník vysvetľuje skutočné účinky prírodných stimulantov: Ashwagandha či ginko pod drobnohľadom
Na Slovensku sa formuje 5 nových politických strán. Začali zbierať podpisy na registráciu
Teploty klesnú až o 10 °C: Na Slovensku sa cez víkend razantne ochladí, experti menia predpoveď
Štrbské Pleso čaká najväčšia modernizácia za 15 rokov. Nová 8-sedačková lanovka zmení lyžovanie v Tatrách
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Nemecko ustupuje od zelenej vlny. Fosílne palivá zatienili slnko aj vietor
Fuego opäť vybuchla. Sopka v Guatemale núti obyvateľov utekať pred skazou
Slovensko čelí veľkej AI výzve. Ak nič neurobíme, prehĺbime digitálnu priepasť
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Slovenský odborník vysvetľuje skutočné účinky prírodných stimulantov: Ashwagandha či ginko pod drobnohľadom
Na Slovensku sa formuje 5 nových politických strán. Začali zbierať podpisy na registráciu
Teploty klesnú až o 10 °C: Na Slovensku sa cez víkend razantne ochladí, experti menia predpoveď
Štrbské Pleso čaká najväčšia modernizácia za 15 rokov. Nová 8-sedačková lanovka zmení lyžovanie v Tatrách
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené