Štart najväčšej a najvýkonnejšej rakety v ľudskej histórii vyšetruje Federálny letecký úrad (FAA), informuje Futurism. Dôvodom je predovšetkým výbuch počas prvého testovacieho letu, ktorý sa inak skončil niekoľkými veľkými úspechmi a tiež niekoľkými vážnymi zlyhaniami, ktoré SpaceX zabrzdia na niekoľko mesiacov. Výbuch rakety však nie je jediným problémom.

Environmentalisti zúria

Starship počas svojho prvého skutočného letu do vesmíru, do ktorého sa však nedostala, dosiahla výšku niekoľko desiatok kilometrov a firma ju napokon z bezpečnostných dôvodov nechala explodovať. Celý stroj prežil niekoľko kotrmelcov, ktoré by iné rakety roztrhali na kusy a napokon sa začala lámať.

Trosky dopadli do Mexického zálivu a ako už býva zvykom, každé zlyhanie rakety vyšetruje Federálny letecký úrad plný expertov, ktorí môžu s vyšetrovaním pomôcť, podať pomocnú ruku SpaceX v hľadaní príčin zlyhania a podobne. Úrad sa však zameria aj na ďalšie problémy, ktoré môžu byť pre firmu oveľa vážnejšie, nie však neriešiteľné.

Jedným z týchto problémov je fakt, že trosky rozvírené pri štarte dopadli aj mimo stanovenej zóny a to až do mesta vzdialeného takmer 10 km od odpaľovacej rampy. Pod Starship sa totiž nenachádzal deflektor spalín a systém na tlmenie pomocou vody, vďaka čomu sila 33 raketových motorov Raptor roztrhala hrubý betón pod rampou a vyvrhla úlomky, niektoré vážiace desiatky kilogramov, do vzdialenosti stoviek metrov. Menšie čiastočky sa dostali až kilometre ďaleko.

Potrebuje čas

Prvý test Starship dokázal, že Muskov sen nie je len na papieri a skutočne sa z nej raz môže stať presne to, o čom SpaceX sníva. Na to však potrebuje dodatočný vývoj a testy, pričom fanúšikovia sa môžu tešiť na ďalší podobný let, ktorý s vysokou pravdepodobnosťou prinesie aj dosiahnutie oddelenia stupňov a prekročenie hranice vesmíru. Či však firma stihne Starship opäť otestovať ešte v tomto roku, je otázne.

Musk má riešenie

Kvôli extrémnej deštrukcii pri štarte zúria najmä environmentalisti, nadšení však nie sú ani majitelia kamier a fotoaparátov, ktoré sa v okolí Starship nachádzali. Tí síce s rizikom počítali, avšak takúto spúšť neočakával prakticky nik, vrátane samotnej firmy.

SpaceX

Starbase síce utŕžila vážne zranenia, avšak Musk argumentuje tým, že už pred tromi mesiacmi začali s výrobou oceľovej platne, ktorá má byť chladená vodou a teda znesie silu a teplotu spalín raketových motorov oveľa lepšie, ako hrubý betón. Okrem montáže spomínanej platne musí SpaceX opraviť odpaľovaciu rampu a ďalšie zariadenia, ktoré poškodila raketa počas svojho prvého pokusu o dosiahnutie vesmíru.

Samotný FAA sa pre CNBC vyjadril, že než bude môcť Starship letieť znovu, musí sa úrad uistiť, že nedôjde k ohrozeniu verejného bezpečia. V najbližších mesiacoch bude možné v Starbase pozorovať intenzívny vývoj situácie a cestu, ktorú si SpaceX zvolí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú