Švédska firma Northvolt, ktorá sa venuje vývoju batérií pre elektromobily, spojila sily so spoločnosťou Scania. Spoločne vyvinuli unikátne batériové články primárne určené pre vozidlá nákladnej dopravy. Ako uvádza výrobca nákladiakov v tlačovej správe, ich najsilnejšou stránkou je životnosť. Batérie Northvolt vydržia v kamióne počas celej jeho životnosti, nakoľko sú stále funkčné aj po prejdení 1,5 milióna kilometrov.

Nový batériový článok prešiel testami, ktoré potvrdili jeho mimoriadne dlhú životnosť. Firma Northvolt plánuje spustiť výrobu článkov v meste Skellefteå, ktoré sa nachádza v severnom Švédsku. V najbližších rokoch chce spoločnosť zvýšiť produkčné kapacity tejto továrne až na 60 GWh ročne, aby uspokojila dopyt zákazníkov, ktorými sú okrem Scanie aj automobilky BMW či Volvo, informuje Electrive.

Primárne pre nákladné autá, no dostať sa môže aj do osobných elektromobilov

Batériový článok s extrémne dlhou životnosťou až 1,5 milióna kilometrov sa bude spočiatku montovať do batériových packov, ktoré poháňajú elektrické nákladiaky značky Scania. Výrobca ťažkých nákladných vozidiel plánuje neskôr v tomto roku spustiť otvoriť vlastnú továreň na výrobu batérií v meste Skellefteå, kde by sa batériové články firmy Northvolt spájali do veľkých blokov.

Spoločnosť pritom testovala batérie práve pri použití v ťažkej nákladnej doprave. Pri ich nasadení v osobných elektromobiloch by nové batériové články mohli dosiahnuť ešte dlhšiu životnosť. V súčasnosti automobilky v priemere garantujú, že kapacita batérie po 8 rokoch alebo cca 160 000 km neklesne pod 70 %. Pri nových batériách firmy Northvolt je teda garantovaná životnosť na základe nájazdu až takmer 10-krát vyššia.

Scania

Samotné články pritom disponujú úctyhodnými parametrami. Kapacita jedného článku je 157 Ah a nominálne napätie je 3,6 V. Články majú tvar hranola, nejedná sa teda o čoraz populárnejšie „valcové“ články typu Tesla 4680. Detaily ohľadom chémie, energetickej hustoty a teda aj vonkajších rozmerov, zatiaľ zostávajú záhadou.

Výroba batériových článkov je však takmer stopercentne uhlíkovo neutrálna. Továreň, v ktorej sa vyrábajú, je poháňaná energiou z obnoviteľných zdrojov, čiže spoločnosť Northvolt myslí aj na ekologickú stránku svojho produktu. Celkové emisie vyprodukované pri výrobe jedného článku sú zhruba tretinové v porovnaní s ostatnou konkurenciou.

Scania už má na cestách celé flotily elektrických kamiónov

Scania nie je v segmente elektrických ťahačov žiadnym nováčikom. Výrobca aktuálne ponúka dve verzie veľkých kamiónov, pričom jedna je schopná ťahať príves a tá druhá ma pevnú nákladnú plochu.

Obe verzie ponúkajú rovnakú konfiguráciu batérie a výkonu, pričom maximálny výkon je 260 kW a batéria má využiteľnú kapacitu 468 kWh. Súprava s hmotnosťou 40 ton dokáže pri batérii nabitej na 75 % prejsť na jedno nabitie 350 km a 64-tonová súprava urazí bez zastávky na nabíjanie 250 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú